دونات چیست؟ دونات میان وعده ای خوشمزه با پایه خمیری است. از شیرینی جات مورد علاقه کودکان است که به آن پیراشکی هم گفته میشود و بسته به اینکه چقدر حوصله شیرینی پزی داشته باشید دو روش مختلف برای تهیه دونات خانگی وجود دارد.

روش اول روش بازاری است و البته کمی زمان بر در این روش دونات با خمیر مایه و یا با ماست آماده شده و در روغن سرخ میشوند. که این روش را قبلا با نام پیراشکی دونات آموزش داده ایم. و اما روش دوم که بسیار سریع تر است: دونات بدون خمیر مایه.

این دونات ها در کمتر از نیم ساعت آمده اند. در این روش خبری از اثرات مضر روغن نیست و دونات بدون خمیر مایه و در فر پخته می شود و بافت بسیار لطیفی پیدا میکند.

با دستور ارائه شده توسط این مواد اولیه شما میتوانید بین 12 تا 16 پیراشکی دونات خوشمزه داشته باشید. در ادامه به شما دونات شکلاتی، دونات مغزدار و دونات شکری آموزش داده میشود.

برای درست کردن دونات بدون خمیر مایه میتوانید از ماست، جوش شیرین و بیکینگ پودر استفاده کنید.  این دونات را میتوانید در روغن یا سرخ کنید یا در فر بپزید که هر دو روش در ادامه توضیح داده میشوند.

طرز تهیه دونات بدون خمیر مایه

 

طرز تهیه در روغن:

تخم مرغ، روغن و شکر را به خوبی هم بزنید تا سفید شود و پف کند. در ادامه جوش شیرین، بیکینگ پودر و نمک را در ماست حل کنید. آرد الک شده را کم کم به آن اضافه کنید. هم بزنید تا مخلوط یک دست شود و به غلظت مناسب برسد.

حالا نوبت به خمیر بازی رسیده است. روی سطحی که میخواهید خمیر را روی آن پهن کنید، کمی آرد بپاشید. ( بهتر است از سطح چوبی استفاده کنید.) خمیر را به ضخامت 1 سانتی متر پهن کنید. در ادامه سه روش برای قالب زدن دونات ها وجود دارد.

روش اول: میتوانید از قالب های مخصوص دونات استفاده کنید.

روش دوم: میتوانید از یک لیوان برای قالب زدن استفاده کنید و داخل دونات را به اندازه یک درب بطری نوشابه سوراخ کنید.

روش سوم: توپک هایی به اندازه حدود 50 گرم از خمیر را جدا کنید کمی داخل آن را گود کنید و در صورت تمایل داخل آن کمی شکلات و یا مارمالاد بریزید و سپس دور تا دور آن را خوب ببندید.

در قابلمه ای گود به اندازه ای روغن بریزید که دوناتها در آن قوطه ور شوند. اجازه دهید روغن کاملاً داغ شود و سپس دوناتها را درون روغن داغ قرار دهید و حرارت زیر آن را کمی کم کنید تا مغز پخت شوند و دور آنها نیز طلایی شود.

طرز تهیه دونات در فر:

برای تهیه شیرینی دونات با بیکینگ پودر در فر مراحل زیر را دنبال کنید.اگر به این نوع دونات های کم چرب علاقه دارید میتوانید دونات سیب در فر را هم امتحان کنید.  

مرحله اول:

اولین مرحله روشن کردن فر است. فر را در دمای 170 درجه سانتی گراد گرم کنید.

مرحله دوم:

آرد، شکر، بیکینگ پودر، نمک و جوش شیرین را مخلوط کنید. تخم مرغ ها را همراه با ماست، شیر، کره و وانیل هم بزنید و سپس مخلوط مواد خشک را به آن اضافه کنید.

مرحله سوم:

اگر قالب مخصوص دونات دارید از آن استفاده کنید. در غیر این صورت میتوانید از قالب کاپ کیک استفاده کنید و به کمک آلومینیوم داخل هر یک فرم دوناتها را آماده کنید. قالب را چرب کنید و سپس 3/2 از حجم هر قسمت را مایع دونات بریزید. ( پر نکنید چرا که بعد از پخته شدن دونات ها پف می کنند.)

    دونات در قالب کاپ کیک     دونات آماده در فر اگر در این مرحله از قیف مانند تصویر استفاده کنید کار شما راحت تر است. دونات در فر

مرحله آخر:

قالب را برای مدت 7 تا 10 دقیقه در فر از قبل گرم شده قرار دهید. و بعد ار پخته شدن اجازه دهید کمی خنک شوند و در ادامه آن ها را از قالب جدا کرده و به دلخواه روی آن هار را تزیین کنید. میتوانید پیراشکی ها را با شیر و با چایی به عنوان عصرانه میل کنید. نوش جان!  

نکته:

بهتر است دونات ها را همان روز تازه مصرف کنید اما میتوانید آن ها را برای دو تا سه روز در یخچال در یک ظرف در بسته نگه دارید. برای درست کردن دوناتهای شکلاتی کافی است به مواد اولیه کمی پودر کاکائو اضافه کنید.

حالا شما دو و یا حتی سه دستور پخت دونات را بلدید و میتوانید در ایران کوک طرز تهیه دوناتهای کدو حلوایی، دوناتهای شکلاتی، دوناتهای سیب و کارامل را هم یاد بگیرید. اگر از این دستور ها استفاده کردید خوشحال میشویم عکس دوناتهایتان را با هشتگ دونات-ایران-کوک در اینستاگرام به اشتراک بگذارید.