پاناکوتا (به انگلیسی: Panna Cotta) یه نوع دسر ایتالیایی ست که از ترکیب خامه و ژلاتین و در داخل قالب تهیه میشه. واژه پاناکوتا در زبان ایتالیایی به معنی خامه پخته شده ست. دسر پاناکوتا در طعم های مختلف تهیه میشه مث پاناکوتای انبه، طرز تهیه دسر پاناکوتای نعنایی، طرز تهیه پاناکوتای وانیلی، طرز تهیه پاناکوتای قهوه. در این مطلب من می خوام طرز تهیه پاناکوتا زعفرانی رو بهتون آموزش بدم. دوست دارم اول کمی با خواص بی نظیر زعفران یا زرپران که یکی از گرون ترین و ارزشمندترین ادویه های جهان محسوب میشه آشنا بشین. زعفران دارای خواص بیشماری برای بدن و پوست و مو هست. از جمله اینکه موجب روشنی پوست میشه و در درمان آکنه و جوش صورت بسیار تاثیرگذاره. به درمان ریزش مو نیز کمک می کند. اما شاید مهم ترین خاصیت زعفران کمک به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی و ایجاد حس شادی و نشاط باشه. همچنین پیشنهاد می کنم مطلب 10 خاصیت زعفران را هم بخونین تا با خواص دیگه زعفران هم آشنا بشین. پاناکوتا زعفرانی یه دسر فوق العاده خوشگل، خوش طعم و خوش عطر که خیلی راحت و در چند مرحله درست میشه. اگه از طرفدارای پر و پاقرص دسر هستین، با من و ایران کوک همراه بشین و از درست کردن، خوردن و ایجاد حس شادی و نشاط این دسر هیجان انگیز لذت ببرین.

 

طرز تهیه پاناکوتا زعفرانی

 

مرحله اول: آماده سازی پودر ژلاتین

برای درست کردن دسر پاناکوتا زعفرانی جذاب و خوش عطر، در مرحله اول در یک کاسه پودر ژلاتین را با ½ پیمانه شیر سرد مخلوط کنید. سپس به روش بن ماری یا حرارت غیر مستقیم پودر ژلاتین را کاملاً در شیر حل کنید.

 

مرحله دوم: مخلوط کردن شیر و شکر پاناکوتا زعفرانی

در مرحله دوم شکر را با باقی مانده شیر مخلوط کنید. سپس روی حرارت ملایم گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا شکر به خوبی در شیر حل شود.

 

مرحله سوم: افزودن خامه به دسر

حالا خامه را نیز به مخلوط شیر و شکر اضافه کنید و پیوسته هم بزنید تا خامه به خوبی با شیر و شکر ترکیب شود و یک دست شوند.

 

مرحله چهارم: اضافه کردن پودر ژلاتین حل شده به پاناکوتا زعفرانی

در این مرحله از تهیه پاناکوتا زعفرانی، پودر ژلاتین حل شده را نیز به مایه دسر پاناکوتا زعفرانی اضافه کنید و مدام هم بزنید.

 

مرحله پنجم: افزودن زعفران

در پایان زعفران حل شده غلیظ را نیز به مایه پاناکوتا زعفرانی اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا خامه بپزد ولی قبل از اینکه خامه بجوشد شعله گاز را خاموش کنید.

 

مرحله ششم: ریختن پاناکوتا زعفرانی در قالب

حالا پاناکوتا زعفرانی را در قالب دلخواه بریزید و پس از اینکه کمی خنک شد برای حدود 4 الی 5 ساعت در یخچال بگذارید تا دسر ببندد.

 

نوش جان

  مرحله نهایی  

نکات کلیدی تهیه پاناکوتا زعفرانی

- برای خوش عطر شدن پاناکوتا زعفرانی می توانید مقدار ¼ پیمانه گلاب نیز به آن اضافه کنید.

- برای تهیه پاناکتا زعفرانی از خامه پاکت صورتی استفاده کنید. - با نصف پیمانه شکر دسری کم شیرین خواهید داشت. اگر دوست دارید دسر شیرینی بیشتری داشته باشد یک چهارم یا نصف پیمانه شکر بیشتر اضافه کنید. - دسر را میتوانید در قالب ژله تهیه کنید و بعد مانند ژله با فرو کردن ظرف در آب داغ آن را به صورت قالبی در بیاورید.

- عکس از اینستاگرام:

@rojika.dessert

@afsanehvalijani