هر شهری در ایران یک یا چند نان و شیرینی مخصوص به خودش رو داره که اون ها رو هیچ جای دنیا نمیشه پیدا کرد. نان و شیرنی های سنتی و محلی شهرهای مختلف ایران هر کدوم عطر و طعم ویژه ی خودشون رو دارن و به روش خاصی درست میشن. اغلب شیرینی های محلی و سنتی از نوع شیرینی های خشک بوده که معمولا همراه با چای سرو میشن. بافت این شیرینی ها بیشتر شبیه به نانه ولی چون طعمشون شیرینه معمولا به عنوان شیرینی شناخته میشن. درسته که خیلی از این شیرینی ها به روش های سنتی و محلی و در تنور پخته میشن ولی خیلی از اون ها رو میشه تو خونه هم درست کرد، اگرچه طعم محلی اون ها یه چیز دیگه اس! امروز می خوایم یکی از شیرینی های محلی زنجان که خیلی معروفه و در اغلب شهرهای ایران شناخته شده اس رو بهتون معرفی کنیم. اسم این شیرینی که بافتی شبیه به نان داره، چای چورکه که اون رو به شهر خلخال هم نسبت دادن. همون طوری که از اسم چای چورک یا همان نان چای زنجان پیداست، این شیرینی به همراه چای سرو میشه. چورک به زبان ترکی به معنی نانه و در نتیجه چای چورک یا همان چای چورگی به معنی نان چای هست. این شیرینی ظاهری ساده و بیضی شکل داره که روی اون چند خط موازی وجود داره و کمی کنجد یا خرفه برای تزیین ریخته میشه. از اونجایی که در مواد اولیه ی این نان از شکر استفاده میشه و طعم شیرین داره، بیشتر در دسته ی شیرینی های خشک قرار می گیره تا نان. چای چورگی یا نان چای به ویژه در ماه رمضان طرفدارهای زیادی پیدا می کنه و خیلی از ازش استقبال میشه. شما می تونید این شیرینی محلی زنجان رو که طعمی بی نظیر داره، به سادگی تو خونه درست کنید و از خوردنش لذت ببرید. طرز تهیه چای چورگی یا نان چای خیلی ساده اس. کافیه با ترکیب کردن مواد اولیه ی شیرینی با هم، خمیر شیرینی رو درست کنید و بعد اون رو فرم داده و داخل فر بپزید. خمیر چای چورگی نیاز به ورز دادن و استراحت کردن زیاد نداره و خیلی آسون درست میشه. زمان پخت چای چورگی هم خیلی کمه و سریع آماده میشه. اگر به دنبال دستور پخت یه شیرینی خانگی ساده و آسان هستید، ما چای چورگی رو بهتون پیشنهاد می کنیم. طرز تهیه تهیه چای چورگی رو یاد بگیرید و این شیرینی رو برای سفره های افطار و یا به عنوان عصرانه نوش جان کنید. راستی اینم بگم که این شیرینی با نان چای قزوین تفاوت داره و نباید اونها رو با هم اشتباه گرفت.

 

طرز تهیه چای چورگی یا نان چای زنجان

 

۱- ابتدا تخم مرغ ها، شکر و پودر هل را با همزن دستی یا همزن برقی خوب بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.

۲- سپس شیر، روغن مایع و گلاب (اختیاری) را نیز به این مواد اضافه کرده و با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید.

۳- آرد سفید را دو بار الک کنید تا نرم و یکدست شود. سپس بیکینگ پودر و خمیر مایه را به آرد اضافه کرده و با هم ترکیب کنید تا یکدست شوند.

۴- آرد ترکیب شده با بیکینگ پودر و خمیر مایه را کم کم با قاشق به مخلوطی که از قبل آماده کرده اید اضافه کنید و با همزن دستی خوب هم بزنید تا خمیر نرمی حاصل شود. خمیر را با انگشتان دست کمی ورز دهید تا اندازه ای که خمیر داخل ظرف جمع شود و به دست نچسبد.

۵- کاسه ای را چرب کنید و خمیر را داخل آن قرار دهید. روی خمیر را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا در دمای محیط به مدت ۱ ساعت استراحت کند.

۶- بعد از استراحت کردن خمیر، از آن چونه‌ های ۹۰ تا ۱۰۰ گرمی بردارید و آن را به شکل لوله های بیضی درآورید. با استفاده از وردنه لوله ی خمیری را از طول باز و به ضخامت ۰/۵ الی ۱ سانتی متر پهن کنید.

۷- روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و روی آن را کمی با روغن چرب کنید. خمیرها را با کمی فاصله از هم روی سینی فر بچینید.

۸- برای رومال شیرینی ها، ۱ عدد زرده ی تخم مرغ را با کمی زعفران، کمی روغن مایع و کمی نمک داخل کاسه ای کوچک بریزید و با هم مخلوط کنید. با استفاده از برس این مواد را روی خمیرها بمالید.

۹- بعد از رومال کردن خمیرها، با استفاده از چنگال روی سطح خمیر خط بیندازید. سپس کمی کنجد روی آن ها بپاشید تا شیرینی ها ظاهری زیبا داشته باشند.

  طرز تهیه چای چورگی  

۱۰- فر را در دمای ۱۹۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه گرم کنید. سپس سینی فر را داخل فر گرم قرار دهید و اجازه دهید نان چای چورگی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل آن بپزند. ۲ دقیقه ی آخر پخت نان ها، گریل فر را روشن کنید تا روی شیرینی ها نیز پخته و طلایی رنگ شود.

  طرز تهیه نان چای چورگی  

۱۱- چای چورگی آماده است. آن را در ظرف مورد نظر خود سرو و به همراه چای نوش جان کنید.

 

نکات کلیدی طرز تهیه چای چورک

- خمیر چای چورگی نیازی به ورز دادن زیاد ندارد. در صورت ورز دادن بیش از حد خمیر به روغن می افتد.

- سفت یا شل بودن خمیر باید به اندازه ای باشد که به دست نچسبد. در صورت شل بودن خمیر، کمی آرد به آن اضافه کنید.

- این خمیر پف ندارد و استراحت خمیر صرفا برای انسجام مواد آن است.

- عرض خمیرها را پهن نکنید زیرا خمیرهای شیرینی بعد از پخت پف کرده و فرم خود را از دست خواهند داد.

- با این مقدار مواد اولیه حدود ۱۲ عدد نان چای خواهید داشت.

- می توانید به جای پودر هل از وانیل استفاده کنید.

- استفاده از گلاب عطر و طعم فوق العاده ای به شیرینی خواهد داد. اما می توانید آن را به دلخواه حذف کنید.

- بعد از بیرون آوردن چای چورگی از فر، اجازه دهید تا نان ها کمی خنک شوند. سپس آن ها را داخل نایلون قرار دهید تا در معرض هوا خشک نشوند. نان چورگی را می توانید داخل نایلون یا ظرف در بسته به مدت ۱ هفته نگهداری کنید.

- برای تزیین روی چای چورگی می توانید علاوه بر کنجد از تخم خرفه نیز استفاده کنید.

  نان چای زنجان  

تصاویر از : shaghayegh.cook ، @beautiful_zanjan ، @maryamgharagozloo1359@