وقتی تصمیم میگیریم رژیم کتوژنیک یا کتو رو وارد برنامه ی زندگیمون کنیم یکی از سوالایی که خیلی پیش میاد اینه که چه چیزی بخوریم و چطوری تهیه ش کنیم. فکر می کنم دیگه بعد از خوندن مقاله ی رژیم کتوژنیک به طور کامل با روش و فواید این رژیم آشنا شده باشین. حالا وقتشه طرز تهیه نان کتوژنیک رو آموزش بدیم. یکی از مهم ترین قسمت های این رژیم اینه که بتونیم نان رو از برنامه غذاییمون حذف کنیم و تا مصرف کربوهیدارت رو کاهش بدیم. اما مصرف نان خصوصا برای ما ایرانی ها به شدت مهمه و کنار بیشتر غذاهامون هست. برای همین ما سه مدل نان کتوژنیک رو بهتون آموزش میدیم که هم خیلی خوشمزه هستن و هم راحت تهیه می شن.

اولین نان کتوژنیک توی این مقاله نان کتو ساده هست که مطمئنا عاشق طعمش می شین. مواد اولیه و میزان کالری و توضیحاتی که بالای مطلب اومده مربوط به این نان هست. نان کتوژنیک دوم نان گل کلم هست که فقط 57 کالری و 2.5 گرم کربوهیدارت داره. پس با خیال راحت میتونین اون رو میل کنین. در ضمن با این میزان موادی که گفتیم میشه 8 تکه نان تهیه کرد.

نان کتوژنیک سوم یه خبر خوب برای کسانیه که فکر می کنن با این رژیم دیگه باید با نان سیر خداحافظی کنن. اتفاقا میتونین توی این رژیم کم کربوهیدرات و پر چربی یک عالمه نان سیر با پنیر زیاد بخورین، اما به روشی که دستور تهیه اون رو اوردیم. مقدار موادی که گفتیم برای تهیه نان سیر برای دو نفر کافیه. پس اگه میخواین نان سیر بیشتری داشته باشین باید مقدار مواد اولیه رو دو برابر کنین. خلاصه دیگه با این سه روش برای تهیه نان بدون کربوهیدارت بعیده بهونه ای برای نگرفتن این رژیم سالم و مقوی باقی بمونه.

طرز تهیه نان کتوژنیک ساده

مرحله اول:

فر را روشن کنید. دمای فر را روی 180 درجه سانتی گراد و یا 355 فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود.

مرحله دوم:

تخم مرغ ها را در یک کاسه بشکنید و برای 1 تا 2 دقیقه با سرعت زیاد همزن برقی، مخلوط کنید.

مرحله سوم:

روغن نارگیل و کره ذوب شده را کاسه تخم مرغ ها اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید.

مرحله چهارم:

مابقی مواد لازم یعنی آرد بادام، صمغ زانتان (جایگزین در نکات گفته شده)، بیکینگ پودر و نمک را کم کم به ظرف اضافه کنید. به هم زدن ادامه دهید تا خمیر نان کتوژنیک ساده غلیظ شود.

مخلوط کردن مواد اولیه

مرحله پنجم:

در قالب نان به ابعاد 8 در 4 یک کاغذ روغنی پهن کنید. خمیر نان را در آن بریزید و سطح آن را به کمک کفگیر یا لیسک صاف کنید.

ریختن خمیر نان کتوژنیک در قالب

مرحله ششم:

قالب نان را در فر بگذارید و اجازه دهید به مدت 45 دقیقه بپزد. (برای اطمینان از پخته شدن نان میتوانید از خلال دندان استفاده کنید.)

مرحله هفتم:

نان کتوژنیک ساده را روی قفسه خنک کننده قرار دهید تا تمام بخش های آن به طور مساوی خنک شود. سپس آن را به 16 قطعه برش دهید. میتوانید این نان را در ظرف در بسته، بیشتر از یک هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر نگه داری کنید.

سرو نان کتوژنیک

نکات کلیدی تهیه نان کتوژنیک ساده

- بهتر است قبل از مخلوط کردن تخم مرغ ها مطمئن شوید که به دمای اتاق رسیده باشند. اگر تخم مرغ ها را در یخچال نگه می دارید، میتوانید آن ها را به مدت سه دقیقه در یک کاسه درون آب گرم قرار دهید.

- کره و روغن نارگیل نیز باید ذوب شده باشند و بعد به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید. میتوانید کره را در یک ماهیتابه یا شیر جوش بگذارید تا به مرور ذوب شود. نیازی به حرارت دادن کره نیست.

