بار به شیرینی هایی گفته میشه که به صورت یک تکه تهیه میشن و بعد با چاقو به شکل مربع یا مستطیل برش داده میشن. خیلی از بارها مثل بار لیمویی، بار کدو حلوایی یا بار هندوانه یه لایه شبیه نان (کراست) زیرشون دارن. و بعد مخلوط شیرینی با طعم دلخواه روی آنها قرار میگیره. از نظر طعم این بار خیلی شبیه به تارت لیمو هست. اما طرز تهیه بار لیمویی خیلی ساده است. در ضمن اینجا علاوه بر آب لیمو از کمی آب پرتقال شیرین هم استفاده شده که طعم شیرینی شما رو کمی ملایم تر میکنه. اگه شما هم مثل من عاشق طعم لیمو هستید این بار خوشمزه رو از دست ندید.   بار لیمو پرتقال

طرز تهیه بار لیمویی

 

مرحله اول: فر را گرم کنید.

فر را روی دمای 180 درجه تنظیم کنید و بگذارید تا گرم شود. کف قالبی به ابعاد حدودی 20 در 30 سانتیمتر را چرب کنید. اگر میخواهید بار لیمو به طور کامل از قالب خارج شود از کاغذ روغنی هم استفاده کنید.

  مواد لازم بار لیمو  

مرحله دوم: خمیر بار لیمویی را آماده کنید.

برای تهیه خمیر بار لیمویی، کره ، شکر و نمک را در کاسه بزرگی بریزید و به خوبی مخلوط کنید. سپس آرد را اضافه کنید. به هم زدن ادامه دهید تا یکدست شود. در ابتدا ممکن است مخلوط تکه تکه و شبیه خرده نان به نظر برسد. نگران نباشید و کمی دیگر به هم زدن ادامه دهید تا منسجم شود.

 

مرحله سوم: خمیر را بپزید.

خمیر آماده شده را قالبی که در مرحله اول چرب کردید بریزید و کف آن پهن کنید. خوب آن را با پشت قاشق فشار دهید تا یکنواخت و منسجم شود. 20-25 دقیقه در فر گرم شده بگذارید تا نان بار لیمویی طلایی رنگ شود.

 

مرحله چهارم: مخلوط لیمویی را آماده کنید.

حالا وقت تهیه مخلوط لیمویی است. در کاسه کوچکی آرد، شکر و نمک را مخلوط کنید. چند دقیقه قبل از آماده شدن نان بار لیمویی در فر، آب لیمو، آب پرتقال، رنده پوست لیمو، تخم مرغ، زرده تخم مرغ و خامه را به مواد خشک اضافه کنید و به سرعت هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند.

 

مرحله پنجم: بار لیمویی را بپزید.

مخلوط لیمویی را روی نان داغ داخل قالب بریزید. دمای فر را کاهش دهید و روی 160 درجه تنظیم کنید. 20-25 دقیقه بار لیمویی را بپزید تا مخلوط لیمویی خودش را بگیرد.

  قالب بار  

مرحله ششم: بگذارید خنک شود.

بعد از خارج کردن از فر، اجازه دهید بار 1 ساعت در دمای اتاق بماند و سرد شود. سپس رویش را بپوشانید و حداقل دو ساعت (یا از شب تا صبح) در یخچال قرار دهید.

بار لیمویی را به شکل مربعی برش بزنید و روی آن را با پودر قند، لیمو ترش یا خامه تزیین کنید. نوش جان!

  بار لیمویی

نکته های کلیدی:

- برای راحتی کار، میتوانید مواد خمیر را در غذاساز با هم مخلوط کنید. - زمانی مخلوط لیمویی را در قالب بریزید که نان شیرینی کاملاً داغ است. به این ترتیب مخلوط بلافاصله شروع به پختن کرده و داخل نان رسوخ نمیکند. - حتماً بگذارید قبل از برش، بار لیمویی کاملاً خنک شود. - این شیرینی بار را میتوانید تا 4 روز در ظرف در بسته داخل یخچال نگهداری کنید. - اجازه ندهید قسمت های سفید لیمو وارد رنده پوست لیمو شود. منبع دستور: cookingclassy.com