یکی از دسر های بسیار پر طرفدار و خوشمزه ژله بستنی است که به علت ظاهر رنگارنگ و زیبایی که دارد در اکثر مهمانی ها و مجالس ما ایرانی ها قرار می گیرد. جالب است بدانید که این دسر بسیار خوشمزه با نام ژله ی لایه ای نیز شناخته می شود که در آن از رنگ های بسیار متنوعی به کار برده می شود. 

همچنین ژله بستنی در چند نوع تهیه می شود که یا به صورت تک رنگ و یا می توان در چند رنگ مختلف تهیه نمود. البته این موضوع بستگی به سلیقه و نیاز شما دارد. 

در این مقاله نکات طلایی طرز تهیه ی ژله بستنی را نیز برای شما بازگو کرده ایم. اما اگر سوال و یا نکته ی مهمی که نیاز است در این دستور تهیه یادآوری کنیم می توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ژله بستنی ساده

طرز تهیه ژله بستنی آسان

مرحله اول: نرم شدن بستنی

در ابتدای کار بستنی را در دمای محیط قرار دهید تا به مرور نرم شده و از حالت یخ زده خارج شود. مراقب باشید که بستنی کاملا نرم شود. چون بستنی سرد ژله ی شما را خراب خواهد کرد.

مرحله دوم: هم زدن پودر ژله

پودر ژله را در ظرفی بریزید و به آن آب جوش را اضافه کنید. ظرف را روی بخار کتری قرار دهید و مرتب بهم بزنید تا پودر ژله به طور کامل حل شود. همچنین میتوانید ظرف را برای چند دقیقه داخل مایکروویو بگذارید.

مرحله سوم: هم دما کردن ژله و آب

ظرف محتوی ژله و آب را از روی حرارت بردارید و در کناری بگذارید تا با محیط هم دما شود. بستنی و ژله برای مخلوط شدن لازم است دمای متعادلی داشته باشند تا ژله بریده نشود.

مرحله چهارم: مخلوط کردن ژله و بستنی

وقتی از داغی ژله کم شد و بستنی نرم شده بود، میتوانید هر دو را در قالب مورد نظرتان بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس قالب ژله را در یخچال بگذارید تا ژله بستنی شما ببندد.

مرحله پنجم: خارج کردن ژله از قالب

وقتی ژله کاملا سفت شد، آن را از یخچال خارج کنید. برای خارج کردن ژله از قالب باید قالب ژله را به مدت چند ثانیه در آب گرم نگه دارید. سپس قالب را در ظرف سرو مورد نظر برگردانید. نوش جان.

 

ژله بستنی

 

رسپی های مرتبط طرز تهیه ی ژله بستنی

 

طرز تهیه ی ژله بستنی تک رنگ:

برای طرز تهیه ی ژله بستنی تک رنگ ابتدا بستنی را از یخچال بیرون آورده و اجازه دهید تا با دمای محیط نرم شود. سپس پودر ژله را در کاسه ای ریخته و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از این مرحله بستنی را با قاشق تا زمانی که یکدست شود هم بزنید و بعد از آماده شدن ، قالب مورد نظر را در یخچال قرار می دهیم. توجه کنید که به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه باید ژله بستنی در یخچال بماند. 

 

طرز تهیه ی ژله بستنی دو رنگ:

برای طرز تهیه ی ژله بستنی دو رنگ نیاز است که تمام مراحل ژله بستنی تک رنگ را انجام دهید. با این تفاوت که اگر بخواهید ژله بستنی دو لایه درست کنید ابتدا روش ذکر شده در ژله بستنی تک رنگ را تکرار کنید. سپس مواد را بر روی ژله بستنی آماده شده بریزید. اما توجه کنید که قبل از اضافه کردن لایه ی دوم حتما سطح رویه ی لایه ی اول را تست کنید و بعد از آن ژله ی دوم را بر روی آن بریزید. در هنگام اضافه کردن ژله ی دوم بهتر است که از ملاقه استفاده کنید. 

 

طرز تهیه ی ژله بستنی چند رنگ :

برای طرز تهیه ی ژله بستنی تک رنگ ابتدا بستنی وانیلی را در دمای محیط قرار داده تا نرم شود. سپس یک بسته ژله را در آب جوش حل کنید و آن قدر هم بزنید تا شفاف شود. به ازای هر بسته ژله ۱۵۰ گرمی بستنی را به ژله ی آب شده اضافی کرده و هم بزنید. حالا مایع را در قالب بریزید و به مدت ۴۰ دقیقه در یخچال بگذارید. بعد از آماده شدن لایه ی اول همان مراحل لایه ی دوم باید تکرار کنید. در ادامه بعد از آماده شدن لایه ی دوم، اجازه دهید تا سرد شود و بعد از آن به لایه ی اول اضافه کنید. بعد از ۴۰ دقیقه  لایه ی سوم هم اضافه کنید  و برای لایه های بعدی هم همین مراحل را می توانید تکرار کنید. 

 

طرز تهیه ی ژله بستنی رولی:

برای طرز تهیه ی ژله بستنی رولی ابتدا بستنی وانیلی را از یخچال بیرون آورده تا نرم شود. سپس ژله را داخل کاسه ای بریزید و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. حال ژله را با قاشق هم بزنید تا آب جوش کاملاً در آن حل شود. زمانی که ژله به صورت کامل حل شد بستنی نرم شده را به آن اضافی کنید. اجازه دهید تا بستنی داخل ژله آب شود و بعد از این مرحله به وسیله ی یک سینی لبه دار کیسه ی فریزر را از یک گوشه با قیچی ببرید. بعد از انجام این کار نوبت آن است که پلاستیک را باز کنید و در کف سینی قرار دهید و ژله و بستنی را یکبار با قاشق هم بزنید . سینی را به مدت ۳۰ دقیقه در داخل یخچال بگذارید . بعد از گذشت ۳۰ دقیقه ژله را از درون یخچال بیرون آورده و با کارد از قسمت طول به فاصله ۲ سانتیمتر برش بزنید. 

   

نکات کلیدی تهیه ژله بستنی آسان

- در این مطلب ژله بستنی ساده تک رنگ را آموزش دادیم. در صورتی که میخواهید ژله بستنی چند رنگ ( یا ژله بستنی رنگین کمان ) تهیه کنید، باید پس از انجام مراحل آماده سازی ژله و قرار دادن آن در یخچال، همین مراحل را برای لایه بعدی تکرار کنید. در همین حین که لایه اول بسته می شود، مراحل لایه دوم را انجام دهید تا وقتتان گرفته نشود.

در این روش باید صبر کنید تا لایه ی اول ژله کاملا خودش را گرفته باشد. سپس لایه دوم را کم کم با قاشق روی لایه اول بریزید تا گرمای آن، لایه زیرین ژله را آب نکند.

ژله بستنی لایه ای سه رنگ

- برای داشتن زیباترین ژله بستنی ها میتوانید از بستنی های به رنگ تیره مثل بستنی شاه توت با ژله های رنگ روشن مثل آلوئه ورا استفاده کنید. یا میتوانید از ژله های تیره رنگ مثل انگور، شاه توت، نوشابه ای و ... با بستنی های رنگ روشن مثل بستنی وانیلی این دسر جذاب را تهیه کنید.

ژله بستنی چند رنگ

- همان طور که دیدید این مطلب طرز تهیه ژله بستنی با قالب بود. اما همین مراحل را میتوان برای ژله بستنی لیوانی تکرار کرد. با این تفاوت که دیگر نیازی به خارج کردن ژله از لیوان نیست.

ژله بستنی در جام