تابستون با میوه های خوش آب و رنگ و خوشمزه داره از راه میرسه. یکی از جذابیت های این فصل هم غوره های ترش انگوره که من از بچگی عاشقشون بودم. فصل غوره و آبغوره که میشه، بعضی غذاها خوش عطر تر و خوشمزه تر میشن. غذایی که امروز میخوایم آموزش بدیم هم از اون دست غذاهاست. من بهش میگم غوره مسما. اما واقعیتش اسم های دیگه ای هم داره. مثلا غوره بادمجان یا مسمای بادمجان هم بهش میگن. مسمای مرغ هم میشه گفت ولی نباید با مسمای مرغ آلو اشتباه گرفتش. ما اینجا غوره بادمجان رو با مرغ تهیه میکنیم. ولی از گوشت خورشتی یا حتی گوشت چرخکرده هم میشه استفاده کرد. حالا بریم سراغ طرز تهیه یه خورشت تابستونی ترش و خوشمزه یعنی غوره بادمجون. راستی تا فراموش نکردم عکس های این غذا رو از دوست خوبم شیرینک گرفتم که یه پیج آشپزی عالی توی اینستاگرام داره. با آی دی @shirin_5189 میتونید صفحه ش رو ببینید.

 

طرز تهیه خورشت غوره مسما

 

مرحله اول:

برای تهیه غوره بادمجان با مرغ، از قبل بادمجانها را پوست بگیرید و از وسط نصف کنید. جدا کردن کلاه بادمجان هم اختیاری است. مقداری نمک روی بادمجانهای پوست کنده بپاشید و یک ساعت کنار بگذارید تا تلخی آنها گرفته شود.

سرخ کردن بادمجان  

مرحله دوم:

بادمجانها را در کمی روغن سرخ کنید. وقتی یک طرف سرخ شد آنها را برگردانید تا طرف دیگر هم به خوبی سرخ شود. سپس آنها را در صافی یا روی دستمال حوله ای بچینید تا روغن اضافی گرفته شود.

بادمجان سرخ شده  

مرحله سوم:

تکه های مرغ را با یک عدد فلفل دلمه خرد شده و یک عدد پیاز چهار قاچ، کمی نمک و زردچوبه در قابلمه ای بگذارید. در حدی آب بریزید که دو سانت روی مواد را بپوشاند. روی شعله متوسط اجازه دهید به جوش بیاید سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه را ببندید. حدود 30-40 دقیقه صبر کنید تا مرغ پخته شود. ولی اجازه ندهید بیش از حد پخته شود و وا برود. بعد از این مدت آب مرغ را جدا کنید و کنار بگذارید.

 

مرحله چهارم:

در یک تابه نچسب دو سه قاشق روغن بریزید و بگذارید داغ شود. تکه های مرغ پخته را به تابه منتقل کنید. گوجه ها را هم از وسط نصف کنید و کنار مرغ ها در تابه بگذارید. در این مرحله میتوانید برای خوش عطر شدن غوره مسما کمی زعفران دم کرده روی مرغ بریزید.

مرغ و گوجه  

مرحله پنجم:

وقتی دو طرف مرغ ها تا حدی برشته و گوجه ها پخته شد، آنها را از تابه خارج کنید. یک عدد پیاز و یک عدد فلفل دلمه را خلالی خرد کنید و داخل همان تابه بریزید. با کمی زردچوبه و به خوبی تفت بدهید.

فلفل و پیاز  

مرحله ششم:

وقتی پیاز خورشت غوره مسمای شما نرم شد، وقت اضافه کردن غوره هست. غوره تازه یا یخ زده را اضافه کنید و کمی تفت بدهید.

غوره  

مرحله هفتم:

حال آب مرغ را به تابه اضافه کنید. بگذارید سس خورشت مسما روی حرارت ملایم چند غل بخورد و جا بیافتد.

آب مرغ  

مرحله هشتم:

در آخر مرغ و بادمجان و گوجه را هم در تابه بچینید. غوره مسمای خوشمزه شما بعد از یکی دو دقیقه دیگر آماده میل کردن است. نوش جان.

خورشت غوره بادمجان

نکته های کلیدی تهیه غوره مسما:

- در تهیه مسمای مرغ و بادمجان میتوانید به جای استفاده از گوجه از پوره گوجه فرنگی یا رب هم استفاده کنید. به این ترتیب که پوره گوجه و رب را همراه پیاز تفت بدهید تا خوش رنگ شود.

- در صورت تمایل موقع پخت مرغ میتوانید از چند حبه سیر و یک تکه زنجبیل تازه هم استفاده کنید.

- غوره بادمجان را با گوشت خورشتی گوسفندی هم میتوان تهیه کرد.

مسمای بادمجان با گوشت