گوشت مرغ جز مواد اولیه ای هست که میشه باهاش انواع و اقسام غذاها رو درست کرد، مثل پلو مرغ، کباب تابه ای مرغ، چیکن استراگانف، کیک مرغ و .... لیست غذاهایی که با گوشت مرغ میشه آماده کرد اونقدر زیاده که قطعا از حوصله همه خارجه، اما امروز قرار با یه غذای مرغی دیگه آشنا بشید و اونم چیزی نیست به جز بورانی مرغ. این بورانی جز غذاهای سرده و برای پیش غذا یک انتخاب شیک و مجلسی به حساب بیاد، البته مواد داخلش اونقدر مقوی و بنیه دار هستند که حتی می تونه وعده اصلی هم باشه.

معمولا اسم بورانی همه رو به یاد بورانی اسفناج یا سیب زمینی میندازه، اگر که یه ایران کوکی پایه باشید می دونید که بورانی های دیگه ای مثل بورانی ماست و لبو، بورانی کدو حلوایی و ...  هم قبلا آموزش داده شده، و حالا قرار که با بورانی مرغ آشنا بشید؛ غذایی متفاوت، خوشمزه و مقوی که قطعا دوست خواهید داشت.

 

طرز تهیه بورانی مرغ

مرحله اول: سینه مرغ را آب پز کنید.

سینه مرغ را به چهار تکه تقسیم کنید و با یک عدد پیاز، مقداری زردچوبه و نمک و یک حبه سیر آب پز کنید. بهتر است ابتدا سیر و پیاز را در مقداری روغن تفت دهید، سپس مرغ و زردچوبه را نیز به آنها اضافه کنید؛ بعد از آنکه کمی همه مواد را تفت دادید داخل قابلمه آب جوش بریزید و زمان بدهید تا مرغ کاملا بپزد. بعد از پخت کامل و خنک شدن سینه مرغ را به تکه های ریز برش بزنید. در صورت تمایل می توانید مرغ را ریش ریش کنید.

 

مرحله دوم: مقدمات بورانی را فراهم کنید.

بعد از آنکه سینه مرغ پخته و ریز ریز شد باید کار اصلی یعنی تهیه بورانی مرغ را آغاز کنید. برای این منظور گردو ها را مغز و کمی خرد کنید، سیر را نیز به دلخواه له یا رنده کنید. اگر سبزیجات معطر شما تازه و خرد نشده هستند آنها را نیز خرد کنید؛ البته لازم نیست خیلی ریز باشند.

 

مرحله سوم: بورانی مرغ را تهیه کنید. 

مرغ های ریز شده، مغز گردو، سیر، سبزیجات معطر و نمک و فلفل سیاه را در یک کاسه بریزید و کامل ترکیب کنید، سپس ماست و سس مایونز را نیز به آنها بیفزایید. یک الی دو دقیقه تمامی مواد را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. بورانی را در طرفی که برای سرو انتخاب کرده اید بریزید و روی آن را با زعفران دم کرده غلیظ تزیین کنید. استفاده از زعفان تنها برای تزیین بورانی نیست، بلکه به آن عطر و طعمی فوق العاده نیز می دهد. بهتر است بورانی مرغ را یک ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه بگیرد، اما بلافاصله نیز قابل خوردن است.

 

نکات کلیدی برای تهیه بورانی مرغ 

- سبزیجات معطر می تواند شامل هر نوع سبزی باشد که شما دوست دارید، مانند گشنیز، ریحان، جعفری و ... .

 

- اگر سبزی تازه در اختیار ندارید از سبزی های خشک استفاده کنید.

 

- سیر را از دستور بورانی مرغ حذف نکنید.

 

- استفاده از سس مایونز اختیاری است، اگر دوست دارید بورانی کم چرب باشد سس را حذف کنید.

 

- انتخاب ماست سون به خاطر سفت بودن آن است، چنان چه ماست چکیده دارید می توانید به جای سون استفاده کنید.

  - می توانید بورانی را با مقداری خرده نان تزیین و میل کنید.   تصویر از ایستاگرام: fingerfood.catering_diako@