شیرینی روح افزا یا روح افسا از شیرینی های سنتی شهر ساوه است که در روزهای عید به ویژه عید نوروز پخته میشه.کشور ایران یکی از متنوع ترین شیرینی های سنتی رو داره، کرمانیا کلمپه می پزند، یزدیا قطاب معروف رو دارند، قزوین هم که نان چای و شیرینی چرخی عیدش زبانزد همه است.؛ دیگه از نان برنجی و کاک کرمانشاه، قرابیه تبریز و ... نگم براتون که حسابی دلتون می خواد!

ایران کوک خیلی از شیرینی های سنتی مناطق مختلف را آموزش داده و امروز هم می خوایم شما رو با شیرینی روح افزا ساوه آشنا کنیم. این شیرینی فقط شکر، بادام، آب و زعفران می خواد، مواد اولیه کمی داره اما برای پختنش باید نکات خاصی رو به دقت رعایت کنید تا نتیجه کارتون خوب بشه. عید مردم ساوه بدون روح افزا، نون قندی و نقل اصلا عید نمیشه، پس حتما این خوشمزه جات ارزش امتحان رو دارند؛ بنابراین شما هم این فرصت رو از دست ندید و با ما همراه باشید تا یه شیرینی خوشمزه و مقوی یاد بگیرید.

 

طرز تهیه شیرینی روح افزا 

مرحله اول: از چند روز قبل بادام ها را آماده کنید. 

روی بادام ها آب سرد بریزید و بگذارید یک الی دو ساعت بماند تا پوستش به راحتی جدا شود، بعد از آنکه پوست بادام ها را گرفتید حداقل 24 ساعت آنها را روی یک دستمال تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

 

مرحله دوم: خمیر شیرینی روح افزا را تهیه کنید. 

بادام های خشک شده را یک یا دو بار از چرخ گوشت رد کنید به طوری که بافت آنها کمی انسجام پیدا کند، اما مراقب باشید به هیچ عنوان به روغن نیفتند. بادام را کنار بگذارید و شهد شیرینی را آماده کنید، برای این منظور شکر و آب را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید. ابتدا شعله را کم کنید و مایع را مرتب هم بزنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود، سپس شعله را زیاد کنید تا شهد جوش بزند و قوام بیاید.

بعد از آنکه شهد به قوام رسید شعله را خاموش کنید و مرتب آن را با یک قاشق چوبی هم بزنید تا سفید رنگ و شبیه فرنی شود، وقتی به این مرحله رسید شهد را به بادام های چرخ شده اضافه کنید؛ به اندازه دلخواه زعفران غلیظ آب کرده نیز بریزید و خمیر را مخلوط کنید. ابتدا با قاشق و سپس با دست و خیلی آرام خمیر را ورز دهید تا به انسجام برسد. به خاطر شهد خمیر حالت چسبندگی دارد که طبیعی است.

 

مرحله سوم: شیرینی را برش بزنید. 

پشت یک سینی بزرگ را سلفلون بکشید و خمیر شیرینی روح افزا را به آرامی روی آن پهن کنید. روی خمیر پودر پسته بپاشید و با وردنه به قطر یک سانتی متر برسانید، با استفاده از یک خط کش و چاقوی تیز خمیر را به نوارهای هم اندازه برش بزنید، سپس این نوارها را نیز به شکل لوزی ببرید و در یک ظرف مناسب بچینید. شیرینی های آماده شده را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

 

نکات کلیدی برای تهیه شیرینی روح افزا 

- می توانید مقداری از آب را کم و به همان اندازه از گلاب استفاده کنید.

 

- به اندازه کافی به بادام های پوست کنده زمان بدهید تا کاملا خشک شوند.

 

- می توانید بخشی از خمیر را زعفران نزنید و شیرینی را دو رنگ تهیه کنید.

  تصاویر از اینستاگرام: sweet_home_nabat@