پنیر خانگی (پنیر کاتیج)

درست است که امروزه انواع فرآورده‌های لبنی از جمه پنیرهای متنوع در هر سوپرمارکتی در دسترس هستند ولی شاید بد نباشد پنیر خانگی (پنیر کاتیج) را هم امتحان کنید. اگر دوست دارید تهیه پنیر را در منزل امتحان کنید یا اینکه مقداری شیر پر چرب اضافه در منزل دارید که چیز زیادی از تاریخ مصرفش باقی نمانده می‌توانید از این دستور برای تهیه یک پنیر خانگی سالم استفاده کنید و به این ترتیب شیر را دور نریزید.

پنیر خانگی که در اینجا آموزش داده می‌شود همانcottage cheese است که از دلمه بستن شیر تهیه می‌شود. پس از دلمه بستن شیر داخل یک پارچه کتان تحت فشار قرار می‌گیرد تا پنیر خانگی شکل داده شود. این پنیر را علاوه بر مصرف معمول می‌توانید در تهیه غذاهای دیگر هم استفاده کنید. پنیر کاتیج در آشپزی هندی کاربردهای زیادی دارد. در تهیه پنیر خانگی برخلاف خیلی از پنیرهای دیگر، از پنیر مایه استفاده نمی‌شود، بنابراین این پنیر منبع پروتئین خوبی برای گیاهخواران هم هست. تهیه پنیر خانگی بسیار آسان است و در حدود ۴۰ دقیقه آماده می‌شود.

طرز تهیه: ابتدا شیر را بجوشانید. وقتی شیر شروع به قل زدن کرد، آبلیمو یا سرکه را اضافه کنید. صبر کنید تا شیر دلمه ببندد. وقتی شیر کاملاً دلمه بست آن را از روی حرارت بردارید. توجه داشته باشید اگر شیر را بیشتر از زمان لازم یعنی بعد از زمانی که کامل دلمه بسته است بجوشانید، پنیر شما سفت خواهد شد.

یک پارچه کتان مناسب (بهتر است حالت توری داشته باشد) را روی یک سافی بیاندازید. حال محتویات شیرجوش را روی پارچه کتان بریزید تا آب پنیر خارج شود و فقط دلمه‌ها داخل پارچه باقی بمانند. پارچه را دور پنیر ببندید و کمی آن را فشار دهید.

پنیر روی پارچه

اگر در مواد لازم برای دستور غذایی به پنیر کاتیج برخوردید، منظور پنیری است که در این مرحله آماده شده است و دیگر نیاز به انجام مرحله بعدی نیست. اما اگر در دستور ذکر شده که پنیر کاتیج مکعبی مد نظر است یا اینکه قصد دارید پنیر را برای صبحانه استفاده کنید و مایل هستید پنیر فشرده تر باشد مرحله بعدی را هم دنبال کنید.

پنیر را که همچنان لای پارچه قرار دارد با دست فشار دهید و به شکل دایره یا مستطیل شکل بدهید. پارچه را محکم گره بزنید و آن را به داخل سافی برگردانید. یک شیء سنگین مانند یک سنگ را روی پنیر بگذارید تا پنیر خانگی فشرده شود و شکل بگیرد.

جسم سنگین روی پنیر

بعد از ۳۰-۴۰ دقیقه چک کنید. اگر پنیر به اندازه کافی سفت بود آن را به شکل مکعبی برش بزنید و به یخچال منتقل کنید. بهتر است پنیر را در ظرف در بسته‌ای محتوی آب نگهداری کنید. اگر تمایل دارید پنیر شما شور باشد کمی نمک به آب اضافه کنید.

پنیر صاف شده

نکته: به جای آبلیمو همچنین می‌توانید از ۳-۴ قاشق غذاخوری ماست استفاده کنید.

- برای داشتن پنیر نرم‌تر پنیر را در آب نگهداری کنید. یا موقعی که پنیر را از یخچال خارج کردید آن را کمی در آب گرم غوطه‌ور کنید.

پنیر خانگی