کباب یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای سنتی ما ایرانی هاست. کباب انواع مختلف داره؛ از کباب کوبیده ی همه پسند گرفته تا کباب چنجه و کباب برگ همه طعم فوق العاده ای دارن که نه فقط از طعم شون، از عطر و بوی محشرشون هم نمیشه گذشت. تقریبا همه ی ما تجربه ی درست کردن کباب مخصوصا کباب کوبیده رو داریم. اغلب افراد تو پیکنیک و یا تو حیاط و بالکن خونه شون به سراغ درست کردن این غذای پر طرفدار و خوشمزه میرن و به همراه اطرافیان شون از خوردن این غذای فوق العاده لذت می برن. کباب کوبیده به همراه گوجه کبابی بهترین و ساده ترین غذاییه که میشه تو دورهمی ها و مهمونی ها اون رو سرو کرد. البته درست کردن کباب کوبیده فوت و فن هایی داره که قبل از درست کردنش لازمه اون ها رو بدونید. متاسفانه زندگی آپارتمان نشینی باعث شده که خیلی ها حیاط و بالکنی برای درست کردن کباب روی منقل و زغال نداشته باشن. ما امروز طرز تهیه کباب کوبیده رو به روشی بهتون یاد می دیم که برای درست کردنش نیازی به منقل و زغال و دود ندارید. شما می تونید به راحتی کباب کوبیده رو با همان عطر و طعم داخل فر درست کنید. طرز تهیه کباب کوبیده در فر مخصوص آپارتمان نشین ها و کساییه که به کباب کوبیده های بیرون خیلی اعتماد ندارن. طرز تهیه کباب کوبیده در فر هم فوت و فن های خاص خودش رو داره که تو این مطلب بهتون یاد میدیم. پس همین حالا طرز تهیه کباب کوبیده در فر رو یاد بگیرید و از این به بعد کباب رو به روش جدید درست کنید.

 

طرز تهیه کباب کوبیده در فر

 

۱- ابتدا پیاز را داخل ظرفی رنده کنید و آب آن را کامل بگیرید. برای این کار می توانید پیاز رنده شده را داخل پارچه ی تمیز بریزید و آن را فشار دهید تا آب پیاز گرفته شود. (اما آب پیاز را کامل نگیرید. بگذارید کمی از آن باقی بماند. این مانع از خشک شدن کباب در فر میشود)

۲- گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید. نمک، فلفل و زعفران آب شده را نیز داخل ظرف بریزید و همه ی مواد را با هم مخلوط کنید.

۳- کمی گوشت آماده شه برای کباب کوبیده در فر را ورز دهید تا مواد خوب با هم ترکیب شوند. سپس گوشت مزه دار شده را داخل ظرف در بسته بریزید و آن را به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا گوشت کمی استراحت کند.

۴- روی سینی فر را با فویل آلومینیومی بپوشانید و سطح آن را کمی چرب کنید.

۵- گوشت را روی سینی فر پهن کنید، آن را برش بزنید و با کمک دست به شکل دلخواه به آن فرم دهید. میتوانید با فشار انگشت روی آن حالت بندهای کباب کوبیده را ایجاد کنید.

  طرز تهیه کباب کوبیده در فر  

۶- با استفاده از قلمو یا فرچه، کره ی آب شده را روی کباب ها بمالید.

۷- فر را از قبل به مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. سپس سینی فر را داخل آن قرار دهید. اجازه دهید کباب ها به مدت ۲۰ دقیقه داخل فر بپزند.

۸- در نیمه ی پخت کباب ها بهتر است ۱ بار همه ی آنها را پشت و رو کنید تا تمام قسمت های کباب کاملا پخته شود. میتوانید روی کباب ها را با زعفران آب شده و کره رومال کنید تا کباب ها خشک نشوند.

۹- کباب های کوبیده آماده هستند. می توانید آن ها را با برنج زعفرانی و یا به صورت پرسی روی نان لواش سرو کنید. روی آن ها سماق بپاشید و این کباب های خوشمزه تهیه شده در فر را نوش جان کنید.

  کباب سیخی  

نکات کلیدی طرز تهیه کباب کوبیده در فر

- می توانید چند عدد گوجه نیز از وسط نصف کنید و آن ها را نیز روی سینی فر بچینید تا به همراه کباب ها پخته شوند. دقت کنید که گوجه های از وسط نصف کرده را رو به بالا بچینید تا آب گوجه ها زیر کباب ها نرود. یا می توانید گوجه های کوچک تری انتخاب کنید، آن ها را با سیخ های کوچک سیخ کرده و سیخ های گوجه را روی سینی فر بچینید. اگر تمایل ندارید گوجه خیلی نرم و پخته شود میتوانید آن را در اواسط پخت اضافه کنید.

- اگر تمایل دارید از دنبه در کباب کوبیده استفاده کنید، آن را از قبل به غذا همراه گوشت چرخ کرده چرخ کنید و کمی ورز دهید تا با هم ترکیب شوند.

- برای گوشت کباب کوبیده، از گوشت گوسفند و یا مخلوط آن با گوشت گوساله استفاده کنید.

- اگر می خواهید کباب طعم کباب کوبیده دودی داشته باشد، کافی است ۱ عدد زغال کوچک را روی گاز بگذارید تا کاملا داغ و قرمز رنگ شود. سپس در حالی که کباب ها داخل فر در حال پخته شدن هستند، زغال داغ را نیز کنار کباب ها روی سینی فر بگذارید و روی آن چند قطره روغن بریزید تا دود کند و کباب ها بوی دود زغال را به خود بگیرند.

- اضافه کردن زرده ی تخم مرغ به کباب باعث می شود گوشت شل نشود. اگر قصد دارید کباب کوبیده سیخی داخل فر درست کنید، به شما توصیه می کنیم حتما به گوشت کباب یک عدد زرده ی تخم مرغ اضافه کنید تا گوشت از سیخ نریزد.

- برای پختن کباب در فر باید هم از حرارت بالا و هم از حرارت پایین فر استفاده کنید تا کباب ها مغز پخت شوند. اگر فر شما امکان حرارت همزمان از بالا و پایین را ندارد بعد از ده دقیقه کباب ها را زیر و رو کنید.

- می توانید کباب کوبیده ها را با سیخ های مخصوص فلزی یا چوبی کوچک سیخ کنید و بعد آن ها را روی سینی فر بچینید. برای سیخ کوچک به ۵۰ گرم و برای سیخ های بزرگ تر به ۱۵۰ گرم گوشت برای هر سیخ نیاز دارید. برای آن که هنگام سیخ کردن کباب گوشت به دستتان نچسبد، کاسه ای آب کنار دست تان بگذارید.

- اضافه کردن جعفری یا گشنیز خرد شده طعم فوق العاده ای به کباب کوبیده خواهد داد. در صورت تمایل می توانید ۱ قاشق غذاخوری جعفری یا گشنیز خرد شده را به گوشت کباب اضافه کنید.

- برای دور چین کباب کوبیده می توانید از برگ های ریحان و پیاز های حلقه حلقه شده استفاده کنید. فلفل کبابی هم در کنار کباب طعم آن را فوق العاده خواهد کرد.

- کباب کوبیده در فر بعد از پخت خیلی کوچکتر میشود. پس حتما آن را بزرگتر از اندازه مورد نظرتان شکل بدهید.   کباب کوبیده  

تصاویر از : cooking___lover ،‌ @baran_0090 ، @my.yummy.desserts@