درست کردن شیرینی به ویژه شیرینی های خشک یکی از لذت بخش ترین کارهاییه که میشه تو اوغات فراغت انجام داد. تنوع شیرینی ها انقدر زیاده که بعضی وقت ها تصمیم گیری برای انتخاب اون ها رو سخت می کنه. کسایی که به دنبال انتخاب و درست کردن یه شیرینی هستن، به فاکتورهای مختلف توجه می کنن. اولین و مهمترین نکته، طعم خاص و خوشمزه ی شیرینیه. آسون بودن طرز تهیه شیرینی و در دسترس بودن مواد اولیه ی اون هم نکته ی دیگه ایه که برای اغلب افراد خیلی مهمه. اگرچه از بین انواع شیرینی های خشک، تنوع شیرینی های سنتی ایرانی خیلی زیاده، اما امروز قصد داریم به سراغ یکی از پر طرفدارترین شیرینی های ایتالیایی بریم و ببینیم این شیرینی خشک مدرن چطوری درست میشه. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه یه شیرینی با بادام رو که هم طعم خاص و فوق العاده ای داره و هم طرز تهیه ی اون بی نهایت آسونه، بهتون یاد بدیم. شیرینی بادامی یا کوکی بادامی ایتالیایی، یه شیرینی خوشمزه با عطر و طعم بی نظیر بادام و عصاره پرتقاله. این شیرینی بادامی ظاهری متراکم با سطح ترک خورده و زیبا داره و طعم فوق العاده ی اون به همراه یک فنجان چای یا کاپوچینو تکمیل میشه. بافت روی این شیرینی تر و جویدنیه و سبک و نرم نیست. برای این که بافت شیرینی بادامی ایتالیایی ترد بشه، لازمه که به خمیرهای شیرینی بعد از آماده شدن و چیده شدن روی سینی فر، حدود ۱ ساعت خوب استراحت بدید تا خشک بشن و ترک بخورن. ترک های ایجاد شده روی شیرینی ها به هیچ عنوان ایراد شیرینی نیست. بلکه باعث زیباتر شدن ظاهر شیرینی و همچنین ترد شدن اون میشه. علاوه بر این، مطمئن باشید که بافت داخلی شیرینی ها منسجمه و فقط قسمت بیرونی اون خشک و شکسته شده. ترک های طلایی رنگ شیرینی روی سطح سفید رنگ اون که به پودر قند آغشته شده، جلوه ی بسیار زیبایی داره و این شیرینی رو خاص جلوه میده. اندازه ی این شیرینی ها هم کوچیکه و هم خیلی خوش خوراکه. اگر به دنبال درست کردن یه شیرینی ترد و خوشمزه با طعمی جدید و خاص هستید، ما شیرینی بادامی ایتالیایی رو به شما پیشنهاد می کنیم. طرز تهیه شیرینی بادامی ایتالیایی رو یاد بگیرید و این شیرینی خاص و خوش طعم را به عنوان عصرانه و یا در مهمانی ها و دورهمی هاتون سرو کنید.

 

طرز تهیه شیرینی بادامی ایتالیایی

 

۱- ابتدا سفیده های تخم مرغ را به همراه آب لیمو داخل کاسه ریخته و با همزن برقی آن قدر بزنید تا سفت و پوک شود و فرم خود را حفظ کند. سفیده های تخم مرغ باید آن قدر زده شوند تا روی پره های همزن چسبیده و همچنین رد پره های روی سطح سفیده های زده شده بماند.

  زدن سفیده تخم مرغ  

۲- آرد بادام، پودر قند، نمک و بیکینگ پودر را داخل الک ریز بریزید و به شکل الک شده کم کم به سفیده های زده شده اضافه کنید. این کار را در چند مرحله انجام دهید و مواد را به یکباره به سفیده اضافه نکنید. همه ی مواد را با استفاده از لیسک و یا ملاقه ی چوبی به صورت دورانی هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

۳- عصاره پرتقال، عصاره وانیل و عصاره بادام را به سایر مواد اضافه کرده و تا زمانی که خوب با هم ترکیب شوند با لیسک یا ملاقه هم بزنید. حالا خمیری با بافت نرم و لطیف خواهید داشت.

