خیلی از شربت های سنتی ایرانی علاوه بر طعم بی نظیر، خواص بسیاری برای بدن دارن. از انواع شربت با طعم های مختلف میوه ها، مثل شربت آلبالو و یا شربت توت فرنگی پر طرفدار، گرفته تا شربت های سنتی ایرانی مثل شربت زعفران یا شربت بیدمشک و بهارنارنج، همگی در فصول مختلف سال، به ویژه در فصل گرم تابستان، بسیار دلچسب و خواستنی هستن. شربت به لیمو یه شربت سنتی شیرازیه که با بهار نارنج یا گلاب طعمی بی نظیر پیدا می کنه. شربت به لیمو علاوه بر عطر و طعم فوق العاده، خواص دارویی بسیاری داره. نوشیدن این شربت برای کم خونی و دوران نقاهت خیلی مفیده و به شدت توصیه میشه. از خواص دیگه ی شربت به لیمو میشه به تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت سیستم گوارش و آرام بخش معده و آرامش اعصاب اشاره کرد. اگر به دنبال یه شربت خوشمزه برای کاهش وزن خود هستید، می تونید از شربت به لیمو استفاده کنید. طرز تهیه شربت به لیمو خیلی ساده اس و همون طور که از اسمش پیداست، با عصاره ی میوه ی به و آب لیموی تازه درست میشه. البته مواد اولیه ی دیگه ای هم داره که در ادامه بهتون میگیم. کافیه چند عدد به رو بشویید، پوست بکنید و خرد کنید. بعد آب اون ها رو بگیرید و بپزید. با اضافه کردن شکر و آب لیمو ی تازه به عصاره ی به ها، شربت به لیمو آماده میشه. البته تو چند مرحله لازمه که شربت رو داخل صافی بریزید و صاف کنید تا خالص و رقیق بشه. جالبه که عصاره ی به بعد از پخته شدن روی حرارت ملایم، رنگش عوض میشه و به رنگ صورتی مایل به قرمز تبدیل میشه. برای بهتر شدن عطر و طعم شربت به لیمو می تونید به اون کمی بهار نارنج یا گلاب هم اضافه کنید که به اون طعم سنتی بده. استفاده از زعفرون دم کرده هم می تونه عطر و طعم شربت رو بهتر و خاص تر کنه. شربت به لیمو به همراه یخ فراوون یه شربت فوق العاده برای فصل گرم تابستونه. اگه دنبال یه شربت تابستونی با عطر و طعم سنتی و ایرانی هستید، حتما شربت به لیمو رو امتحان کنید. در ادامه طرز تهیه شربت به لیمو و روش گرفتن عصاره ی به رو به روشی ساده بهتون آموزش میدیم تا خودتون این شربت دلچسب رو تو خونه درست کنید. اگرچه طرز تهیه ی شربت به لیمو در دستورهای مختلف با هم متفاوته، ولی همه ی اون ها آسونه، کافیه بدونید چجوری میشه عصاره ی به رو گرفت و اون رو با مواد دیگه ترکیب کرد. البته میزان مواد اولیه ی شربت به لیمو هم خیلی مهمه. با ما همراه بشید تا ببینیم شربت به لیمو چجوری درست میشه.

 

طرز تهیه شربت به لیمو

 

۱- ابتدا به ها را بشویید، آن ها را پوست بکنید، قاچ کنید و قسمت سفت وسط آن ها را به همراه دانه‌ ها ی میوه جدا کنید. سپس به ها را به شکل حلقه حلقه خلالی و خرد کنید و داخل کاسه ای بزرگ بریزید.

۲- داخل کاسه به مقدار مناسب آب بریزید. به اندازه ای که روی سطح به ها را بپوشاند. اجازه دهید به های خرد شده به مدت ۳ ساعت داخل آب بماند و نرم شود.

۳- بعد از ۳ ساعت، به های خیس خورده را داخل آبمیوه گیری بریزید و آب آن ها را بگیرید.

۴- تفاله های باقی مانده از به را داخل قابلمه بریزید، روی تفاله ها ۱ لیتر آب گرم بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا عصاره ی به از تفاله ها خارج شود. ۴۰ دقیقه زمان برای جوشیدن کافی است.

۵- بعد از ۴۰ دقیقه، تفاله ها را از صافی رد کنید و آب و عصاره ی به را از تفاله ها خارج کنید و داخل قابلمه بریزید. (تفاله ها را داخل صافی بریزید و کامل فشار دهید تا عصاره ی به از آن ها خارج شود)

۶- سپس آبی را که با آبمیوه گیری گرفته بودید نیز به عصاره ی تفاله‌ها اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید.

۷- شکر را به عصاره ی به اضافه کنید و اجازه دهید تا رنگ آن قرمز و شربت غلیظ شود. بعد از این که حجم شربت کمی کم شد، روی درب قابلمه دم کنی بگذارید و اجازه دهید تا شربت روی حرارت ملایم بجوشد.

۸- کمی بهار نارنج به عصاره ی به اضافه کنید. سپس کمی آب لیمو ترش نیز داخل آن بریزید و اجازه دهید تا همه ی مواد با هم ۲۰ دقیقه بجوشد.

۹- بعد از ۲۰ دقیقه، شربت را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس آن را از صافی رد کنید تا کاملا رقیق و خالص شود.

به لیمو

نکات کلیدی طرز تهیه شربت به لیمو

- اگر بعد از خرد کردن به آن ها را کمی خشک کنید، فواید بسیاری برای سرما خوردگی خواهد داشت.

- به ازای هر ۳ پیمانه آب از ۲ پیمانه شکر استفاده کنید.

- اگر شربت کف کرد، با ملاقه کف روی آن را بگیرید.

- در تمام مراحل، حرارت گاز را بسیار کم نگه دارید تا شربت نسوزد و ته نگیرد.

- در فصل به، از درست کردن شربت به لیمو غافل نشوید.

- در برخی از دستورها برای درست کردن شربت به لیمو ابتدا شکر و آب را با هم ترکیب کرده و آن را از صافی رد می کنند. سپس آب به را با آبمیوه گیری گرفته و به این شهد اضافه می کنند و آن را روی حرارت ملایم قرار می دهند.

- شربت به لیمو بهترین شربت برای فصل گرماست و می تواند از گرمازدگی جلوگیری کند.

- برای این که به این شربت طعم سنتی بیشتری بدهید می توانید علاوه بر بهار نارنج یا گلاب، از کمی زعفران دم کرده نیز استفاده کنید. زعفران هم طعم شربت را بهتر می کند و هم رنگ خاصی به آن می دهد.

- شربت به لیمو را می توانید با خاکشیر و یا تخم شربتی ترکیب کرده و یک نوشیدنی خنک فوق العاده مخصوص فصل گرم تابستان درست کنید. اما قبل از آن، نکات کلیدی لازم درباره ی نحوه ی شستن خاکشیر و روش های مختلف استفاده از آن را مطالعه کنید.

تصاویر از : yosef.babaei , @organician.pro@