بیسکویت قلبی شکلاتی

خمیر بیسکویت قلبی خیلی راحت و به سادگی تهیه می‌شود. برای تهیه این خمیر می‌توانید از انواع همزن‌های برقی یا حتی از همزن دستی استفاده کنیدبیسکویت قلبی که می‌خواهیم دستور تهیه آن را توضیح بدهیم نوعی شورت برد (shortbread) است. شورت بردها بیسکوئیت‌های سنتی اسکاتلندی هستند که عمدتاً از چهار ماده اصلی تشکیل می‌شوند: آرد، شکر، کره و وانیل. شورت برد به دلیل شباهت اسمی ممکن است با شورت کیک اشتباه گرفته شود. اما باید توجه داشت که گرچه این دو شباهت‌هایی با هم دارند، دو شیرینی مختلف هستند. در شورت کیک معمولاً از روغن گیاهی استفاده می‌شود و همچنین وجود یک عامل ورآورنده مثل بیکینگ پودر در آن بافتش را شبیه به کیک می‌کند ولی شورت برد از کره تهیه می‌شود و بیکینگ پودر ندارد به همین علت هم پف نمی‌کند و بیشتر بافتی شبیه به بیسکویت دارد.

طرز تهیه: ابتدا فر را با دمای ۱۷۷ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود و کف سینی فر کاغذ روغنی بکشید. کره را چند دقیقه بگذارید تا کمی نرم شود و سپس آن را با همزن بزنید تا کاملاً نرم شود. از سرعت کم همزن استفاده کنید یا با همزن دستی این کار را انجام دهید چون نباید هوای زیادی وارد خمیر شود.

سپس پودر قند و عصاره وانیل را اضافه کنید و مجدداً دو دقیقه با سرعت کم بزنید تا پودر قند کاملاً با کره مخلوط شود و مخلوطی کرم مانند حاصل شود.

در مرحله بعد، نمک را با آرد مخلوط کنید سپس آن را به بقیه مواد اضافه کنید و هم بزنید. دیواره های کاسه را با قاشق پاک کنید و مجدداً هم بزنید تا آرد کاملاً با مواد دیگر مخلوط شود و خمیر بیسکویت آماده شود. خمیر بیسکویت خمیر سفتی است. آن را با دست گرد کنید و به شکل توپ در بیاورید.

خمیر باید قبل از قالب زدن در یخچال قرار گیرد و خنک شود. برای این مرحله، یک تکه سلفون روی سطح کار بیاندازید و خمیر را روی آن قرار دهید. با دست خمیر را به شکل دایره ای باز کنید. این کار باعث می‌شود خمیر زود تر خنک شود. سپس سلفون را دور آن بپیچید و خمیر را چند ساعتی در یخچال قرار دهید.

خمیر در سلفون

خمیر را ۵-۱۰ دقیقه قبل از شروع کار از یخچال خارج کنید تا کمی نرم شود. سپس سطح کار را آرد بپاشید و خمیر را به آرامی با وردنه باز کنید. هر بار که وردنه را روی خمیر میکشید کمی با دست خمیر را بچرخانید تا به سطح نچسبد و هر چند ثانیه یک بار چک کنید و اگر لازم بود کمی آرد دیگر زیر آن بپاشید. اگر خمیر ترک بر داشت نگران نباشید و با دست آن را به هم بچسبانید.

پهن کردن خمیر

خمیر باید به قطر حدوداً نیم سانت برسد و همه جای آن قطر یکسان داشته باشد. روی خمیر دست بکشید تا از این موضوع مطمئن شوید. سپس خمیر را با کاتر قلبی قالب بزنید. اگر پشت بیسکویت آردی است، با استفاده از یک قلمو آرد را بتکانید و بیسکویت قلبی را روی کاغذ روغنی بگذارید.

بریدن بیسکویت با کاتر

وقتی همه بیسکویت‌ها در سینی چیده شد آنها را ۸-۱۰ دقیقه در فر قرار دهید. هرچه بیسکویت بیشتر در فر بماند ترد تر می‌شود. بنابراین اگر دوست دارید بیسکویت نرم باشد، وقتی شروع به قهوه‌ای شدن کرد بلافاصله آن را از فر خارج کنید و اگر دوست دارید ترد باشد کمی بیشتر در فر بگذارید.

شکلات تخته‌ای را خرد کنید و در کاسه نشکن بریزید. کاسه را روی کتری یا قابلمه آب جوش قرار دهید تا شکلات آب شود. وقتی بیسکویت‌ها آماده و خنک شدند آنها را یکی یکی در کاسه شکلات فرو ببرید و نصف آنها را به شکلات آغشته کنید. سپس مجدداً آنها را در سینی بچینید و بگذارید خنک شوند. بیسکویت قلبی شکلاتی شما آماده است.

بیسکویت شکلاتی

نکته: می‌توانید خمیر را از روز قبل تهیه کنید و تا زمان مصرف در یخچال نگهداری کنید. اگر در هر مرحله‌ای احساس کردید خمیر شل و چسبنده شده است دوباره آن را در یخچال قرار دهید تا سفت شود.