دسر یونانی چیست؟ اسم اصلی دسر یونانی گالاکتُبورکو است! خب، فکر کنم حالا متوجه شدید چرا اسمش را گذاشتیم دسر یونانی... به هر حال تکرار این نام طولانی کمی دشوار هست. پس به گفتن همین بسنده میکنیم که این دسر خوشمزه از کشور یونان آمده. زیر و روی آن لایه های خمیر فیلو یا همان یوفکای کره ای است که در فر برشته شده اند و وسطش هم از دسر سمولینای نرم و خوشمزه تشکیل شده است که قبلاً دستور نوع ترکی آن را گفته ایم. در آخر هم مقداری شربت روی دسر ریخته میشود و کمی حالت باقلوا پیدا میکند.

دسر یونانی شربتی

دسر یونانی برای سرو در سفره های افطار ماه رمضان هم عالی است.

طرز تهیه دسر یونانی

مرحله اول:

اول از همه شربت را آماده کنید. آب، شکر، پوست لیمو ترش و آب لیمو را داخل قابلمه ای بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. وقتی جوش آمد، شعله را کم کنید و 4 دقیقه صبر کنید. سپس شربت را از روی گاز بردارید و بگذارید خنک شود. پوست لیمو ترش را از آن خارج کنید.

شربت دسر یونانی

مرحله دوم:

کف قالب را با کره ذوب شده چرب کنید. یک لایه خمیر فیلو کف قالب بیاندازید (طوری که دیواره قالب را هم قدری بپوشاند.) سپس روی خمیر را خوب با کره ذوب شده چرب کنید. این کار را برای چهار لایه خمیر دیگر هم تکرار کنید.

مرحله سوم:

آرد سمولینا، شکر، شیر، خامه، 3 قاشق کره، گلاب و وانیل را در شیرجوش بریزید و روی گاز بگذارید تا جوش بیاید و غلیظ شود. در این مدت مرتب مواد را هم بزنید.

دسر سمولینا یونانی

مرحله چهارم:

زرده و سفیده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید. سفیده ها را با همزن بزنید تا فرم بگیرد. زرده ها را نیز در ظرف دیگری خوب بزنید. زرده و سفیده را داخل شیرجوش روی مواد کاستارد بریزید. به هم زدن ادامه دهید تا کاستارد غلیظ به دست آید. کاستارد را روی خمیرهای داخل قالب بریزید.

سمولینا روی خمیر فیلو

مرحله پنجم:

همه خمیرهای باقیمانده را روی کاستارد بچینید. بین لایه ها کره بمالید. میتوانید در این مرحله دسر را برش بزنید.

دسر یونانی قبل از فر

مرحله ششم:

حدود یک ساعت در فر گرم شده 180 درجه سانتیگراد قرار دهید تا خمیر فیلو برشته شود و کاستارد خودش را بگیرد. در آخر چند دقیقه شعله روی فر را روشن کنید تا روی دسر طلایی رنگ شود.

شربت روی دسر یونانی

مرحله هفتم:

وقتی دسر آماده شد، شربت را روی آن بریزید و بگذارید خنک شود.

دسر یونانی آماده

نکته:

- خمیر فیلو باید کمی از دمای محیط خنک تر باشد. آن را مدتی قبل از فریزر خارج کنید و درست قبل از درست کردن پای بسته را باز کنید تا خمیرها خشک نشوند.