تهیه کیک تولد بدون فر اون هم با دستوری که در ادامه خواهید دید خیلی راحته و نیاز به مواد اولیه خاصی نداره. فقط کافیه کمی دقت و حوصله به خرج بدید تا یک کیک خوش طعم و عالی درست کنید. اون هم داخل قابلمه و بدون استفاده از فر. این کیک بافت لطیف و نرمی داره و درست شبیه کیک هایی هست که برای تولدها تزیین میشه.

جدا از اینکه برای تهیه این کیک به فر احتیاج ندارید داخل اون از تخم مرغ هم خبری نیست. این یعنی ماندگاری بیشتر کیک و مژده برای کسانی که به تخم مرغ آلرژی دارند یا دوست ندارند. همونطور که ملاحظه کردید در مواد اولیه دوبار آب گفته شده. خیالتون راحت اشتباهی در کار نیست. چون دو بار و با دو مقدار مختلف آب نیاز هست، به صورت مجزا عنوان شد. با ایران کوک همراه باشید تا این کیک خوشمزه رو گام به گام، همراه با عکس هر مرحله، یاد بگیرید.

 

طرز تهیه کیک تولد بدون

 

مرحله اول: برای پختن کیک تولد بدون فر قابلمه را مهیا کنید.

داخل یک قابلمه با ظرفیت 5 تا 6 لیتر یک فنجان نمک یا شن را به صورت یکنواخت پخش کنید و روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید. این قابلمه قرار است جایگزین فر باشد. پس ظرفی را انتخاب کنید که درب آن به خوبی کیپ شود. اگر از جنس های تفلون استفاده نشود بهتر است، زیرا حرارت خشک باعث خراب شدن آن می شود.

 

نمک یا شن کف قابلمه

مرحله دوم: مخلوط شماره 1 را آماده کنید.

در یک کاسه آرد، نمک و شکر را ریخته و با هم مخلوط کنید. برای هم زدن این مواد می توانید از قاشق یا همزن های سیمی استفاده کنید. اما دقت کنید کامل و به صورت یکنواخت آن ها را مخلوط کنید. سپس آنها را فعلا کنار بگذارید.

 

مواد خشک کیک تولد بدون فر

مرحله سوم: مخلوط شماره 2 را آماده کنید.

در یک ماهیتابه کره، روغن، پودر کاکائو و 1/2 پیمانه آب را بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید. با یک همزن دستی مرتب مواد را هم بزنید تا کاکائو کامل حل شده و گلوله گلوله نباشد. به محض آنکه این مایع شکلاتی به جوش آمد آن را به مخلوط شماره 1 اضافه کنید. نیاز نیست این مواد را خیلی هم بزنید. همین که یک مقدار با هم مخلوط شوند کافی است. حتی اگر هم نزنید هم مشکلی نیست.

 

مایه کیک شکلاتی بدون فر

مرحله چهارم: مخلوط شماره 3 را تهیه کنید.

در این مرحله از پخت کیک تولد بدون فر ، مواد باقی مانده را نیز به کار می برید. در یک کاسه ماست را با 1/4 پیمانه آب مخلوط کرده و خوب هم بزنید. سپس سرکه و بعد وانیل را نیز به آنها افزوده و هربار حسابی هم بزنید. در نهایت نیز جوش شیرین بریزید و آن قدر هم بزنید تا یکدست شده و شروع به کف کردن کند. در اینجا بلافاصله این محلول را داخل ظرف حاوی آرد و مایع شکلاتی بریزید.

 

مخلوط مایه کیک

مرحله پنجم: مخلوط کردن مواد و پختن کیک تولد بدون فر

با یک همزن دستی مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. اما در این کار زیاده روی نکنید، زیرا باعث از بین رفتن پف کیک می شود. کف یک قالب را چرب کنید و مایع کیک را داخل آن بریزید. به آرامی چند بار قالب را روی روی زمین بکوبید تا حباب های هوا از آن خارج شود. در نهایت کف قابلمه ای که در مرحله اول آماده کردید یک پایه بگذارید و قالب کیک را با حتیاط داخل آن قرار دهید.

 

پایه درون قابلمه

 

قالب کیک

 

درب قابلمه را ببندید و حدود 40 دقیقه صبر کنید. در این فاصله اصلا درب قابلمه را باز نکنید. بعد از گذشت این زمان چک کنید که آیا کیک تولد بدون فر شما آماده است یا خیر. برای این منظور یک خلال دندان تمیز در مرکز آن فرو کنید. اگر مایع به خلال نچسبید کیک شما حاضر است. قالب را خارج کرده و اجازه دهید خنک شود. تا زمانی که کیک گرم است آن را از قالب خارج نکنید چون بافت لطیفی داشته و خرد می شود.

  کیک آماده  

نکات کلیدی تهیه کیک تولد بدون فر

- استفاده از جوش شیرین در این کیک ضروری است و نمی توانید آن را با بکینگ پودر جایگزین کنید.

- اگر از کره نمک دار استفاده کردید باید نمک را از مواد اولیه حذف کنید.

- از هر نوع آرد گندم( اعم از نول، آتا، مایدا، آرد نان) می توان برای پخت این کیک تولد بدون فر استفاده نمود.

- اگر احساس کردید نوع آرد شما به گونه ای است که آب بیشتری جذب می کند مقدار آب در مخلوط شماره 2 را می توانید به 2/3 یا 3/4 پیمانه افزایش دهید. در کل بهتر است مقداری آب گرم دم دست داشته باشید تا اگر مایع خمیر زیادی سفت بود داخل آن اضافه کنید.

- تا کیک داغ است روی آن با خلال دندان چندین سوراخ ایجاد کنید تا اگر روی کیک، به منظور تزیین، سس شکلاتی، آیسینگ یا هر ماده دیگری ریختید به داخل آن نفوذ کند. ترکیب این کیک با شکلات فوق العاده است.

- این کیک را می توانید در فر نیز بپزید. برای این منظور دمای فر باید 180 درجه سانتی گراد ( 350 درجه فارنهایت ) باشد. زمان پخت نیز در این حالت 30 تا 35 دقیقه است.

- در پخت این کیک تولد بدون فر به جای قابلمه از زودپز 5 یا 6 لیتری نیز می توانید استفاده کنید. فقط به هنگام پخت سوت و واشر لاستیکی درب را جدا کنید.

- برای افزایش سرعت عمل می توانید کیک را داخل فریزر خنک کنید. اما حتما روی قالب را با فویل یا درپوش بپوشانید.

- در این دستور العمل یک پیمانه معادل 250 میلی لیتر است.

عکس ها از:

https://www.vegrecipesofindia.com/chocolate-cake-recipe-in-pressure-cooker/