شیرینی یکی از خوردنی های محبوب در تمام مراسم ها از جمله جشن تولد و عروسی هست، که می تونه شیرینی خشک و شیرینی تر باشه. از جمله شیرینی های هیجان انگیز و پرطرفدار می تونم به شیرینی نسکافه ای، طرز تهیه شیرینی گل مینا، طرز تهیه شیرینی چرخی قزوینی، شیرینی اتریشی و طرز تهیه شیرینی قهوه اشاره کنم. در این مطلب من می خوام طرز تهیه شیرینی شستی رو بهتون آموزش بدم. شیرینی شستی از سوغات های مخصوص استان زنجان هست. علت نام گذاری این شیرینی اینه که قسمت میانی شیرینی رو با فشار انگشت گود می کنن و داخل آن زرده تخم مرغ میزنن. این شیرینی بی اندازه ساده و خوشمزه ست. پس دست به کار بشید و از درست کردن این شیرینی های زیبا و خوش طعم لذت ببرین.

 

طرز تهیه شیرینی شستی

 

مرحله اول: مخلوط کردن پودر قند و روغن جامد

برای درست کردن شیرینی شستی جذاب و خوشمزه، در ابتدا باید پودر قند و روغن جامد را با هم مخلوط کنید، ولی پیش از آن برای اینکه شیرینی بافت نرمی داشته باشد، بهتر است پودر قند را الک کنید. سپس به وسیله یک همزن برقی پودر قند و روغن جامد را خوب با هم مخلوط کنید تا کرم رنگ و پوک شود.

 

مرحله دوم: اضافه کردن آرد به شیرینی شستی

در این مرحله همزن برقی را کنار بگذارید. حالا کم کم و مرحله به مرحله آرد را به ترکیب پودر قند و روغن جامد اضافه کنید. برای اینکه شیرینی شستی بافت بهتری داشته باشد آرد را هم از قبل الک کنید و بعد در این مرحله به بقیه مواد اضافه کنید. آرد را به خوبی با مواد ترکیب کنید تا یک دست شوند.

 

مرحله سوم: افزودن آرد برنج و پودر هل

در مرحله بعد آرد برنج و پودر هل را هم به شیرینی شستی اضافه کنید و کمی که مواد را با هم مخلوط کردید برای حدود 10 الی 15 دقیقه خمیر را ورز دهید. در این مرحله باید خمیری نرم و لطیف به دست آوردید که به ظرف هم نچسبد.

 

مرحله چهارم: استراحت دادن به خمیر شیرینی شستی

حالا خمیر شیرینی را در یک کیسه فریزیر بگذارید. سپس برای حدود 2 ساعت آن را در یخچال بگذارید تا استراحت کند.

 

مرحله پنجم: قالب زدن خمیر

پس از گذشت مدت زمان گفته شده، خمیر را از یخچال خارج کنید. کف یک سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید. حالا به اندازه یک فندق درشت در حدود 15 گرم از خمیر شیرینی شستی را بردارید و با دست تان خود به شکل اشک درآورید. سپس با شصت خود قسمت میانی شیرینی را کمی فشار دهید تا گود شود و بعد شیرینی ها را در سینی بچینید. در آخر در گودی که در شیرینی ایجاد کردید کمی زرده تخم مرغ بریزید.

 

مرحله ششم: آماده سازی فر

از حدود 15 دقیقه قبل فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.

 

مرحله هفتم: پخت شیرینی شستی

حالا سینی فر را برای مدت 15 الی 20 دقیقه داخل فر بگذارید تا شیرینی شستی ها پخته شوند.

 

نوش جان

  مرحله نهایی شیرینی شستی  

نکات کلیدی تهیه شیرینی شستی

- در صورت تمایل به جای روغن جامد می توانید از روغن حیوانی استفاده کنید.

- عکس از اینستاگرام:

@home_saeideh

@montazeri21