زولبیا و بامیه از شیرینی های خاص و خوشمزه هستن که به ویژه تو ماه مبارک رمضان طرفدارهای زیادی پیدا می کنن. زولبیا بامیه و گوش فیل به دلیل مواد قندی و ارزش غذایی بالایی که دارن، برای افطار و یا سحری بسیار مناسبه و میتونه مدت زمان زیادی بدن رو سیر نگه داره. بامیه ماه رمضان به روش های مختلف و در شکل های متفاوت درست میشه. بعضی ها بامیه رو به شکل گرد، با به شکل باریک و بعضی دیگه به شکل کوچک درست می کنن. در این مطلب قصد داریم یکی از پر طرفدارترین و خوشمزه ترین انواع بامیه به اسم بامیه عربی رو بهتون آموزش بدیم. بامیه عربی به شکل باریک و کشیده درست میشه. طعم بامیه عربی هم فوق العاده اس و طرز تهیه ی اون خیلی آسونه. این بامیه خوشمزه شربت خاصی هم داره که به اسم شربت بار معروفه. شما می تونید مواد اولیه و طرز تهیه بامیه عربی رو یاد بگیرید و به راحتی این شیرینی خاص با طعم بی نظیر رو تو خونه درست کنید. اگر برای افطار یا سحری در ماه رمضان به دنبال یک شیرینی خوشمزه با طرز تهیه ساده هستید، بامیه عربی بهترین انتخاب برای شماست.

طرز تهیه بامیه عربی

مرحله اول: درست کردن شربت بامیه

۱- همه ی مواد اولیه را در ظرف مناسب (قابلمه) بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را مدام و به آرامی با قاشق چوبی هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. دقت کنید که قبل از اینکه مواد بجوشند، شکر کاملا حل شده باشد و بلور شکر داخل آن نماند. برای این کار، حرارت را خیلی کم کنید و مواد را آرام هم بزنید تا شکر به دیواره های ظرف نچسبد. این کار باعث می شود که شربت بعدا شکرک نزند.

۲- زمانی که شکر کامل در شربت حل شد، یک قلمو را در آب بزنید و به دیواره های قابلمه بکشید تا اگر شکری به آن چسبیده است، پاک شود. سپس گلوکز را به شربت اضافه کرده و با سایر مواد مخلوط کنید.

۳- اکنون حرارت را بیشتر کنید تا شربت به جوش آید. زمانی که شربت شروع به جوشیدن کرد، دیگر آن را هم نزنید و اجازه  دهید که به مدت ۲ دقیقه بجوشد. بعد از دو دقیقه حرارت را خاموش کنید، حتما درب قابلمه را ببندید تا زمانی که بامیه ها را آماده کنید و داخل آن بریزید.

 

مرحله دوم: درست کردن بامیه عربی

۱- ابتدا آب، کره و شربت را داخل تابه ای نچسب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

۲- یک قاشق غذاخوری از آرد را کنار بگذارید و به جای آن پودر نشاسته بریزید. آرد و نشاسته را با هم مخلوط کنید. بعد از آن که مواد شروع به جوشیدن کردند، مخلوط آرد و نشاسته را به آن‌ ها اضافه کرده و آن ها را مدام هم بزنید تا خمیر جمع شود. سپس حرارت را کم کنید و خمیر را به مدت ۱۰ دقیقه هم بزنید. در نهایت خمیر را چند بار پهن و جمع کنید و اجازه دهید تا کمی خنک شود. ۳- بعد از آن که خمیر کمی خنک شد، تخم مرغ ها و وانیل را کمی بزنید و در دو مرحله به خمیر اضافه کنید. سپس آن ها را با دست یا همزن برقی خوب با هم مخلوط کنید.

۴- مقداری روغن را داخل تابه یا قابلمه روی حرارت بگذارید  تا با حرارت کم کمی گرم شود. روغن اصلا نباید داغ شود. همین که کمی گرم شود کافی است.

۵- خمیر را با قیف داخل روغن بریزید. دقت کنید که حرارت خیلی کم باشد تا بامیه ها خوب مغز پخت و برشته شوند و در نهایت بامیه های تردی داشته باشید.

۶- بعد از آن که خمیر بامیه کمی سرخ شد، با قاشق بامیه ها را داخل روغن حرکت دهید  تا همه ی قسمت های آن به طور یکدست سرخ و برشته شود. بعد از سرخ شدن کامل بامیه ها در روغن، بلافاصله آن ها را داخل شربت گرم بریزید تا شربت خوب جذب شود و به خورد بامیه ها برود. سپس بامیه ها را داخل صافی بریزید تا شربت اضافی از آن ها خارج شود. سرخ شدن کامل هر سری از بامیه ها بین ۱۵ تا ۱۸ دقیقه طول میکشد.

  بامیه عربی ماه رمضان  

نکات کلیدی طرز تهیه بامیه عربی

- قبل از استفاده از آرد، آن را الک کنید. یک قاشق غذاخوری سر صاف از آرد را بردارید و به همان اندازه پودر نشاسته با آن مخلوط کنید تا بامیه ها ترد شوند.

- خمیر بامیه نباید راحت از قیف بیرون بیاید.میزان سفتی خمیر را تنظیم کنید. اگر خمیر خیلی سفت شد و از قیف بیرون نیامد، یک عدد تخم مرغ را بزنید و یک قاشق غذاخوری از آن را با خمیر مخلوط کنید تا کمی نرم شود.

- برای این که بامیه های عربی باریک و ترد شوند، شربت شان باید ولرم یا گرم باشد. علاوه بر این، بامیه ها را مدت زمان بیشتری داخل شربت قرار دهید تا شربت خوب به خورد آن ها برود.

- اندازه ی ماسوره ای که از آن برای ریختن بامیه داخل روغن استفاده می کنید، حتما باید کوچک باشد تا بامیه ها باریک شوند.

- برای ریختن خمیر بامیه داخل روغن، قیف را از قسمت پایین بگیرید و خمیر را به بیرون فشار دهید.

- برای سرخ کردن سری دوم بامیه ها، اجازه دهید کمی از جرارت روغن کم شود. سپس به کارتان ادامه دهید.

- هر چه زمان سرخ شدن بامیه ها طولانی تر باشد، بامیه های تردتری خواهید داشت.

- تخم مرغ زیاد و شربت رقیق باعث نرم شدن بامیه ها می شود.

- برای نگهداری بامیه ها، درب ظرف را باز بگذارید تا بامیه ها نرم شوند.

- گلوکز در شربت بامیه برای براق شدن و قوام داشتن شربت است. می توانید آن را از مواد اولیه ی شربت بامیه حذف کنید و به جای آن از عسل استفاده کنید. اما شربت قوام نداشته و براق نخواهد بود. گلوکز را می توانید از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید.

- دقت کنید که بعد از جوشیدن شربت اصلا قاشق را به دیواره ی قابلمه نکشید. چون باعث می شود شربت شکرک بزند.

- شربت باید برای بامیه و گوشفیل ولرم و برای زولبیا داغ باشد.

- گلوکز علاوه بر اینکه باعث قوام و غلظت شربت می شود، از نرم شدن بامیه جلوگیری می کند و آن را براق نگه می دارد. در قنادی ها نیز از مقدار زیادی گلوکز برای شربت زولبیا و بامیه استفاده می شود.

- برای تزیین بامیه می توانید از پودر پسته و پودر نارگیل استفاده کنید.

تصاویر از : rangiiin_cake ، @romina2101@