شاه توت درختی گلدار از خانواده توت است که عمری طولاتی دارد. رنگ میوه شاه توت ارغوانی یا قرمز تیره است و مزه ی ترش، شیرین و مطبوع دارد. خواص شاه توت بسیار زیاد است و از جمله آن می توان به پتاسیم، منگنز و منیزیم اشاره کرد. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان بوده و کم کالری است.

این میوه  به صورت خام و پخته به شکل مارمالاد و مربا مصرف می شود. مصرف شاه توت برای رفع خستگی های ناشی از فعالیت های فکری بسیار توصیه می شود. با انواع توت میشود مربا درست کرد مثلا مربای توت سفید یا مربای توت سیاه که موضوع این مطلب است.

در اینجا دستور مربا شاه توت را در اختیار شما قرار می دهیم تا با این میوه کم شیرین و خوشمزه مربا درست کنید.

شاه توت

طرز تهیه مربای شاه توت

 

مرحله اول:

دم شاه توت ها را جدا کنید. آن ها را بشویید و و داخل قابلمه بریزید. روی شاه توت ها شکر بپاشید و 12 ساعت داخل یخچال استراحت دهید تا آب بیندازد.

مرحله دوم:

پس از این مدت زمان قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و 15 دقیقه اجازه دهید مربا بجوشد و غلیظ شود. تا اندازه ای بپزید که شاه توت ها له نشوند. در طول پخت کف روی مربا را با قاشق بردارید.

پخت مربا شاه توت

مرحله سوم:

پس از پخت، آبلیمو را به مربا شاه توت اضافه کنید. قابلمه را از روی حرارت بردارید تا مربا خنک شود. سپس داخل شیشه های تمیز بریزید و در یخچال قرار دهید. برای تهیه شیره مربا را از صافی عبور دهید و نصف آب مربا را برای شربت کنار بگذارید.

 مربا شاه توت

مارمالاد شاه توت

 

برای تهیه مارمالاد شاه توت میتوانید از همین روش استفاده کنید با این تفاوت که توت ها را پس از شستن له کنید سپس شکر روی آن بپاشید. در اواسط پخت 2 قاشق چایخوری پودر ژلاتین که در آب جوش حل کرده اید و کمی اسانس وانیل به آن اضافه کنید. مارمالاد شاتوت را در یخچال نگهداری کنید.

نکات کلیدی تهیه مربا شاه توت:

- با افزودن کمی ژلاتین، زمان پخت کمتر شده، شکر غلیظ می شود و مربای خوشمزه تری خواهید داشت.

- میتوانید شاتوت ها را با دم نیز استفاده کنید. زیرا نرم بوده و قابل جویدن هستند.

- برای جدا کردن راحت تر دم شاتوت از آن، شاتوت ها را در کیسه فریز کنید و بعد آن ها را تکان دهید تا دمشان جدا شود.

- برای استرلیزه کردن مربا شاه توت، شیشه های مربا را در قابلمه آب قرار دهید روی حرارت ملایم بگذارید تا جوش آید. هنگام جوش آمدن آن در قابلمه را بردارید و بعد از 10 دقیقه جوشیدن آن را از روی شعله بردارید.

قرار دادن شیشه در آب

- مربا را می توانید 1-2 سال در صورت باز نکردن در آن استفاده کنید.