کاپ کیک ها شیرینی های خوشمزه ای هستن که با طعم های مختلف درست میشن. در بین انواع کاپ کیک، کاپ کیک شکلاتی طرفدارهای خیلی زیادی داره که به شکل ساده یا مغزدار و با فراستینگ های مختلف مثل فراستینگ شکلاتی یا خامه ای تزیین میشه. امروز قصد داریم یکی از انواع کاپ کیک شکلاتی که از نوع کاپ کیک خیس شکلاتی محسوب میشه بهتون معرفی کنیم. کاپ کیک خیس ترکیه ای یکی از انواع کاپ کیک های شکلاتی کشور ترکیه است که به روشی خاص اما ساده درست میشه. یکی از مهمترین ویژگی های این کاپ کیک خوشمزه روش پخت آسون اونه. برای درست کردن کاپ کیک خیس ترکیه ای نیازی به فر ندارید و می تونید با قرار دادن اون داخل قابلمه اون رو بپزید. البته کسایی که فر دارن می تونن کاپ کیک خیس ترکیه ای رو تو فر هم درست کنن. این کاپ کیک یه سس شکلاتی مخصوص هم داره که بعد از پخت کاپ کیک روی اون ریخته میشه. برای درست کردن این کاپ کیک به کپسول های شیرینی پزی نیاز دارید. می توانید این کپسول ها را در اندازه ها و شکل های مختلف از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. برای درست کردن کاپ کیک داخل کپسول بهتره که از کپسول های مقوایی که معمولا برای مافین هستن استفاده کنید. جنس این کپسول ها مقاوم تر از کپسول های نازک کاغذیه. اگر به دنبال طرز تهیه کاپ کیک خیس ترکیه ای بدون فر هستید، با ما همراه باشید تا بهترین روش پخت این کاپ کیک رو به شما آموزش بدیم.

 

طرز تهیه کاپ کیک خیس ترکیه ای

 

۱- شکر، شیر، نصف میزان روغن و پودر کاکائو را داخل کاسه ریخته و آن ها را با همزن برقی به مدت ۲ دقیقه هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند.

۲- بعد از آن که سس شکلاتی آماده شد، مقداری از آن را به اندازه ی یک لیوان کنار بگذارید.

۳- قابلمه را روی شعله ی متوسط گاز قرار دهید. داخل قابلمه سه پایه یا توری پایه داری قرار دهید و درب آن را بگذارید تا قابلمه و پایه ی داخل آن کاملا داغ شوند. برای داغ شدن آن ها ۱۵ دقیقه زمان لازم است.

۵- تخم مرغ و وانیل را داخل کاسه ای ریخته و با همزن برقی به مدت ۷ تا ۸ دقیقه خوب بزنید.

۶- باقی مانده ی سس شکلاتی را به تخم مرغ زده شده اضافه کنید و مجددا همه ی مواد را حدود ۱ دقیقه با همزن بزنید تا با هم مخلوط شوند.

۷- نیمه ی باقی مانده ی روغن را نیز به مخلوط اضافه کنید و فقط چند ثانیه همه ی مواد هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

۸- آرد و بیکینگ پودر را الک کنید. سپس آن ها را در سه مرحله آرام آرام به مخلوط اضافه کرده و در آخر چند ثانیه با دور کند همزن هم بزنید تا مایه یکدستی به دست آید.

۹- مایه ی کاپ کیک خیس ترکیه ای شما آماده است. کپسول های کاپ کیک را آماده کنید و مایه ی آماده شده را داخل آن ها بریزید. دقت کنید تا تنها ۱/۳ کپسول های کاپ کیک را از مایه پر کنید. اگر بیشتر از این مقدار مایه داخل کپسول بریزید، کاپ کیک پف کره و از آن سر ریز می شود.

۱۰- قابلمه و سه پایه ی داخل آن داغ شده است. درب قابلمه را بردارید و کاپ کیک ها را روی سه پایه داخل قابلمه بچینید.

۱۱- درب قابلمه را بگذارید تا کاپ کیک ها بپزند. اگر درب قابلمه کیپ نمی شود حتما از یک دم کنی استفاده کنید تا حرارت از لبه ی قابلمه خارج نشود و کاپ کیک ها خوب بپزند. حدود ۳۰ دقیقه زمان برای پخت کاپ کیک ها کافی است.

۱۲- بعد از ۳۰ دقیقه درب قابلمه را بردارید. یک عدد خلال دندان داخل یکی از کاپ کیک ها فرو کنید. اگر کیک به خلال دندان نچسبید، کاپ کیک پخته است.

۱۳- لیوان سس شکلاتی را که کنار گذاشته بودید داخل تابه یا قابلمه ای کوچک بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی بجوشد و بوی روغن آن از بین برود. در حین گرم شدن سس، مدام آن را هم بزنید. بعد از آن که سس کمی جوشید زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود.

۱۴- یک عدد سیخ چوبی را داخل کاپ کیک های پخته شده فرو کنید و داخل هر یک از آن ها چند سوراخ ایجاد کنید.

۱۵- سس شکلاتی سرد شده را با ملاقه ای کوچک با دقت روی هر یک از کاپ کیک ها بریزید تا داخل سوراخ ها نفوظ کند. دقت کنید که سس روی کپسول کاپ کیک ریخته نشود.

۱۶- کاپ کیک ها را در ظرف مورد نظر بچینید و سرو کنید. می توانید روی کاپ کیک ها را با پودر نارگیل، شکلات چیپسی شیری، ترافل های رنگی، سس شکلات و یا خامه قنادی زده شده تزیین کنید.

طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی بدون فر  

نکات کلیدی طرز تهیه کاپ کیک خیس ترکیه ای

- این کیک را می توانید هم در قالب کاپ کیک و هم در قالب بیست در سی درست کنید.

- کاپ کیک خیس ترکیه ای را می توان بدون فر و یا در فر درست کرد. اگر قصد دارید این کاپ کیک را در فر درست کنید فر را از قبل در در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. سپس کپسول های کاپ کیک را روی سینی فر چیده و آن ها را به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه داخل فر قرار دهید.

- برای ریختن آسان مایه کاپ کیک داخل کپسول ها، مایه را داخل پارچ لبه دار بریزید و ۱/۳ کپسول ها را پر کنید. همچنین می توانید از ملاقه ای کوچک برای این کار استفاده کنید.

- هنگام ریختن سس شکلانی روی کاپ کیک ها، هم سس و هم کاپ کیک ها باید ولرم رو به سرد باشند.

- اگر ظاهر کپسول های کاپ کیک بعد از پخت زیبایی خود را از دست داد، کپسول را پاره کنید، کاپ کیک را از داخل آن ها بیرون بیاورید و آن ها را بدون کپسول داخل ظرف سرو کنید.

  طرز تهیه کاپ کیک خیس  

- این مقدار مواد اولیه برای ۸ عدد کاپ کیک بزرگ است.

تصاویر از : caketaraneh@