پای اسفناج و پنیر با خمیر یوفکا

پای اسفناج و پنیر غذایی گیاهی و هیجان انگیز است که با کمی صبر و حوصله ظاهر بسیار جذابی نیز پیدا می‌کند و همه را مجذوب خود می‌نماید. برای تهیه پای اسفناج تنها احتیاج به اسفناج، پنیر فتا و پنیر خامه‌ای (یا ریکوتا) دارید. بقیه مواد، موادی هستند که به طور معمول در خانه پیدا می‌شوند. اسفناج با پیاز و سیر تفت داده می‌شوند. سپس با پنیر و تخم‌مرغ مخلوط می‌شوند. به همین راحتی مایه داخل پای اسفناج آماده می‌شود.

خمیر یوفکا، خمیر نازکی با اصالت ترکی است که این روزها در همه فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا می‌شود. با قرار گرفتن چند لایه خمیر یوفکا روی هم دیگر نگران پاره شدن خمیر و بیرون ریختن مواد نیستید و در ضمن یک پای برشته و خوشمزه خواهید داشت که پس از نیم ساعت قرار گرفتن در فر آماده می‌شود. طعم نان برشته و پنیر و اسفناج فوق‌العاده است. پس اگر دوست دارید غذای جدیدی امتحان کنید که هم سالم است و هم خوشمزه دست به کار شوید.

طرز تهیه: پوست پیاز و سیر را جدا کنید و آنها را کاملاً خرد کنید تا به شکل تکه‌های خیلی کوچک در آیند. سپس کف تابه‌ای را با اندکی روغن چرب کنید و بگذارید روغن روی شعله داغ شود. وقتی روغن داغ شد، پیاز و سیر خرد شده را به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه آنها را با هم تفت بدهید تا نرم شوند و تغییر رنگ بدهند.

در این مرحله باید اسفناج‌ها را اضافه کنید. توجه داشته باشید که از قبل اسفناج‌ها را بشویید و اجازه بدهید قبل از مصرف خوب خشک شوند. ۵ دقیقه برگ‌های اسفناج را همراه با پیاز و سیر داغ تفت بدهید. سپس محتویات تابه را در سافی بریزید و تا جایی که امکان دارد آب و روغن آن را بگیرید. صبر کنید تا خنک شود.

تخم‌مرغ را در کاسه‌ی بزرگی با پنیر ریکوتا یا پنیر خامه‌ای و جوز هندی مخلوط کنید و در صورت لزوم کمی نمک و فلفل هم به آنها اضافه کنید. البته اگر پنیر شما شور است به هیچ وجه نمک استفاده نکنید. سپس پنیر فتا و ترکیب اسفناج خنک شده را اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط نمایید. فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.

کف یک قالب کیک ۲۰ سانتی را با اسپری چرب کنید و روی آن کاغذ روغنی بکشید. یک لایه خمیر یوفکا روی آن پهن کنید. برای این کار از دو سه ورق یوفکا استفاده کنید تا خمیر حدود ۱۰ سانت از ظرف بیرون بزند. روی خمیر کمی روغن زیتون بمالید (در صورت تمایل می‌توانید کمی آویشن هم بین لایه‌های یوفکا بپاشید.) این کار را با دو لایه دیگر خمیر یوفکا تکرار کنید. یعنی جمعاً باید سه لایه یوفکا داشته باشید. این کار از پاره شدن خمیر جلوگیری میکند. سپس مایه تهیه شده از پنیر و اسفناج را روی خمیر بریزید. حال بخش‌های اضافی خمیر را روی مایه برگردانید طوری که پنیر و اسفناج دیگر دیده نشوند. روی لایه آخر هم مجدداً کمی روغن بمالید (بهتر است از اسپری روغن استفاده کنید).

قالب را در فر قرار دهید. پس از ۲۵-۳۰ دقیقه، یعنی وقتی که پای اسفناج ظاهری طلایی رنگ پیدا کرد آن را از فر خارج کنید. پای اسفناج و پنیر برشته شما آماده‌ی سرو است. نوش جان!