یکی از خورشت های اصیل ایرانی خورشت فسنجون است که با گردوی چرخ کرده تهیه میشود. در خورشت فسنجان، مرغ (یا اردک و گاهی گوشت قلقلی) با گردو و رب انار پخته می شود و طعمی عالی پیدا میکند. شما میتوانید با انتخاب مقدار شکر به دلخواه طعم این خورشت خوشمزه را با ذائقه خود تغییر دهید. علاوه بر این برای ترش و خوش طعم تر شدن خورشت میتوانید از یک یا دو لیوان آب انار تازه در آن استفاده کنید.

فسنجون شمالی معمولاً خیلی ترش است ولی در بقیه نقاط ایران اغلب فسنجان را ملس درست میکنند. بهتر است که این نکته را به یاد داشته باشید که برای تهیه این خورشت زمانی را انتخاب کنید که عجله ندارید چرا که راز داشتن فسنجان عالی علاوه بر رعایت نکات، این است که عجله نکنید و بگذارید خورش شما در هر مرحله خوب بپزد و جا بیافتد. در این دستور تهیه کامل، ترفند روغن انداختن گردو و پختن یک خورشت فسنجان جا افتاده عالی را به صورت مرحله به مرحله خواهید آموخت. امیدوارم از این دستور لذت ببرید. منتظر شنیدن نظرات شما در بخش دیدگاه هستیم

شما می توانید برای پخت رسپی های مرتبط با این خورش به انتهای مقاله مراجعه کرده و دستور پخت رسپی ها را مطالعه نمایید

مواد لازم فسنجان

طرز تهیه فسنجون:

مرحله اول : خرد کردن پیاز

پیاز را خرد کنید و در مقدار کمی روغن (2 قاشق غذاخوری) تفت بدهید. 1 قاشق چایخوری زردچوبه هم به آن اضافه کنید و هم بزنید.

تفت دادن پیاز فسنجان

مرحله دوم: اضافه کردن گوشت قلقلی

چند دقیقه روی شعله متوسط تفت بدهید تا پیاز نرم شود. سپس گردوی آسیاب شده یا چرخ کرده را اضافه کنید.

 

گردوی خورشت فسنجان

مرحله سوم: تفت دادن گردو و پیاز

بعد از سه چهار دقیقه تفت دادن گردو و پیاز، رب انار را اضافه کنید و مجدداً چند دقیقه تفت بدهید.

  رب انار فسنجان

مرحله چهارم: طعم دار کردن تکه های مرغ

روی تکه های مرغ کمی نمک، فلفل و زعفران دم کرده بمالید و آنها را جداگانه کمی تفت بدهید تا دو طرف آنها کمی سرخ شود (به جای این کار میتوانید نیم ساعت مرغ ها را جداگانه در آب همراه با یک عدد پیاز کامل بپزید). بعد از پخت یا سرخ کردن، مرغ ها را به مخلوط قبلی اضافه کنید.

  تکه های مرغ فسنجان  

مرحله پنجم: جا افتادن خورشت فسنجان

حال شش لیوان آب روی مواد بریزید. شعله را زیاد کنید تا آب جوش بیاید. سپس شعله را خیلی کم کنید درب قابلمه را ببندید. اجازه بدهید خورشت فسنجان طی سه چهار ساعت به خوبی جا بیافتد و روغن بیاندازد.

  فسنجان آب خورشت    

خورشت جا افتاده را بکشید و همراه با پلو و مخلفات دلخواه سرو کنید. نوش جان!

 

رسپی های مرتبط با خورشت فسنجان

 

 طرز تهیه ی فسنجون شمالی: 

برای تهیه ی فسنجون شمالی، ابتدا نیاز است که مرغ ها را بشوریید و در صورت تمایل با مقداری نمک ، فلفل سیاه مرغ ها را طعم دار کنید. سپس پیاز ها را نگینی ریز کرده و تفت دهید. حال گردوهای آسیاب شده را حدود ۱ دقیقه تفت دهید. پس از آن ۶ یا ۷ لیوان آب را به قابلمه اضافی کرده و درب آن را ببندید. بعد از به جوش آب حدود ۲ تا ۳ ساعت صبر کنید تا گردو به خوبی روغن بیندازد. بعد از به روغن انداختن گردوها حالا رب انار را به قابلمه اضافی کنید. مرغ ها را درون روغن سرخ کرده و به خورش اضافی کنید و حدود ۱ ساعت و نیم اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. 

 

طرز تهیه ی فسنجون مرغ با رب انار:

برای تهیه ی فسنجون با مرغ ابتدا نیاز است که پیاز را خلالی خرد کنید و درون یک ماهیتابه سرخ کنید.

حال مرغ ها را به تکه های کوچک تقسیم کرده و با پیازها سرخ کنید. گردوهای آسیاب شده را به ترکیب اضافی نموده و سپس رب انار و آب داغ هم اضافی کنید و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا پخته شود.  شکر و نمک را هم به میزان لازم به خورشت اضافی کنید. حال سس فسنجان که مخلوطی از شیره ی روغن گردو و آب لیموی ترش  را به قابلمه اضافی نموده و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا بپزد. 

