حلوا خرمایی

حلوا خرمایی یک حلوای استثنائی و خوشمزه است که در کنار چای فوق‌العاده می‌چسبد و به ویژه در ماه مبارک رمضان و برای سفره افطار انتخابی عالی است. این حلوای لذیذ فقط از سه ماده اصلی تشکیل شده یعنی خرما، آرد و روغن. مقدار آرد باید نصف خرما باشد و روغن به قدری لازم است که آرد را موقع سرخ کردن بپوشاند و آن را به شکل خمیری درآورد. پس به خاطر سپردن مواد لازم برای حلوا خرمایی به همین راحتی است.

وقتی آرد و روغن کمی سرخ شد، خرما اضافه می‌شود و در آخر همه مواد با هم چرخ یا کوبیده می‌شوند. برای تزیین حلوا خرمایی می‌توانید از مغزهای مختلف یا حتی از پودر نارگیل استفاده کنید. می‌توانید آن را داخل کاسه‌ای قالب بزنید و در بشقاب برگردانید. یا اینکه حلوا را به شکل توپی درآورید.

قالب زدن حلوا

طرز تهیه: ابتدا هسته خرماها را جدا کنید و آنها را کنار بگذارید. آرد را داخل قابلمه بریزید و سپس روی شعله متوسط قرار دهید. مرتب هم بزنید تا بوی خامی آرد گرفته شود (یک دقیقه). سپس ۱/۲ پیمانه روغن را اضافه کنید. روغن باید کاملاً آرد را بپوشاند. خوب مخلوط نمایید تا خمیر نرمی حاصل شود.

به تفت دادن ادامه دهید تا مخلوط به رنگ قهوه‌ای روشن درآید. حال خرماهای بدون هسته را اضافه کنید و خوب با مخلوط آرد و روغن هم بزنید تا یکدست شوند. ضمن هم زدن سعی کنید خرماها را با پشت قاشق له کنید و نگاهی هم بیاندازید و اگر هسته‌ای داخل خرما باقی مانده آن را جدا کنید.

بعد از ۲-۳ دقیقه تفت دادن، قابلمه را از روی شعله بردارید. در این مرحله باید خرما را چرخ کنید یا با گوشتکوب بکوبید. البته چرخ کردن باعث می‌شود حلوا بافت نرم‌تر و یکدست تری پیدا کند و در کل نتیجه بهتری می‌دهد. پس از چرخ کردن یا کوبیدن حلوا دست خود یا یک لیسک را چرب کنید و با آن حلوا را در یک جا جمع کنید.

تزیین حلوا خرمایی

برای سرو حلوا خرمایی می‌توانید آن را با دست یا لیسک چرب شده داخل ظرف بریزید و رویش را صاف کنید. روی حلوا خرمایی را با خلال پسته، بادام یا گردو تزیین کنید و در آخر برش بزنید.

برش حلوا خرمایی

همچنین می‌توانید با دست حلوا را گلوله کرده و توپ‌های حلوا خرمایی را با مغزهای مختلف یا با پودر نارگیل تزیین کنید.

حلوا خرمایی توپی