کماچ سهن یه شیرینی سنتی مخصوص استان زیبای کرمان هست. این شیرینی از ترکیب آرد سفید و آرد سهن یا سمنو و کلی مواد پر انرژی دیگه تهیه میشه که هم می تونین اونو تو روغن سرخ کنین و هم تو فر درست کنین. شیرینی خشک و شیرینی تر مث شیرینی شستی، شیرینی مشهدی بدون فر، چای چورگی زنجان، شیرینی کلمپه کرمان و غیره یکی از بهترین سوغاتی های استان های مختلف کشور عزیزمون هست. در این مطلب می خوام طرز تهیه کماچ سهن رو بهتون آموزش بدم. پیشنهاد میکنم این شیرینی فوق العاده خوشمزه و مقوی رو درست کنین و از خوردن اون به همراه یه نوشیدنی گرم و دمنوش لذت ببرین.

 

طرز تهیه کماچ سهن

 

مرحله اول: آماده سازی مواد میانی 

برای درست کردن مواد میانی یا فیلینگ کماچ سهن، ابتدا هسته خرماها را جدا کنید. سپس با استفاده از یک غذا ساز یا چرخ گوشت خرما، مغز گردو، مغز پسته، پودر دارچین و پودر زنجبیل را خوب با هم مخلوط کنید.

اگر دوست داشتید می توانید فقط خرما ها را چرخ کنید. سپس دستان خود را چرب کنید و مواد را با هم مخلوط کنید.

 

مرحله دوم: درست کردن خمیر کماچ

برای درست کردن خمیر کماچ، ابتدا در یک کاسه کوچک خمیر مایه ، نصف پیمانه آب ولرم و نصف قاشق شکر را مخلوط کنید. سپس 10 الی 15 دقیقه زمان دهید تا خمیر مایه عمل بیاید.

در مرحله بعد در یک کاسه بزرگ، آرد سهن و آرد سفید را با هم مخلوط کنید. سپس سیاه دانه و زردچوبه و خمیر مایه عمل آمده را هم به آرد ها اضافه کنید. حالا روغن جامد گرم شده را کم کم به مواد اضافه کنید و با دست مواد را با هم مخلوط کنید. آب را هم کم کم اضافه کنید و ورز بدهید. دقت کنید که آب زیاد اضافه نکنید چون کماچ سهن تقریباً خمیری نرم و لطیف دارد.

سپس برای یک ساعت زمان دهید تا خمیر در دمای آشپزخانه استراحت کند.

 

مرحله سوم: پخت کماچ سهن

برای پخت کماچ سهن هم می توانید آن را داخل روغن سرخ کنید و هم داخل فر بپزید.

اگر خواستید آن را داخل روغن سرخ کنید، ابتدا از مواد میانی یا فیلینگ کماچ به اندازه یک گردو بردارید. از خمیر کماچ سهن هم گلوله هایی کمی بزرگتر از مواد میانی بردارید. حالا مواد خرمایی را داخل خمیر بپیچید و با استفاده از مهر آن را صاف کنید. سپس در روغن داغ سرخ کنید.

در صورتی که تصمیم گرفتید کماچ سهن را داخل فر بپزید، ابتدا کف سینی فر را چرب کنید و آرد پاشی کنید. حالا خمیر کماچ را به دو قسمت تقسیم کنید. یک بخش آن را کف سینی فر پهن کنید. توجه داشته باشید که ضخامت خمیر خیلی زیاد یا خیلی کم نباشد. در مرحله بعد خرمای مخلوط شده با مواد را که در مرحله اول درست کردید، روی سطح خمیر پخش کنید. سپس باقی مانده خمیر کماچ را هم نازک باز کنید و روی مواد خرمایی پهن کنید. سپس به کمک یک چاقو به شکل لوز کماچ سهن را برش بزنید. حالا سینی فر را برای 45 دقیقه در فری که از 15 دقیقه قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کردید بگذارید تا کماچ ها بپزند. برای اینکه روی کماچ سهن طلایی رنگ شود، در پایان مرحله پخت چند دقیقه گریل فر را روشن کنید.

سپس سینی را از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شود. می توانید با پودر قند یا پودر پسته آن ها را تزیین کنید.

 

نوش جان

  کماچ نهایی  

نکات کلیدی تهیه کماچ سهن

- اگر خرما سفت بود می توانید ابتدا آن را کمی گرم کنید. - منظور از آرد سهن همان آرد جوانه گندم است.

- در صورت تمایل می توانید از پودر هل، پودر میخک و جوز هندی هم می توانید در فیلینگ کماچ سهن استفاده کنید.

- عکس از اینستاگرام:

@elahe_sarbazi

@kerman.sweet.lan