شربت بار

شربت بار به شربتی گفته می‌شود که برای تهیه حلوا، شیرینی‌های مختلفی مثل باقلوا، زولبیا و بامیه و یا برای تر کردن کیک اسفنجی در دستورهای مختلف استفاده می‌شود. البته غلظت شربت بار بسته به کاربرد آن ممکن است تفاوت داشته باشد. مثلاً برای تهیه حلوا، نیازی نیست شربت بار به غلظت برسد ولی برای کاربردهای دیگر باید کمی غلیظ باشد. به هر حال با یکی دو بار تهیه این شربت می‌توانید در تهیه آن ماهر شوید و به سلیقه خود شیرینی و غلظت آن را تنظیم کنید.

 باقلوا

همچنین می‌توانید از شربت بار به عنوان ماده شیرین کننده هر شربتی مثل شربت آبلیمو یا شربت نعنا به جای شکر استفاده کنید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست شربت را بارها و بارها هم بزنید تا شیرین شود. کافی است کمی از شربت بار را با یک لیوان آب و مقداری آب لیمو یا عرق نعنا یا حتی هر دو (برای تهیه موهیتو) مخلوط کنید. به همین راحتی!

طرز تهیه: ابتدا آب و شکر را در قابلمه یا شیرجوش بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا شکر کاملاً در آب حل شود. این مرحله حدوداً ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر شکر کامل حل نشد با یک قاشق چوبی شربت را هم بزنید. اجازه ندهید شکر در کناره‌های ظرف باقی بماند و آن را به طور کامل در آب حل کنید.

 تهیه شربت بار

وقتی شربت به غلظت دلخواه نزدیک شد یک قاشق آب لیمو را اضافه کنید و بگذارید شربت یکی دو دقیقه دیگر بجوشد (می‌توانید در این مرحله کمی گلاب ویک قاشق زعفران دم کرده هم بسته به سلیقه اضافه کنید).

شربت زولبیا بامیه

شربت را از روی شعله بردارید و بگذارید خنک شود.

نکته: برای این که مطمئن شوید شربت به اندازه کافی قل خورده، کمی از آن را بعد از اینکه خنک شد بین دو انگشت بریزید. اگر انگشت‌ها به هم چسبید و شربت کشدار شد، شربت شما آماده است.

- برای تهیه شربت کمتر می‌توانید از نصف مقادیر گفته شده استفاده کنید.