این روزها خیلی از مردم در سراسر دنیا فست فود را به غذاهای سنتی ترجیح میدن. فست فود ها غذاهای چرب اما لذیذی از جمله برگر و انواع پیتزا و ساندیچ رو شامل میشن که با وجود ضررهایی که برای سلامتی دارن، نمیشه از طعم فوق العاده شون گذشت. اما برای خوردن این غذاهای خواستنی راه حلی ساده وجود داره. با درست کردن انواع فست فود تو خونه میشه از ضررهای اون کم کرد و این غذاهای لذیذ رو به شکل سالم تری درست کرد. تازه، شما می تونید حتی پیتزاهایی درست کنید که تو هیچ رستورانی پیدا نمیشه! امروز قصد داریم طرز تهیه یه پیتزای خاص رو که قبلا تو هیچ رستورانی نخوردید، بهتون یاد بدیم. این پیتزا یه پیتزای خانگی خانواده اس که در واقع هم برگره و هم پیتزا! اسم این پیتزای هیجان انگیز، پیتزای چیربایته. پیتزای چیزبایت یه پیتزای معمولی نیست. این پیتزای خاص با خمیر جادویی درست میشه که شاید دستورش رو در هیچ جا ندیده باشید. از خمیر جادویی می تونید برای تهیه انواع پیراشکی، نان و پیتزا استفاده کنید. پیتزا چیزبایت یه دورچین مخصوص داره که روی خمیر پیتزا چیده و به همراه پیتزا پخته میشه. این دورچین گلوله ای، جزئی از پیتزا محسوب میشه و طعم بی نظیر اون رو دو برابر دلچسب تر می کنه. در ادامه طرز تهیه پیتزا چیزبایت رو یاد بگیرید و اون رو تو دورهمی هاتون درست کنید.

 

طرز تهیه پیتزا چیزبایت

 

مرحله اول: طرز تهیه خمیر جادویی

۱- ابتدا  یک قاشق چایخوری از شکر را به همراه خمیر مایه داخل کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید.

۲- شیر ولرم را به مواد اضافه کرده و هم بزنید. اجازه دهید مایه به مدن ۱۰ دقیقه بماند تا عمل بیاید.

۳- در ظرفی دیگر، نمک، روغن، شکر باقی مانده و تخم مرغ را ریخته و با هم مخلوط کنید. نیازی به هم زدن زیاد مواد نیست. در حدی که ترکیبی یکدست حاصل شود کافی است.

۴- بدون آن که خمیر مایه ی عمل آمده را هم بزنید، آن را به سایر مواد اضافه کنید. مقداری از آرد را نیز به آن ها افزوده و هم بزنید. آن را کم کم اضافه کنید و به همراه سایر مواد هم بزنید. خمیر را آن قدر هم بزنید تا در کاسه جمع شود.

۵- روی سطحی صاف را آرد پاشی کنید و خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه خوب ورز دهید. می توانید حدود ۱۰۰ بار خمیر را بکوبید تا سطح آن براق، نرم و یکدست شود. بعد از ورز دادن خمیر نباید به دست شما بچسبد.

۶- داخل کاسه ای را کمی چرب کنید، خمیر ورز داده شده را داخل کاسه بریزید، روی کاسه را با پارچه ای تمیز بپوشانید و آن را در دمای محیط به مدت ۱ تا ۲ ساعت قرار دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

۷- بعد از این که حجم خمیر دو برابر شد، با دست پف خمیر را بخوابانید و از آن استفاده کنید.

 

مرحله دوم: طرز تهیه مواد داخل پیتزا چیزبایت

۱- پیاز به صورت نگینی و یا حلقه حلقه (نازک) خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید.

۲- زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و همراه با هم تفت دهید.

۳- قارچ های ورقه ای شده را به پیاز اضافه کرده و روی حرارت زیاد تفت دهید تا آب نیندازند.

۴- گوشت چرخ کرده را به مواد اضافه کنید و آن را تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. سپس ادویه های مورد نظر از جمله نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.

۵- فلفل دلمه ای نگینی خرد شده را به گوشت و سایر مواد اضافه کنید. سپس رب را به سایر مواد اضافه کرده و خوب تفت دهید.

۶- هویج رنده شده را نیز به همراه آویشن به مایه پیتزا اضافه کنید و اجازه دهید همه ی مواد خوب بپزند و جا بیفتند.

 

مرحله سوم: درست کردن پیتزا چیزبایت

۷- خمیر جادویی را که از قبل آماده کرده اید نصف کنید. نصف خمیر را در کف قالب پیتزا که از قبل آن را چرب کرده اید، پهن کنید. نصف دیگر خمیر را به گلوله های یکسان به اندازه ی گردو تقسیم کنید.

۸- هر گلوله از خمیر را کف دست تان باز کنید و داخل آن را از مواد گوشتی که آماده کرده اید پر کنید. روی مواد پنیر گودا بگذارید و خمیر را به شکل گلوله ببندید.

۹- گلوله های خمیر که داخل شان را از مواد گوشتی و پنیر پر کرده اید، دور تا دور قالب، روی خمیر کف قالب، کنار هم بچینید. به طوری که گلوله ها به هم بچسبند.

۱۰- یک عدد زرده تخم مرغ را داخل کاسه بزنید و آن را با قلمو روی گلوله های خمیری بمالید.

۱۱- وسط پیتزا سس کچاپ بمالید و روی آن پنیر موزارلا بریزید. سپس روی آن را با مایه گوشتی پر کنید و روی آن ها کمی پنیر پیتزا بریزید.

۱۲- فر را به مدت ۱۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه گرم کنید. سپس قالب را به مدت ۲۵ دقیقه در طبقه ی وسط فر قرار دهید.

۱۳- بعد از نیم پز شدن پیتزا، کمی فلفل دلمه ای رنگی خرد شده و گوجه گیلاسی و زیتون حلقه شده (اختیاری) به همراه مقداری پنیر پیتزا روی آن بریزید و مجددا آن را به مدت ۱۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا پنیرها ذوب شوند و روی پیتزا طلایی رنگ شود. در این مرحله می توانید کمی کنجد روی گلوله های پیتزا بپاشید.

۱۴- پیتزا چیزبایت شما آماده است. نوش جان

  پیتزا چیزبایت گوشت  

نکات کلیدی طرز تهیه پیتزا چیزبایت

- آرد خمیر را قبل از استفاده الک کنید.

- برای هم زدن مایه ی خمیر جادویی از قاشق چوبی استفاده کنید.

- اگر خمیر به دست تان چسبید، کمی دیگر آرد به آن اضافه کنید.

- خمیر جادویی را می توانید از شب قبل آماده کنید، آن را داخل نایلون بگذارید، هواگیری کنید و داخل یخچال قرار دهید. فردا می توانید برای درست کردن پیتزا یا پیراشکی از خمیر استفاده کنید.

- هنگام تفت دادن قارچ چند قطره آب لیمو روی آن بریزید تا سیاه نشود.

- به هیچ عنوان آب به مایه پیتزا اضافه نکنید.

- بهتر است کف قالب پیتزا را با کاغذ روغنی بپوشانید و روی آن را چرب کنید.

- برای وسط پیتزا چیزبایت می توانید از فیلینگ های دیگر مثل پپرونی و یا بیکن هم استفاده کنید.

- داخل گلوله های دورچین پیتزا چیزبایت را می توانید با سوسیس انگشتی و پنیر نیز پر کنید.

  پیتزا چیزبایت پپرونی