- در صورتی که با صمغ زانتان دسترسی ندارید میتوانید از یک قاشق چایخوری پودر ژلاتین یا یک قاشق چایخوری دانه چیا یا یک قاشق غذاخوری پودر اسفرزه استفاده کنید.

- اگر به آرد بادام آلرژی دارید یا به آن دسترسی ندارید میتوانید به جای 2 پیمانه آرد بادام، 1/2 پیمانه آرد نارگیل بریزید.

- دستور تهیه نان کتوژنیک ساده از سایت fatforweightloss ترجمه شده است.

طرز تهیه نان کتوژنیک گل کلم

مواد لازم:

گل کلم  330 گرم

تخم مرغ  4 عدد

پودر سیر  1/2 قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

روغن برای سرخ کردن

مرحله اول:

گل کلم ها را چند تکه کنید و داخل غذاساز بریزید. گل کلم را تا حدی ریز کنید که به اندازه ی خرده نان شود. سپس تخم مرغ، پودر سیر، نمک و فلفل را اضافه کنید. دوباره با غذاساز مواد را به خوبی مخلوط کنید تا نرم شده و کف کند.

مرحله دوم:

درون ماهیتابه کمی روغن اسپری کنید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید. دو قاشق غذاخوری مخلوط گل کلم را به ماهیتابه اضافه کنید. به کمک پشت قاشق و با احتیاط مایه نان کتوژنیک گل کلم را صاف کنید تا دایره ای به قطر 16 سانتی متر تشکیل دهد. اگر خمیر نان خیلی یک دست نشد یا در بخش هایی حفره ایجاد شد، نگران نشوید. به کمک قاشق آن را اصلاح کنید. نان گل کلم وقتی از روی حرارت برداشته شود، از پف آن کم خواهد شد.

نان کتوژنیک گل کلم

مرحله سوم:

برای چند دقیقه اجازه دهید نان کتوژنیک گل کلم به خوبی سرخ شود. در این مدت به آن دست نزنید. پس از چند دقیقه آن را با احتیاط و به کمک کفگیر برگردانید تا طرف دیگرش هم به مدت چند دقیقه سرخ شود. با کفگیر آن را به ماهیتابه فشار دهید تا نان به خوبی پرس شده و یک دست شود. وقتی هر دو طرف نان کتو گل کلم طلایی مایل به قهوه ای شد، میتوانید آن را از روی حرارت بردارید.

سرخ کردن در ماهیتابه

مرحله چهارم:

نان کتوژنیک گل کلم را به بشقاب منتقل کنید. میتوانید تا زمان سرو آن را در فر با درجه حرارت کم نگه دارید تا گرم بماند. بقیه مواد نان را درون ماهیتابه بریزید و آن ها را سرخ کنید. برای این کار لازم است دوباره کمی روغن اسپری کنید. وقتی نان آماده شد میتوانید آن را با هر چه دوست دارید سرو کنید. نوش جان.

سرو نان کتوژنیک گل کلم

- دستور تهیه این نان از سایت easycheesyvegetarian ترجمه شده است.

طرز تهیه نان کتوژنیک سیر

مواد لازم:

پنیر موزارلای رنده شده  1 پیمانه

پنیر پارمسان رنده شده  1 پیمانه

تخم مرغ  1 عدد

پودر سیر  1 قاشق چایخوری

مرحله اول:

فر را روشن کرده و آن را در دمای 350 فارنهایت یا 176 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا با گذشت زمان گرم شود.

مرحله دوم:

در یک کاسه همه ی مواد لازم را با هم ترکیب کنید و خوب بهم بزنید.

ترکیب کردن مواد

مرحله سوم:

روی سینی فر یک کاغذ روغنی پهن کنید. مخلوط پنیری که آماده کرده اید را روی آن بریزید و آن را شکل خمیر پیتزا درآورید.

آماده سازی نان

مرحله چهارم:

سینی را درون فر قرار دهید و اجازه دهید نان کتوژنیک سیر به مدت 15 دقیقه بپزد. میتوانید به مدت چند دقیقه آن را در طبقه ی بالای فر بگذارید تا روی آن کاملا طلایی رنگ شود.

مرحله پنجم:

حالا نان کتوژنیک سیر را برش دهید و به همراه سس مارینارا یا سس پیتزا نوش جان کنید. میتوانید این نان را با فلفل قرمز، برگ جعفری یا چاشنی های ایتالیایی نیز طعم دار کنید.

سرو نان کتوژنیک سیر

نکات کلیدی تهیه نان کتوژنیک سیر

- در این نان میتوانید از پنیر چدار هم استفاده کنید.

- دستور این نان سیر از سایت instrupix ترجمه شده است.