دسر عربی عیش السریا نوعی دسر لایه لایه است. لایه های این دسر خوشمزه شامل نان تست خرد شده، شیره و مایه فرنی مانندی است که با شیر، شکر، نشاسته و خامه تهیه میشود. دسر عیش السریا برای سرو همراه افطار عالی است. میتوانید آن را به صورت قالبی آماده کنید چون نشاسته دارد و بعد از سرد شدن به اندازه کافی سفت میشود. البته بهتر است کف ظرف کیسه مقاوم در برابر حرارتی بکشید تا راحت از قالب خارج شود. اما روش ساده تر سرو دسر عيش السريا این است که از ابتدا آن را در ظرف های بستنی خوری تک نفره بریزید.

 

طرز تهیه دسر عيش السريا

 

مرحله اول: آماده کردن نان برشته

دور نان های تست را با کارد ببرید و سپس آنها را مکعبی خرد کنید. یک تابه بردارید و 1 قاشق کره در آن ذوب کنید. نانها را در تابه بریزید و تفت دهید و مرتبا هم بزنيد تا برشته شود. نانها را با چنگال له کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: آماده کردن فرنی

شير و شكر را با هم مخلوط كنيد. 1 لیوان از این مخلوط بردارید و نشاسته را درون آن حل كنيد و كنار بذاريد. باقي شير و شكر را روي حرارت قرار داده تا جوش بياید، سپس محلول شير و نشاسته را آرام آرام اضافه کنید و پیوسته بهم بزنید.  هنگامی که مواد كمي غليظ شدند، خامه و گلاب را اضافه و خوب مخلوط كنيد. مایع را تقریبا 5 دقیقه هم بزنید تا کمی بجوشد.

مرحله سوم: نحوه سرو دسر عيش السريا

مواد را از روی حرارت بردارید و  ظرف یا ظرفهای سرو مورد نظر را آماده کنید. برای تهیه لایه های دسر  به ترتیب نان تست، شیره طلائی، فرني و سپس پودر پسته يا خلال را به اندازه دلخواه روی دسر بریزید.(میتوانید شیره طلائی را با نان مخلوط کنید و در کف قالب قرار دهید.) همينطور لايه لايه بريزيد تا ظرف پر شود. سپس روی ظرف را پوشانده و در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

نکته:

می توانید از هل جهت خوشمزه تر شدن دسر عيش السريا استفاده کنید.