کیک حلوا از آن دست شیرینی‌جاتی است برای سرو شدن در ماه رمضان و بر سر سفره‌های افطار حرف ندارد. این کیک به تنهایی هم طعم و بوی حلوا را دارد و هم زولبیا بامیه! اول از همه کیک اسفنجی به سادگی تهیه می‌شود. سپس کیک با شربت بار شیرین می‌شود و بافتی فوق‌العاده پیدا می‌کند. در آخر هم روی کیک با حلوا تزیین می‌شود. کیک حلوا برای پذیرایی از مهمان‌های شما در ماه رمضان بسیار مناسب است.

کیک حلوای ماه رمضان

برای تزیین بیشتر کیک حلوا هم دست شما باز است و می‌توانید همه جور خلاقیتی به خرج دهید. در واقع هر مدل تزیین حلوا برای کیک حلوا هم سازگار است. می‌توانید از خلال پسته، بادام یا پودر نارگیل استفاده کنیدو همچنین اگر حلوای شما به اندازه کافی غلیظ باشد می‌توانید حلوا را با قیف روی کیک بریزید و به این ترتیب ظاهر جذابتری برای آن ایجاد کنید.

تزیین کیک حلوا با قیف

طرز تهیه کیک حلوا

ابتدا فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید سپس قالب کیک را چرب کنید و کاغذ روغنی را در قالب کیک پهن نمایید. تخم مرغ ها را در ظرف مناسبی با شکر به خوبی مخلوط کنید و به کمک همزن مخلوط شکر و تخم مرغ را هم بزنید تا مواد به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند. سپس روغن مایع و گلاب را به مخلوط شکر و تخم مرغ اضافه نمایید.

در مرحله بعدی، پودر هل و بیکینگ پودر را با آرد مخلوط کنید و مخلوط این مواد را الک نمایید. سپس مخلوط آرد را به بقیه مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مایه کیک آماده شود. مایه کیک را در قالب کیک بریزید و قالب را به مدت ۳۰ دقیقه درون فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید تا کیک به خوبی پخته شود. در این مدت شربت را آماده کنید. آب و شکر را در قابلمه مناسبی بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا شکر در آب به خوبی حل شود سپس گلاب را به همراه عسل به مخلوط شکر و آب اضافه کنید تا شربت کیک بجوشد و غلیظ شود. بعد از سرد شدن شربت کیک آن را با کمک برس روی کیک بمالید و کیک را در گوشه ای قرار دهید تا شربت به خوبی به خورد کیک برود. در مرحله بعدی، برای تهیه حلوا، آرد برنج را در تابه‌ای مناسب بریزید و تابه را روی حرارت ملایم شعله گاز قرار دهید تا آرد مقداری تفت بخورد سپس روغن و کره را به آرد اضافه کنید و روی حرارت ملایم آرد را هم بزنید تا بوی خامی آرد از بین برود و رنگ آرد طلایی رنگ شود.

سپس شکر و آب را روی حرارت گاز قرار دهید تا به دمای جوش برسند. زعفران و گلاب را به مخلوط شکر اضافه کنید و اجازه دهید تا شربت حلوا کمی بجوشد.

آرد را از روی حرارت بردارید و شربت حلوا را به صورت آرام آرام به آرد اضافه نمایید و مخلوط این مواد را به صورت مرتب هم بزنید تا حلوا یکدست شود.

سپس لایه ای از حلوا را روی کیک بریزید و با کمک قاشق حلوا را یکدست کنید و کیک حلوا را به شکل دلخواه برش بزنید و با خلال پسته یا بادام به زیبایی تزیین کنید.

 

کیک شربتی با روکش حلوا

نکته: می‌توان به جای حلوایی که دستور آن ذکر شد از هر نوع حلوای دلخواهی مانند حلوای زعفرانی، حلوای هویج و تر حلوا استفاده کرد به شرطی که از نوع حلواهای پودری و خشک نباشد و در تهیه آن از شربت استفاده شده باشد. بهتر است حلوا را کمی سفت تر و غلیظ تر از حد معمول تهیه کنید تا کیک حلوا لذیذ تر گردد.