کتلت، کوکو و شامی از محبوب ترین و معروف ترین غذاهای نونی هستند که طرفدارهای خیلی زیادی دارن. یکی از دلایل محبوبیت این غذاها علاوه بر طرز تهیه ی ساده و طعم فوق العاده خوشمزه، تنوع اون هاست. مثلا انواع کوکو رو میشه با مواد اولیه ی مختلف و به روش های متفاوت درست کرد. خیلی از این غذاها، غذای محلی خیلی از شهرهای ایرانه که به روش خاص و کاملا سنتی تهیه میشه. امروز می خوایم به شمال کشور سری بزنیم و طرز تهیه ی یه شامی سنتی و محلی گیلان رو بهتون آموزش بدیم. این شامی به اسم شامی ترش یا به قول محلی ها، ترشه شامی شناخته میشه. طرز تهیه ترشه شامی با شامی عادی که با آرد نخودچی درست میشه کاملا متفاوته، اگرچه شکل ظاهری اون ها تفاوت خیلی زیادی با هم نداره. یکی از ویژگی های خاص شامی ترش اینه که هم با برنج و کته و هم به شکل پرسی با نان سرو میشه. علاوه بر این، ترشه شامی یه سس مخصوص فوق العاده خوشمزه داره که در ادامه طرز تهیه اون رو هم بهتون یاد می دیم. شما می تونید این غذای گیلانی خوشمزه رو به راحتی تو خونه درست کنید، اون رو با سس مخصوص شامی ترش سرو و نوش جان کنید. در ادامه دو دستور شامی ترش رو بهتون آموزش می دیم؛ روش اول طرز تهیه ترشه شامی گیلانی به روش سنتی و محلیه که طعم فوق العاده خوشمزه ای داره. روش دوم مخصوص گیاه خوارانه که از گوشت قرمز استفاده نمی کنن. این دستور رو حتی وگان ها هم می تونن استفاده کنن چون توش حتی از تخم مرغ هم استفاده نمیشه و کاملا گیاهیه. اگر طرفدار غذاهای ترش محلی هستید، طرز تهیه شامی ترش یا ترشه شامی گیلانی رو یاد بگیرید و این غذای خوشمزه و سنتی رو در خانه درست کنید. در انتهای مطلب، بعضی از مهمترین نکاتی رو که موقع درست کردن شامی ترش باید بهشون توجه کنید بهتون می گیم تا بتونید این غذای خوشمزه رو به بهترین شکل آماده کنید.

 

طرز تهیه شامی ترش (ترشه شامی)

 

روش اول: ترشه شامی گیلانی

۱- پیاز را با رنده ریز رنده کنید و آب آن را کاملا بگیرید. سپس آن را به گوشت اضافه کنید و ورز دهید.

۲- سیب زمینی را ریز رنده و به گوشت و پیاز اضافه کنید.

۳- تخم مرغ، نمک، فلفل، زردچوبه و جعفری خرد شده را نیز به سایر مواد اضافه کرده و  همه ی آن ها را کاملا ورز دهید و با هم مخلوط کنید. مایه ی شامی ترش را به مدت 20 دقیقه در یخچال قرار دهید.

۴- سپس بعد از استراحت در شکل دلخواه در روغن داغ سرخ کنید.

۵- در همان تابه رب گوجه فرنگی را تفت داده و سیر یا پودر سیر را به آن اضافه کنید.

۶- در این مرحله آبغوره یا آب نارنج را به همراه 1 پیمانه آب به سس اضافه کرده و درب تابه را بگذارید. اجازه دهید سس به جوش آید.

۷- وقتی سس جوشید شامی ها را درون سس قرار داده و درب تابه را مجددا بگذارید. زیر حرارت را کم کنید و شامی را تا زمانی که آب سس کم شود داخل آن بپزید.

۸- شامی ترش را داخل ظرف مورد نظر سرو و نوش جان کنید.

طرز تهیه شامی ترش  

روش دوم: ترشه شامی گیاهی

لوبیا پخته ۱ پیمانه

نمک و فلفل و سماق به مقدار لازم

جعفری خشک به مقدار لازم

پیاز ۱ عدد

سیب زمینی ۱ عدد

 

۱- پیاز را با رنده ی ریز رنده کنید و آب آن را خوب بگیرید.

۲- نصف سیب زمینی را نیز با رنده ی ریز رنده کنید و نصف دیگر آن را نیز بپزید و به آن اضافه کنید.

۳- همه ی مواد شامی ترش را داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید تا مایه ی یکدستی به دست آید.

۴- مواد شامی را به مدت ۱ ساعت داخل یخچال قرار دهید.

۵- داخل تابه مقداری روغن بریزید و شامی ها را سرخ کنید.

۶- برای سس شامی، ۱ عدد پیاز را به شکل خلالی نازک خرد کنید و با کمی آب بپزید. سپس کمی رب و سس انار به همراه آب جوش به آن اضافه کنید. به دلخواه می توانید کمی آبغوره نیز داخل سس بریزید. شامی‌ ها را داخل سس قرار دهید و اجازه دهید تا آب سس کم شود.

طرز تهیه ترشه شامی  

نکات کلیدی طرز تهیه شامی ترش (ترشه شامی)

- برای سرخ کردن شامی ترش می توانید از قالب استفاده کنید.

- شامی ترش را می توانید با برنج و یا نان میل کنید.

- به جای گوشت چرخ کرده می توانید از سویا نیز برای درست کردن شامی ترش استفاده کنید.

- در گیلان برای درست کردن شامی ترش از سبزی های معطر از جمله چوچاق و خالواش استفاده می کنند. اگر به این سبزی دسترسی ندارید می توانید از نعنا، گشنیز، جعفری و ریحان استفاده کنید.

- برای گرفتن روغن شامی ترش می توانید پس از سرخ شدن شامی ها، آن ها را روی دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن آن ها کاملا گرفته شود.

- برای درست کردن شامی ترش هم از سبزیجات خشک و هم از سبزیجات تازه ی ساطوری شده می توانید استفاده کنید.

- برای تزیین شامی ترش می توانید از گوجه گیلاسی و برگ های ریحان استفاده کنید.

- در بعضی از دستورها برای طرز تهیه شامی از تخم مرغ و سیب زمینی استفاده نمی کنند.

- به دلخواه می توانید حدود ۲ قاشق غذاخوری آرد سوخاری نیز به مایه ی شامی ترش اضافه کنید.

- شامی ترش را حدود ۳۰ دقیقه داخل سس بجوشانید.

- میزان ترشی شامی به ذائقه ی شما بستگی دارد. به دلخواه می توانید مقدار آبغوره یا آب نارنج این غذا را کم و یا زیاد کنید.

- اگرچه غالبا شامی را داخل روغن داغ سرخ می کنند و شیوه ی متداول آن به این صورت است، اما برای درست کردن این غذا به شکل رژیمی می توانید شامی ها را قالب زده، روی سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی بچینید و داخل فر قرار دهید تا بپزد.

- اگر شامی ترش را با نان سرو می کنید می توانید در کنار آن سیب زمینی سرخ کنید و یا از خیارشور و زیتون برای تزیین شامی استفاده کنید.

- تصاویر از : ashpazi_asil ، @iran_cookfa ، @gandoom_food3@