ایران کشوری است با بیش از هزار نوع شیرینی سنتی و محلی که هر کدوم عطر و طعم فوق العاده ای دارن. شیرینی های سنتی که اغلب در دسته ی شیرینی های خشک قرار می گیرند، در شکل ها و با طعم های بسیار متنوع و خاص پخته میشن. هر شهری تو ایران شیرینی سنتی خاص خودش رو داره. اگرچه انواع شیرینی سنتی ایرانی از شیرینی قطاب یزد تا شیرینی سنتی قزوین، همگی در شهر خودشون درست میشن، اما انقدر محبوب هستن که امروزه اون ها رو در همه ی شهر های ایران هم میشه دید و از طعم بی نظیرشون لذت برد. خیلی از این شیرینی های سنتی ایرانی در مراسم و روزهای خاص پخته و سرو میشن. مثلا شیرینی برنجی اغلب در ایام نوروز درست میشه. امروز می خوایم یکی دیگه از شیرینی های سنتی که از زمان های قدیم اغلب در عید سرو میشه رو به شما معرفی کنیم. شیرینی سپه سالاری تبریز یکی از شیرینی های خوشمزه ی ایرانیه که بافت ترد و ظاهری زیبا داره. در طرز تهیه شیرینی سپه سالاری از دو نوع آرد استفاده میشه و از اون ها خمیری پفکی و پوک به دست میاد که نیازی به استراحت دادن نداره. روی شیرینی ها هم با مهر مخصوص شیرینی فرم داده میشه، درست مثل شیرینی کلمپه کرمان. روش درست کردن شیرینی سپه سالاری در دستورهای مختلف کمی با هم متفاوته که فرقی در طعم شیرینی ایجاد نمی کنه. ما از بین انواع دستور شیرینی سپه سالاری پر طرفدارترین، خوشمزه ترین و آسون ترین روش رو برای شما انتخاب کرده ایم. کافیه مواد اولیه ی شیرینی رو به روشی که بهتون یاد می دیم با هم ترکیب کنید، اون رو داخل قیف ریخته و بعد روی سینی فر بریزید تا بپزه. شما می توانید به راحتی شیرینی سپه سالاری رو تو خونه درست کنید و از طعم فوق العاده س اون لذت ببرید. اگر قصد دارید طعم بی نظیر شیرینی های دوران بچگی براتون دوباره تداعی بشه، بهتون پیشنهاد می کنم طرز تهیه شیرینی سپه سالاری رو از دست ندید و با خوردنش به ایام کودکی سفر کنید.

 

طرز تهیه شیرینی سپه سالاری

 

۱- ابتدا آرد شیرینی پزی و آرد برنج را الک کنید و آن ها را داخل کاسه ای بریزید.

۲- روغن صاف را با قاشق بزنید تا بافت آن کمی از هم باز شود. سپس آن را به همراه نصف مقدار روغن مایع به آرد ها اضافه کنید و با همزن با سرعت کم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. سپس سرعت همزن را زیاد کنید و نصف دیگر روغن مایع را نیز به مواد اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. مواد رو حدود ۸ دقیقه بزنید.

۳- بیکینگ پودر را به نیز مایه اضافه کنید. مواد را تا اندازه ای هم بزنید که پوک و سبک شوند.

۴- داخل کاسه ای دیگر، تخم مرغ ها، ماست، شکر، گلاب، آب و پودر هل و یک قاشق از عسل را با هم مخلوط کنید و آن ها را خوب با همزن دستی بزنید تا با هم ترکیب شوند. حدود ۱ دقیقه هم زدن مواد کافی است. اگر بیشتر از ۱ دقیقه مواد را هم بزنید، روی شیرینی سپه سالاری ترک می خورد.

۵- ترکیب خمیری آرد و روغن را به سایر مواد اضافه کنید و با انگشتان درست خود هم بزنید و ورز دهید تا کم کم یکدست شود.

۶- یک مشت از خمیر را بردارید، دوباره آن را داخل کاسه برگردانید و این کار را آن قدر ادامه دهید و خمیر را زیر و رو کنید تا خمیر جمع شود. دقت کنید که خمیر را زیاد ورز ندهید. زمانی که خمیر صاف و یکدست شد و مانند خامه زده شده غلظ شد، کافی است.

۷- روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و روی آن را با استفاده از قلمو کمی چرب کنید.

۸- خمیر آماده شده را داخل قیف ریخته و با ماسوره ی گرد ساده، به اندازه ی گردو روی کاغذ روغنی چرب شده بریزید.

۹- مهر شیرینی (قالب گل مینا) را داخل آرد برنج فرو کنید و روی شیرینی ها را مهر بزنید. کافی است مهر را روی گلوله ها قرار داده و کمی فشار دهید.

۱۰- زرده تخم مرغ، زعفران آب شده و کمی نمک را داخل کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید. این مخلوط را با استفاده از قلمو روی شیرینی ها رومال کنید.

۱۱- فر را به مدت ۱۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. سپس سینی شیرینی را در طبقه ی وسط فر گرم قرار دهید تا شیرینی ها به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه بپزند.

۱۲- بعد از آن که شیرینی ها پخته شدند و زیر و روی آن ها طلایی رنگ شد، آن ها را از فر بیرون آورده و بعد از سرد شدن، از کاغذ روغنی جدا کنید.

۱۳- شیرینی ها را داخل ظرف مورد نظر سرو کرده و نوش جان کنید.

  شیرینی سپهسالاری  

نکات کلیدی طرز تهیه شیرینی سپه سالاری

- می توانید شهد را جاگزین عسل کنید.

- برای سبک تر شدن بافت خمیر شیرینی می توانید پودر قند را جایگزین شکر کنید تا خمیر شیرینی بافت پفکی تری داشته باشد.

- بعد از رومال کردن شیرینی ها، می توانید کمی خرفه یا کنجد روی آن ها بپاشید تا ظاهر زیباتری داشته باشد. بعد از پخته شدن شیرینی ها نیز می توانید از پودر پسته برای تزیین آن ها استفاده کنید.

- اگر مهر شیرینی یا قالب گل مینا ندارید مهم نیست. می توانید شیرینی ها را به شکل ساده درست کنید.

- شیرینی سپه سالاری را می توانید در ظرف در بسته به مدت یک هفته داخل یخچال نگهداری کنید.

- به جای پودر هل می توانید از مقداری وانیل استفاده کنید.

- برای آن که از پخته شدن شیرینی ها مطمئن شوید، بعد از ۲۰ دقیقه یک خلال دندان داخل آن فرو کنید. اگر شیرینی به خلال دندان نچسبید، پخته شده و آماده است.

- به جای روغن صاف قنادی می توانید از روغن جامد نیز استفاده کنید.

- برای پخت شیرینی ۱۵ دقیقه آن را در حرارت زیر فر و ۵ دقیقه با حرارت گریل قرار دهید.

- برای ریختن خمیر شیرینی داخل قیف، می توانید از قیف های یکبار مصرف استفاده کنید.

  شیرینی سپه سالار  

تصاویر از : rose.cake.67 ، @farideh.roushan@