  اضافه کردن عصاره های به شیرینی  

۴- روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و روی سطح آن را با استفاده از قلمو کمی روغن بمالید و چرب کنید.

۵- دست خود را بشویید. با دست تمیز، به اندازه ی گردوهایی بزرگ از خمیر بردارید و آن ها را در کف دست خود گرد کنید. داخل کاسه مقداری پودر قند بریزید. سپس توپ های خمیری را داخل پودر قند بغلتانید تا تمام سطح آن را بپوشاند و توپ های خمیری سفید شوند. کمی با دست به خمیر فرم بیضی بدهید. سپس آن ها را روی سینی فر با فاصله از هم بچینید. با انگشتان دست، روی هر خمیر را کمی صاف کنید.

  فرم دادن به خمیر شیرینی بادامی ایتالیایی   غلتاندن خمیر در پودر قند  

۶- سینی فر را حدود ۱ ساعت در دمای محیط قرار داده و به خمیرها استراحت دهید تا زمانی که کاملا خشک شوند و روی آن ها شکاف های کوچکی ایجاد شود. ترک های ایجاد شده را با انگشتان دست به هم بچسبانید تا حد امکان از بین بروند.

  استراحت دادن به خمیر   چیدن شیرینی بادامی ایتالیایی روی سینی فر  

۷- در حالی که خمیرها در حال استراحت و خشک شدن هستند، فر را در دمای ۳۰۰ درجه فارنتهایت (۱۵۰ درجه سانتی گراد) گرم کنید. سپس سینی فر را داخل فر گرم شده قرار دهید تا شیرینی ها به مدت ۲۰ دقیقه بپزند و آماده شوند.

۸- بعد از پخته شدن شیرینی ها، آن ها را از فر بیرون آورده و روی خنک کننده قرار دهید تا کاملا سرد شوند. سپس آن را به همراه قهوه و چای میل کنید.

  طرز تهیه کوکی ایتالیایی

نکات کلیدی طرز تهیه شیرینی بادامی ایتالیایی

- برای استفاده از عصاره پرتقال می توانید از کمی پوست رنده شده ی پرتقال و یا آب آن استفاده کنید.

- اگر در مناطق مرطوب زندگی می کنید، به شیرینی ها بیشتر استراحت دهید تا کاملا خشک شوند.

- الک کردن مواد خشک شیرینی بادامی ایتالیایی برای به دست آوردن شیرینی با بافت ترد ضروری است.

- خمیر شیرینی بادامی ایتالیایی نیاز به ورز دادن ندارد. همین که مواد اولیه ی خمیر با هم ترکیب و یکدست شوند کافی است.

- در طرز تهیه شیرینی بادامی ایتالیایی از هیچ گونه روغن و چربی استفاده نمی شود.

- به هیچ عنوان در طرز تهیه شیرینی بادامی ایتالیایی از شکر استفاده نکنید. استفاده از پودر قند به جای شکر، بافت شیرینی را سبک و ترد می کند.

- برای درست کردن آرد بادام کافی است بادام ها را 10 دقیقه در آب جوش بریزید و پوست بادام ها را از آن ها جدا کنید ، بادام های بدون پوست را پس از خشک شدن با دستگاه آسیاب کنید تا بافتی نرم پیدا کنند. پودر بادام را می توانید به صورت آماده در بسته بندی نیز از فروشگاه ها تهیه کنید.

- شیرینی بادامی ایتالیایی را می توانید به مدت ۱ هفته داخل ظرف درب دار نگهداری کنید.

تصاویر از : .pinchmeimeating.com