لگیمات یا لقیمات شیرینی عربی خوشمزه ای است که در شهرهای جنوبی ایران مثل بوشهر هم پخته میشود. شیرینی لگیمات شبیه به بامیه است و برای سفره افطار ماه رمضان تناسب دارد. اما کمی با بامیه تفاوت دارد. به این شیرینی در کشورهای عربی لقمه القاضی یا لقیمات گفته می‌شود و در خیلی از کشورهای منطقه مثل مصر و هندوستان رواج دارد.

تهیه لگیمات خیلی پیچیده نیست. فقط باید به نکاتی که در دستور ذکر شده دقت کنید. شاید دانستن این نکته جالب باشد که لگیمات از اجداد دونات‌های رایج خودمان است ولی استفاده از شربت فراوان باعث می‌شود مزه‌ای مشابه بامیه داشته باشد. البته لگیمات را می‌توانید با شکلات نوتلا و یا با پودر قند هم سرو کنید که روش آن در زیر شرح داده شده است. شربتی که لگیمات در آن غوطه ور می‌شود با شربت بامیه کلاسیک ایرانی تفاوتی ندارد. اما برای راحتی شما طرز تهیه شربت در آخر این دستور هم توضیح داده شده است. در شهرهای جنوبی مثل بوشهر شیرینی لگیمات را در به جای شربت در شیره خرما یا شیره انگور میغلتانند و به همین خاطر هم سالم تر است.

طرز تهیه لگیمات

مرحله اول:

ابتدا آرد، نشاسته ذرت، شکر، خمیر مایه و پودر وانیل (یا ادویه دلخواه) و کمی نمک را داخل کاسه بزرگی بریزید بااستفاده از همزن برقی یا یک قاشق چوبی هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند.

مرحله دوم:

سپس ماست را اضافه کنید و با سرعت متوسط هم بزنید تا به خوبی با بقیه مواد مخلوط شود و خمیر چسبنده مرطوبی بدست آید. غلظت مخلوط باید چیزی بین یک مایه کیک غلیظ و خمیری شل و چسبنده باشد. توجه کنید حتماً از ماستی استفاده کنید که هم دمای اتاق باشد. اگر از ماست سرد استفاده کنید، بر آمدن خمیر مدت خیلی زیادی طول خواهد کشید.

خمیر بامیه

مرحله سوم:

با سلفون روی کاسه را بپوشانید و اجازه دهید در محل گرمی به مدت یک ساعت بماند (یا در یخچال از شب تا صبح) تا حجم خمیر دوبرابر شود.

برآمدن خمیر

مرحله چهارم:

در یک تابه عمیق روغن کافی بریزید تا به اندازه 5 سانتی متر پر شود و روی حرارت ملایم گرم کنید تا کاملاً داغ شود (175 تا 190 درجه سانتیگراد). شربت یا هر روکش دیگری که در نظر دارید را هم آماده کنید و در جای نزدیکی بگذارید.

مرحله پنجم:

خمیر را درون قیف بریزید. نوک قیف را تا نزدیکی روغن بیاورید. با کمک یک دست، بالای قیف را فشار دهید تا حدود یک و نیم سانتی متر از خمیراز نوک قیف بیرون بیاید، سپس با دست دیگرتان را چرب کنید و روی نوک قیف فشار دهید تا خمیر داخل روغن داغ بریزید.

شکل دادن بامیه با قیف

مرحله ششم:

می‌توانید از اسکوپ بستنی کوچک هم استفاده کنید. برای این کار سر اسکوپ ساز را در روغن خنک فرو کنید. کاسه روغن کوچکی را نزدیک تابه قرار دهید و هر بار سر اسکوپ ساز را در روغن فرو ببرید. این کار ریختن مخلوط را آسان می کند.

بامیه اسکوپی

مرحله هفتم:

گلوله های خمیری را سرخ کنید، مدام آن‌ها را در روغن به هم بزنید و حرکت دهید و روی آنها را با یک سافی دسته دار فشار دهید تا در روغن فرو بروند و به طور یکنواخت طلایی شوند.

بامیه در روغن

مرحله هشتم:

به کمک سافی دسته دار بامیه را از روغن خارج کنید، اجاز دهید روغن اضافه در تابه چکه کند.

بامیه طلایی شده

سرو کلاسیک:

فورا لقمه های داغ  را داخل کاسه شربت سرد (یا شیره خرما) بریزید و هم بزنید تا با شربت پوشانده شوند، سپس به یک سافی بزرگ منتقل کنید تا شربت اضافی جدا شود. لگیمات را دریک ظرف سرو بزرگ بچینید و به صورت دلخواه با پسته خرد شده تزیین کنید. بهترین زمان برای سرو یک تا سه ساعت بعد از پخت است.

بامیه مصری کلاسیک

سرو با نوتلا:

روش دیگر سرو لگیمات با شکلات نوتلاست. بسته به طبع خود، می توانید از لقمه فرو رفته در شربت یا لقمه بدون شربت استفاده کنید. اگر نمیخواهید از شربت استفاده کنید، اجازه دهید چند دقیقه روی دستمال کاغذی روغنشان کشیده شود. در یک کاسه مایکروویو مقداری از نوتلا را ماکروویو کنید تا گرم و روان شود. سپس نوتلا را روی آنها بریزید تا از شکلات پوشانده شوند.

بامیه نوتلا

سرو با پودر قند:

سومین روش برای سرو لگیمات این است که بعد از گرفتن روغن، آن‌ها را در پودر قند و کمی دارچین بغلتانید و سپس سرو نمایید.

بامیه با پودر قند

تهیه شربت ساده :

در یک شیرجوش متوسط ، شکر و آب را مخلوط کنید و آب لیمو را در آن بریزید. روی شعله اجاق در حرارت بالا قرار دهید. سعی کنید تا وقتی گرم نشده است از هم زدن خودداری کنید تا از ایجاد تبلور جلوگیری شود. اما اگر شکر حل نشد با هم زدن به آن کمک کنید. وقتی مایع به مرحله جوشیدن رسید هم زدن را متوقف کنید.

بگذارید یک قل بخورد ، سپس فوراً شعله را کاهش دهید و اجازه دهید برای 10 دقیقه آهسته بجوشد. شربت به آرامی غلیظ می شود و قوامی شبیه به شربت پنکیک پیدا می‌کند. اگر دوست دارید با گلاب معطرش کنید (البته در دستور مصری از گلاب استفاده نمی‌شود ولی در بعضی کشورهای دیگر از گلاب استفاده می‌کنند). شربت را از روی حرارت بردارید و به یک کاسه بزرگ منتقل کنید و اجازه دهید قبل از فرو بردن لقمه در آن تا دمای اتاق سرد شود.

نکته های کلیدی تهیه لگیمات:

می‌توانید خمیر لگیمات را از روز قبل تهیه کنید و شب تا صبح در یخچال بگذارید تا ور بیاید.

- با تغییر مقدار ماست بین ۲ تا ۳ پیمانه می‌توانید بافت لگیمات را طبق سلیقه خود تنظیم کنید. ۲ پیمانه، لقمه را کاملاً ترد می‌کند و ۳ پیمانه آن را نرم‌تر می‌کند. برای بافت متوسط می‌توانید از ۲ و نیم پیمانه ماست استفاده کنید.

- هنگام کار کردن با روغن داغ، خیلی خیلی احتیاط کنید.

- می‌توانید شربت را از یک هفته قبل تهیه و تا زمان مصرف در یخچال نگهداری کنید. شربت موقع مصرف باید خنک باشد.