شربت زعفران یکی از شربت های سنتی ایرانیه که توی هوای گرم خیلی می چسبه و عطش رو کاملا رفع می کنه. خواص شربت زعفران بسیار زیاده که مهم ترینش شادی بخش بودن اونه. هم چنین باعث تقویت قلب و معده، کاهش استرس و تنش های عصبی هم میشه.

شربت زعفران طرز تهیه ی سختی نداره و با انجام دادن چهار مرحله ای که براتون توضیح دادیم به راحتی میتونین اون رو تهیه کنین. دستور تهیه ای که آماده کردیم در مورد شربت زعفران و گلاب هست، ولی در صورت تمایل میتونین عرق بیدمشک، کاسنی، بهار نارنج و ... هم به این شربت اضافه کنین.

فقط باید عرقیات مورد نظرتون رو مثل گلاب موقع جوشیدن شربت، داخل قابلمه بریزین. طرز تهیه ی شربت زعفران نذری و به مقدار زیاد هم تفاوتی نداره و به همین روش تهیه میشه.

فقط کافیه مقدار مواد لازم رو به میزانی که میخواین چند برابر کنین. دیگه وقتش رسیده که بریم سراغ طرز تهیه شربت زعفران بسیار خوشمزه و خوشرنگ!

شربت زعفرانی

طرز تهیه شربت زعفران خانگی

مرحله اول:

زعفران را به کمک یک حبه قند بسایید تا پودر شود. سپس زعفران را دم کنید. برای دم کردن زعفران باید آن را درون یک ظرف کوچک در بسته بریزید و روی حرارت غیر مستقیم (مانند بخار کتری) قرار دهید تا به مدت 15 الی 20 دقیقه دم بکشد و رنگ دهد. سپس آن را در کناری بگذارید.

مرحله دوم:

در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. پس از به جوش آمدن آب، میتوانید حرارت آن را کم کرده و به آن شکر را اضافه کنید. مخلوط آب و شکر را قدری بهم بزنید تا کاملا شکر در آب حل شود.

مرحله سوم:

پس از حدودا 10 تا 15 دقیقه مخلوط آب و شکر باید به غلظت مطلوبی برسد. در این مرحله از تهیه شربت زعفران باید گلاب و زعفران را اضافه کنید.

مرحله آخر:

اجازه دهید حدودا 10 تا 15 دقیقه ی دیگر شربت روی حرارت باشد تا قوام بیاید و غلیظ شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید. برای سرو، 3 تا 4 قاشق غذاخوری از شربت زعفران را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و به همراه یخ نوش جان کنید.

شربت زعفران با گل محمدی

نکات کلیدی تهیه شربت زعفران

- این شربت با تخم شربتی و خاکشیر هم سرو می شود. برای تهیه شربت زعفران و تخم شربتی یا خاکشیر میتوانید به طور جداگانه تخم شربتی و خاکشیر را با آب خیس دهید و سپس هنگام سرو به شربت اضافه کنید.

شربت زعفرانی و تخم شربتی

- طرز تهیه شربت زعفران و آبلیمو به این صورت است که باید در مرحله دوم به مخلوط آب و شکر، یک قاشق غذاخوری آبلیمو نیز اضافه کنید. این کار را باید حدودا 10 دقیقه ی آخر جوشیدن شکر و آب انجام دهید.

- برای عطر دهی بیشتر به شربت زعفرانی میتوان از مقداری هل نیز استفاده کرد که در مرحله سوم به همراه گلاب و زعفران در شربت ریخته می شود.

- شربت زعفران عسل یا نبات هم تهیه می شود که در این روش باید به جای شکر از نبات یا عسل استفاده کنید و اجازه دهید عسل یا نبات به خوبی در آب جوش حل شود و بعد مابقی مراحل را انجام دهید.

- شربت را در ظروف در بسته و در یخچال نگه داری کنید.