اشترودل گوشت یک غذای فانتزی و بسیار خوشمزه است که می تونه وعده غذایی کاملی برای کودکان باشه. مواد میانی اشترودل را با توجه به ذائقه خودتون می تونید تغییر دهید. بعضی افراد این غذا رو با گوشت مرغ درست می کنند و بعضی دیگر از سوسیس و ژامبون نیز داخل اون استفاده می کنند. اما درست کردن خمیر اون با تغییر مواد میانی معمولا هیچ تغییری نمی کنه.

اشترودل گوشت رو شبیه اشترودل سیب و یا اشترودل گیس بافت شکلاتی آلمانی می پیچند، اما می تونید به هر شکل دیگه ای که راحتید اون را بپیچید اما این مدل که به شکل رول است و یک لایه خمیر به صورت نواری روی کل خمیر میاد، بسیار زیبا و شکیل و البته رایجه.

  اشترودل گوشت با تزیین کنجد  

طرز تهیه اشترودل گوشت

مرحله اول: آماده کردن خمیر اشترودل گوشت

برای درست کردن خمیر باید پودر خمیر مایه را با مقداری از شیر و شکر مخلوط کنید و روی آن را بپوشانید تا عمل بیاید. این نکته را در نظر داشته باشید که شیر باید ولرم باشد. اگر خیلی داغ و یا سرد باشد پودر خمیر مایه عمل نمی آید. داخل یک ظرف بزرگ روغن مایع، تخم مرغ، بهبود دهنده و مقدار کمی نمک را کاملا با هم ترکیب کنید. خمیر مایع عمل آمده را نیز به آن ها اضافه کنید، سپس آرد را کم کم اضافه کنید تا خمیر لطیفی به دست بیاید.

خمیر را مقداری با دست ورز دهید تا زمانی که به دست نچسبد. روی آن را کمی روغن بمالید و در ظرف را با با سلفون و یا یک حوله تمیز بپوشانید و یک ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

 

مرحله دوم: تهیه مواد میانی اشترودل

ابتدا پیاز را رنده کنید و داخل مقدار کمی روغن تفت دهید تا رنگ آن طلایی شود. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و کاملا سرخ کنید. داخل یک تابه دیگر قارچ های خرد شده را تفت دهید تا آب آن ها کاملا کشیده شود، سپس آن ها را به گوشت اضافه کنید. نمک، ادویه ها و رب گوجه فرنگی را نیز داخل مواد بریزید و 5 دقیقه زمان دهید تا مواد بپزند. پس از پخته شدن مواد حرارت را خاموش کنید تا خنک شوند.

 

مرحله سوم: پیچیدن اشترودل

خمیر را ورز دهید تا پف خمیر بخوابد و به حجم اولیه برگردد، سپس آن را به شش قسمت مساوی تقسیم کنید. روی میز کار مقداری آرد بپاشید و یک قسمت از خمیر را به کمک وردنه، به شکل مستطیل و قطر نیم سانتی متر باز کنید، طول و عرض مستطیل دلخواه است؛ اما پهنای آن باید به اندازه ای باشد که بتوان به راحتی کناره های آن را برش داد. خمیر را سه قسمت در نظر بگیرید و دو طرف کناری را با یک چاقوی تیز به صورت نواری برش بزنید.

مقداری از مواد میانی را در قسمت وسط خمیر بریزید و کمی پنیر روی آن بپاشید، سپس به صورت یک در میان برش های کناری را روی مواد میانی ببرید تا روی آن  را بپوشاند. می توانید یک زرده تخم مرغ را با مقداری شیر و زعفران مخلوط کرده و روی اشترودل گوشت بمالید، سپس مقداری کنجد یا سیاه دانه روی آن بپاشید.

وقتی همه اشترودل های گوشت را آماده کردید آن ها را داخل فر با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید تا زمانی که نان ها بپزند. 5 دقیقه آخر گریل را نیز روشن کنید تا روی آن ها نیز طلایی شوند.اشترودل را با سس دلخواه سرو کنید.

  اشترودل با خمیر فیلو  

نکات کلیدی برای تهیه اشترودل گوشت

- اشترودل گوشت را می توانید در ماه رمضان برای سحری و افطاری درست کنید.

 

- اگر دوست داشته باشید می توانید داخل اشترودل، فلفل دلمه ای نیز بریزید.

  - همانند تصویر سوم از خمیر فیلو نیز می توانید برای تهیه این اشترودل استفاده کنید.