هر منطقه از ایران برای مناسبت های مختلف روزهای پایانی سال غذاهای محلی و خوشمزه ای تهیه می کنند. یکی از غذاهای سنتی که در چند منطقه از ایران تهیه می شود شش انداز نام دارد اما در هر یک از این شهرها شش انداز را به گونه ای و با مواد متفاوت تهیه می کنند.

شش انداز در واقع غذایی است ویژه چهارشنبه سوری و عید نوروز که در گیلان، شیراز و زنجان آن را تهیه و سرو می کنند. شاید دلیل نامگذاری این غذا این باشد که اصولا شش ماده اولیه و اصلی در آن به کار می رود. شش انداز گیلان با بادمجان، شش انداز زنجان با خرما و شش انداز شیراز با هویج تهیه می شود.

در این مطلب قصد آموزش انواع شش انداز عید نوروز و چهارشنبه سوری را داریم و در حین آموزش درباره فواید و خواص هر نوع از شش انداز خواهیم گفت. به ویژه معروف است که مردم زنجان شش اندازی را که با خرما تهیه میشود برای عید تهیه میکنند.

خورش شش انداز

طرز تهیه خورش شش انداز گیلان

 

 مرحله اول:

مغز گردو را کاملا ساییده و پودر کنید. در یک قابلمه یا تابه نچسب متوسط، گردو را به همراه 2 تا 3 پیمانه آب و ادویه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن بیندازد. سپس دو پیمانه آب و رب انار  را اضافه کنید و بگذارید نیم ساعت بجوشد .

 مرحله دوم:

پیاز را ریز خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کنید. بادمجان ها را پوست بگیرید و به صورت چهارگوش چهارگوش ریز خرد کنید. بادمجانهای خرد شده را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی رنگ شوند.

 مرحله سوم:

سپس بادمجانها را با پیاز سرخ شده به مخلوط مغز گردو اضافه کنید و مقدار کمی دارچین نیز بریزید. اجازه دهید تا خورش آهسته چند جوش بزند و جا بیافتد. شش انداز بادمجان حدود 70 دقیقه نیاز به پخت دارد.

شش انداز بادمجان

 شش انداز شیراز

مواد لازم شش انداز هویج:

  • هویج رنده شده 500 گرم
  • تخم مرغ 4 عدد
  • پیاز 1 عدد
  • روغن مایع 3 قاشق غذاخوری
  • آب نارنج 5 قاشق غذاخوری
  • کره 1 قاشق غذاخوری
  • شکر 1 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
 

طرز تهیه شش انداز شیراز

 

مرحله اول:

پیاز نگینی خرد شده را تفت دهید تا کاملا طلایی شود(تیره نشود.)

مرحله دوم:

هویج رنده شده را به پیاز طلایی شده اضافه کنید و در ظرف را بگذارید و اجازه دهید هویج بپزد.

مرحله سوم:

هویج که پخته شد و آب اضافی آن کشیده شد یا به اصطلاح به روغن افتاد شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد با شکر تفت بخورد.

مرحله چهارم:

کره و آب نارنج و ادویه را هم به مواد خورش شش انداز اضافه نمایید و در انتهای کار تخم مرغ ها را در اضافه کنید. در طرف را بگذارید تا تخم مرغ کاملا ببندد .

(شش انداز شیراز را به عنوان صبحانه هم می توان سرو کرد و از آنجا که ماده اصلی غذا هویج و تخم مرغ است برای سلامت بدن بسیار مفید است. هویج سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است و برای پوست، مو،ناخن و رفع کم خونی بسیار موثر است.)

این خورش حدودا 20 دقیقه نیاز به پخت دارد.

شش انداز شیراز

شش انداز زنجان

مواد لازم شش انداز خرما:

  • خرما بدون هسته 1/2 پیمانه
  • گردو خرد شده 1 پیمانه
  • کشمش پلویی 1 پیمانه
  • پیاز کوچک 1 عدد
  • کره 1/4 پیمانه
  • تخم مرغ 4 عدد
  • روغن مایع 1/2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
 

طرز تهیه شش انداز زنجان

 

مرحله اول:

پیاز را سرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم:

کره و روغن مایع را در تابه بریزید تا گرم شود. خرما را به روغن داغ اضافه کنید و اجازه دهید سرخ و کمی نرم شود.(حواستان باشد که خرما شیرین است و سریع می سوزد پس باید مداوم آن را هم بزنید.)

مرحله سوم:

در این مرحله گردو را اضافه کنید. در ظرف را ببندید و اجازه دهید با شعله کم بچزد و کمی نرم شود.

مرحله چهارم:

پیاز سرخ شده و کشمش و ادویه را به ترکیب خرما و گردو بیافزایید و مواد شش انداز زنجان را خوب مخلوط کنید.

مرحله پنجم:

در انتهای کار تخم مرغ های زده شده را اضافه کنید.(می توان تخم مرغ ها را هم نزد و اجازه دهید به همان شکل سفت شود. رسم بر این است به تعدا نفرات در این غذا تخم مرغ می زنند.)

(اصولا این غذا در فصل سرد سرو می شود چرا که تمام مواد به کار رفته در آن طبع گرم دارند و بسیار پرکالری هستند و موجب افزایش انرژی بدن می شود علاوه بر این، این خورش بسیار خون ساز و مقوی است چرا که کشمش و خرما هر دو از مواد مفید برای خون سازی و بالا بردن آهن بدن است البته این خورش شباهت زیادی به خاگینه خرما دارد.)

خورش زنجان حدودا 20 دقیقه نیاز به پخت دارد.

خورش شش انداز زنجان

نکات کلیدی تهیه شش انداز:

-انواع شش انداز را می توان هم با نان و هم با برنج سرو کرد.

-در تهیه شش انداز با توجه به ذایقه می توان چاشنی ها را کم یا زیاد کرد و اگر دوست داشتید چاشنی ها را تغییر دهید مثلا به جای آب نارنج آبغوره یا آبلیمو استفاده کنید.

-در شش انداز خرما می توانید از شیره انگور هم استفاده کنید.

  همراهان عزیز خوشحال می شویم خورش شش انداز را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوکبه اشتراک بگذارید.