کمپوت ها از میان وعده های سالم و خوشمزه ای هستن که با مخلوط میوه های خرد شده با شربت مخصوص درست میشن. به این صورت که این میوه ها به صورت درسته یا خرد شده داخل شربت جوشانده و پخته شده، بعد تبدیل به کمپوت میشن. تقریبا با همه ی میوه ها میشه کمپوت درست کرد. از میوه های تابستونی مثل توت فرنگی و هلو گرفته تا کمپوت سیب همگی خوشمزه و مقوی هستن. درست کردن کمپوت به ویژه برای کسایی که مشکل معده دارن و نمی تونن میوه های خام رو هضم کنن، خیلی مفیده و می تونن از خواص میوه به شکل پخته شده استفاده کنن. علاوه بر این، کمپوت می تونه به میان وعده، عصرانه و دسر سالم و دلچسب تابستونی، مخصوصا برای بچه ها، باشه.

با وجود این که کمپوت تمام میوه ها به شکل آماده در فروشگاه ها وجود داره، اما درست کردن یه کمپوت خونگی هم سالم تره و هم خوشمزه تر. بر خلاف تصور خیلی ها، با میوه های نرم تابستونی هم میشه کمپوت درست کرد. یکی از خوشمزه ترین کمپوت های تابستونی کمپوت هلوی لذیذه که طعم فوق العاده ای داره. امروز می خوایم یه کمپوت تابستونی دیگه بهتون معرفی کنیم که همه عاشقش هستن. اسم این کمپوت معروف تابستونی، کمپوت توت فرنگیه. توت فرنگی یکی از محبوب ترین میوه های تابستونیه که طعم خاص و ویژه ای داره. در ادامه ی این مطلب بهتون می گیم که چطوری میشه با این میوه های خوشمزه کمپوت توت فرنگی درست کرد.

طرز تهیه کمپوت توت فرنگی خیلی آسونه و نیاز به مواد اولیه ی زیادی نداره. ما دو روش ساده برای طرز تهیه کمپوت توت فرنگی بهتون یاد میدیم. روش اول روش سنتی و قدیمیه که باید توت فرنگی ها رو داخل شربت داغ بجوشونید تا پخته بشن. درسته که این روش یکی از متداول ترین شیوه های درست کردن کمپوت توت فرنگیه ولی مدت زمان نگهداری اون محدوده و باید کمپوت رو در چند هفته بخورید و تموم کنید! اما در روش دوم شیوه ی جدیدی رو برای طرز تهیه کمپوت توت فرنگی بهتون آموزش میدیم که بتونید هوای داخل شیشه های کمپوت رو خالی کنید و ماندگاری اون رو بیشتر کنید. در واقع با این روش، درب فلزی کمپوت پرس میشه و هوا را به داخل شیشه نمی کشه. شما می تونید یکی از این روش ها رو برای درست کردن کمپوت توت فرنگی انتخاب کرده و این کمپوت خونگی خوشمزه رو درست کنید.

 

طرز تهیه کمپوت توت فرنگی

 

روش اول

۱- توت فرنگی ها را بشویید، داخل آبکش بریزید تا آب اضافه ی آن ها خارج شود. سپس تاج سبز توت فرنگی ها را از آن ها جدا کرده و دور بریزید.

۲- داخل قابلمه آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.

۳- وقتی آب به جوش آمد، شکر را به آب اضافه کنید. اجازه دهید تا ۱ الی ۲ دقیقه شربت با حرارت ملایم بجوشد و شکر در آن حل شود. با کفگیر چوبی شکر را داخل آب هم بزنید تا کاملا حل شود.

۴- توت فرنگی ها را به شربت اضافه کنید و اجازه دهید آن ها نیز با حرارت ملایم حدود ۱ دقیقه در شربت بجوشد. به هیچ عنوان توت فرنگی ها را هم نزنید تا له نشوند.

۵- آب لیمو را به کمپوت توت فرنگی اضافه کنید (اختیاری) و بعد از ۱ دقیقه حرارت را خاموش کنید. اسانس وانیل را داخل کمپوت توت فرنگی بریزید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید تا کمپوت خنک شود.

۶- بعد از آن که کمپوت خنک شد، آن را داخل ظرف های درب دار تمیز و خشک که از قبل استریل کرده اید بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

  پختن کمپوت  

روش دوم

توت فرنگی ۱ کیلوگرم

شکر ۴۰۰ گرم

آب به مقدار لازم

آب لیمو ترش ۱ قاشق

۱- توت فرنگی ها را بشورید، داخل آبکش بریزید و اجازه دهید تا کاملا خشک شوند.

۲- تاج سبز توت فرنگی ها را جدا کنید و آن ها را داخل شیشه های خشک و تمیز با درب فلزی بریزید.

۳- شکر را داخل شیشه ها بریزید سپس آب جوش را به آن اضافه کنید به اندازه ای که تا لب شیشه ها از آب پر شود و روی توت فرنگی ها را بپوشاند. ۱ قاشق آب لیمو به آن ها اضافه کنید، درب شیشه را محکم ببندید و بطری را کمی بچرخانید تا شکر داخل آب جوش حل شود.

۴- داخل قابلمه آب بریزید، آن را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید.

۵- بطری های شیشه ای کمپوت را صاف داخل قابلمه قرار دهید. به طوری که تمام قسمت های بطری داخل آب جوش قرار بگیرد. اجازه دهید تا بطری ها داخل آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه بجوشند.

۶- بعد از ۱۵ دقیقه بطری ها را از داخل آب جوش بیرون بیاورید و آن ها را سر و ته در جای خنک قرار دهید تا هوای داخل شیشه ها خالی شود. بعد از آن که کمپوت ها کاملا خنک شدند، آن ها را داخل یخچال نگهداری کنید.

  استریل کردن کمپوت   طرز تهیه کمپوت توت فرنگی

نکات کلیدی طرز تهیه کمپوت توت فرنگی

- اضافه کردن آب لیمو اختیاری است و می توانید آن را از مواد اولیه ی کمپوت توت فرنگی حذف کنید.

- حتما از آب لیموی تازه استفاده کنید. آب لیمو صنعتی طعم بدی به کمپوت توت فرنگی خواهد داد.

- سعی کنید از توت فرنگی های یک اندازه استفاده کنید تا هم کمپوتی یکدست داشته باشید و هم زمان پخت آن کمتر شود. اگر اندازه ی بعضی از توت فرنگی ها بزرگ است، آن ها را با چاقو از وسط نصف کنید.

- اگر توت فرنگی ها نرم هستند، بهتر است بعد از ۱ دقیقه جوشیدن آن ها را سریع از روی حرارت بردارید تا له نشوند.

- به جای وانیل می توانید از هر اسانس دیگری که دوست دارید مثل گلاب، چوب دارچین و یا میخک هم استفاده کنید.

- اگر قصد دارید کمپوت های توت فرنگی مدت زمان نگهداری بیشتری داشته باشند، روش دوم را انتخاب کنید. با جوشاندن بطری های شیشه ای با درب فلزی، هوای داخل آن ها خارج شده و کمپوت توت فرنگی تا چند ماه ماندگاری خواهد داشت.