 

طرز تهیه ی فسنجون با گوشت:

برای تهیه ی فسنجون با گوشت ،ابتدا گردوها را آسیاب کرده و بر روی شعله با حرارت کم قرار داده و اجازه دهید تا گرم شود. سپس آب سرد را به قابلمه اضافی کرده و بعد از آن رب انار را نیز اضافی می کنیم و اجازه می دهیم بر روی حرارت ملایم بماند. در این فاصله  گوشت های قلقلی را آماده نمایید و در قابلمه آب اضافی می کنیم تا گوشت خودش را بگیرد و بعد از آن آنها را کامل تفت می دهیم. سپس در یک ربع آخر که خورشت در حال جوشیدن است گوشت قلقلی ها ، پیاز و شکر را به آن اضافی کرده تا خورشت خوب جا بیفتد. 

 

طرز تهیه ی فسنجون با اردک:

برای تهیه ی خورشت فسنجان با اردک نیاز است که ابتدا گردوها را آسیاب نموده و سپس مقداری زردچوبه را نیز اضافی نمایید و سپس گردوهای آسیاب شده را به قابلمه اضافی کنید. سپس بعد از ۲ دقیقه ۶ لیوان آب سرد را به ترکیب اضافی نمایید و اجازه دهید تا گردوها شروع به روغن انداختن کند. حال گوشت های اردک را با ادویه های دلخواه مزه دار کرده و در یک تابه مناسب سرخ کنیم و به ترکیب اضافی نموده و اجازه می دهیم تا به مدت ۲ تا ۴ ساعت بپزد. رب انار و شکر را نیز اضافی نموده و اجازه می دهیم تا خورشت کاملا جا بیفتد. 

 

طرز تهیه ی فسنجون با بوقلمون:

شما می توانید برای تهیه ی فسنجون با بوقلمون ابتدا بال ها را با نمک، فلفل و زردچوبه مزه دار کرده و به مدت ۱۰ دقیقه نیاز است که درون روغن سرخ کنید. حال پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه را تفت داده و گردوهای آسیاب شده را نیز به این مخلوط اضافی کنید.  رب انار را به گردو و پیاز تفت داده شده اضافی کنید و ۲ پیمانه آب داخل این ترکیب بریزید. سپس بال های سرخ شده بوقلمون را نیز اضافی نمایید و به مدت ۳ الی ۴ ساعت زمان بدهید تا بال ها به خوبی پخته شود و خورشت جا بیفتد . 

           

نکات طرز تهیه خورشت فسنجان :

1- حتما گردوها را با آب بسیار سرد مخلوط کنید تا به گردوها شوک وارد شده و روغن درون گردوها ازاد شود. آب را از همان ابتدای کار زیاد نریزید بلکه کم کم و در طی مراحل پخت اضافه کنید.

2- مقدار استفاده از رب انار و شکر در فسنجان سلیقه ای میباشد و میتوانید بنابر ذائقه تان از رب انار و شکر کمتر یا بیشتر استفاده کنید. اگر رب انار شما خیلی ترش نیست میتوانید شکر را حذف کنید ولی اگر دوست دارید خورشت شیرین تر باشد مقدار بیشتری شکر اضافه کنید.

3- فسنجان نیاز به روغن خاصی ندارد و روغنی که در انتهای پخت ایجاد میشود همان روغن گردوست.

4- در صورت تمایل میتوانید به جای برگ بو از 1 قاشق چایخوری دارچین در زمان قرار دادن مرغ در مایه فسنجان به خورش تان اضافه کنید.

5- میتوانید بجای مرغ، خورشت فسنجان با گوشت قلقلی تهیه کنید. در این صورت در انتهای پخت فسنجان و در زمان کشیدن در ظرف گوشت قلقلی را با خورش سرو کنید.

6- برای تهیه رب انار به سبک شمالی از رب انار خیلی ترش استفاده کنید و شکر را حذف کنید.

7- در برخی از دستورها، پیاز را رنده میکنند یا کلا از آن استفاده نمیکنند. یکی از روش هایی که میتوانید با آن هم بوی بد مرغ را بگیرید و هم پیاز را حذف کنید این است که مرغ را جداگانه با پیاز در مقداری آب بپزید و بعد مرغ را بدون پیاز به مخلوط گردو و رب انار اضافه کنید.

8- اگر مرغ شما کاملاً پخته ولی آب خورشت هنوز رقیق است مرغ را بیرون بیاورید و وقتی خورشت جا افتاد، آن را همراه مرغ سرو کنید.

9- یک روش قدیمی برای به روغن انداختن گردو به این صورت است که ابتدا گردوها را چرخ کنید ، درون قابلمه مقداری آب سرد بریزید و گردوها را اضافه کنید؛ سپس حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت 2 - 3 ساعت گردوها با آب بجوشد تا کاملاً به روغن بیافتد. در این صورت باید مرغ را با پیاز تفت بدهید و بعد همراه با رب انار و شکر به مخلوط گردو اضافه کنید.

۱۰-به یاد داشته باشید که برای پخت خورش فسنجان برای ۶ الی ۸ نفر به ازای هر نفر یک و نیم ق غ- تقریبا ۲۰۰ گرم گردوی آسیاب شده تهیه نمایید