امروز میخوام به کسانی که مثل خودم عاشق ژله و مثل پدرم عاشق فالوده شیرازی هستن یه خبر خوب بدم: توی این مطلب قراره ژله فالوده رو آموزش بدیم! واقعا چی بهتر از ژله میتونه آدم رو سرحال بیاره؟ چه خوردن ژله و چه تهیه کردنش، هر دوش لذت بخشه. ژله فالوده هم از اون دسر هاست که هم خیلی زود آماده میشه و هم میتونی کلی خلاقیت توی تزیینش به خرج بدی و کلی کیف کنی. میشه این ژله رو به صورت لیوانی یا قالبی تهیه کرد. پس همین اول کار برای انتخابش تصمیم بگیرین.

خب حالا بریم سراغ دستور. توی این دستور من ژله فالوده ای ساده رو آموزش دادم. اما مثل همیشه توی بخش نکات دستتون رو باز گذاشتم و ژله فالوده بستنی و انواع ابتکارهایی که میتونین استفاده کنین رو آوردم. اگه یه طبقه ی خالی توی یخچالتون دارین، معطل نکنین! برای تهیه یه ژله فالوده خوشمزه با ما همراه بشین. اگه دوست دارین کنار این ژله از چند مدل دسر دیگه هم برای پذیرایی استفاده کنین. ما ژله خرده شیشه، دسر تیرامیسو و ترافل خرمایی رو پیشنهاد میدیم که جزو محبوب ترین دسر ها بین ایران کوکی ها هستن.

ژله فالوده با تزیین میوه

طرز تهیه ژله فالوده

مرحله اول:

پودر ژله را به همراه آب جوش روی بخار کتری قرار دهید و خوب هم بزنید تا ذره ای از آن حل نشده باقی نماند. به جای بخار کتری میتوانید ژله را یک دقیقه در مایکرویو قرار دهید.

مرحله دوم:

اجازه دهید مخلوط آب و ژله کاملا خنک شود. در همین حین فالوده ها را از آب جدا کنید. اگر از رشته فالوده ی خشک استفاده می کنید، باید اول آن را با مقدار کمی آب و شکر روی حرارت بجوشانید.

مرحله سوم:

در این مرحله از تهیه ژله فالوده ای باید قالب ژله را آماده کنید. چند قاشق از مایع ژله را درون قالب بریزید و در یخچال بگذارید تا نیم بند شود. این کار باعث می شود ژله زیباتری داشته باشید.

مرحله چهارم:

وقتی ژله نیم بند شد، قالب را از یخچال خارج کنید و سپس فالوده ها را به همراه مایع ژله در قالب بریزید.

مرحله پنجم:

به کمک یک قاشق رشته های فالوده را در مایع ژله مرتب کنید و آن ها را از دیواره های قالب فاصله دهید. حالا قالب ژله را در یخچال بگذارید تا ژله فالوده ایی به مدت دو ساعت کاملا ببندد.

مرحله آخر:

وقتی ژله کاملا بسته شد، آن را از یخچال خارج کنید. به وسیله نوک یک کارد تیز، ژله را از دیواره های قالب جدا کنید. چند ثانیه قالب را در آب جوش قرار دهید تا ژله کاملا از قالب جدا شود. سپس ژله را در ظرف سرو برگردانید و با ترافل های رنگی، میوه تازه، خامه و ... تزیین ژله را انجام دهید. نوش جان.

ژله فالوده خوشمزه

نکات کلیدی تهیه ژله فالوده

- اگر حین برگرداندن ژله در ظرف سرو، مقداری از ژله آب شده بود، نگران نشوید. اطراف ژله در ظرف را با دستمالی تمیز پاک کنید و ژله را تا هنگام سرو در یخچال قرار دهید. برای دیدن نکات بیشتر برای جدا کردن ژله از قالب میتوانید به صفحه "چگونه ژله را از قالب جدا کنیم" مراجعه کنید.

- در صورت تمایل میتوانید برای سرو در مهمانی ها از ژله فالوده تک نفره استفاده کنید. برای این کار لیوان های کوچک گزینه بهتری هستند. طرز تهیه ژله فالوده لیوانی تفاوت خاصی با دستور گفته شده در بالا ندارد. میتوانید ژله را به صورت لایه لایه با فالوده در لیوان بریزید. یا از لایه های دیگری مثل پاناکوتا، انواع ژله رنگی، ژله بستنی و خامه هم استفاده کنید.

ژله فالوده تک نفره

- در تهیه این ژله (مرحله سوم و چهارم)، باید مراقب باشید که لایه اول ژله فقط نیم بند شود. چون اگر کاملا سفت شده باشد هنگام برگرداندن آن، لایه اول به قالب می چسبد و از ژله جدا می شود. برای فهمیدن نیم بند شدن ژله آن را لمس کنید. اگر جای انگشت روی ژله باقی بماند، ژله نیم بند شده و برای انجام بقیه مراحل آماده است.

- برای تهیه ژله فالوده بستنی شیرازی میتوانید یک پیمانه بستنی دلخواه را به مواد گفته شده اضافه کنید. برای تهیه ژله بستنی باید مقداری از مایع ژله را در لایه محتوی فالوده بریزید و در یخچال بگذارید. سپس باقی مانده مایع ژله و بستنی را که هر دو به دمای محیط رسیده اند، با هم مخلوط کنید. خوب بهم بزنید تا دو رنگ نشود. حالا مایع ژله بستنی را به قالب اضافه کنید و آن را دو ساعت در یخچال بگذارید. در این روش، لایه فالوده ها متراکم تر می شود چون از ژله کمتری در آن استفاده شده است.

- اگر دوست داشته باشید این دسر جذاب را به صورت چند لایه تهیه کنید میتوانید برای برخی لایه ها از میوه هم استفاده کنید. برای مثال ژله فالوده با انار خصوصا برای شب یلدا بسیار پر طرفدار است. برای لایه های میوه ای از ژله آلوورا استفاده کنید.

ژله فالوده و انار

- از میوه های دیگری که در تهیه این ژله استفاده می شود، معمولا توت فرنگی یا لیمو است. ژله فالوده با لیمو طعم خیلی خوبی دارد. میتوان برای طعم دهی بیشتر به آن، آب فالوده یا کمی آب لیمو و شکر نیز اضافه یا جایگزین یک لیوان آب جوش نمود.

ژله فالوده با لیمو

ایران کوکی های عزیز خوشحال می شویم ژله فالوده را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه شبکه اجتماعی اینستاگرام خودتان، با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.