اگه به تازگی آشپزی کردن رو شروع کرده باشین یا جدیداً دوست دارین غذاهای بین المللی رو یاد بگیرین؛ اصلا عجیب نیست که بپرسین شاورما گوشت چیست؟ اصلا این غذا با این اسم عجیب چی هست! خب باید خدمتتون عرض کنم که شاورما (shawarma) یه مدل غذای عربی و در اصل لبنانی هست که توی کل جهان طرفدار داره و به عنوان یه غذای سریع و خوشمزه معروف شده. شاورما گوشت و مرغ دو نوعِ این غذا هستن که ما طرز تهیه شاورما مرغ رو قبلا به طور کامل آموزش دادیم. شاورما عربي یه نوع سس مخصوص داره که بهش سس ارده (یا Tahini) گفته میشه که آموزشش رو توی سایت ایران کوک و همین طور در قسمت نکات این مطلب میتونین ببینید.

حالا دستور شاورما گوشت که براتون آماده کردیم جریانش چیه؟! خود شاورما معمولا با گوشتی که ریز برش داده شده باشه تهیه میشه و اون رو با سس ارده مخصوص یا مایونز سرو می کنن. ما توی این دستور یه نوع سس آموزش میدیم که از سس مایونز و سس ارده سالم تره و البته این دستور کالری کمتری داره. اما روش دوم تهیه کردنش رو هم توی بخش نکات براتون آوردیم تا دستتون برای انتخاب کاملا باز باشه. امیدواریم از طعم بی نظیر و ادویه دار ساندویچ شاورما گوشت لذت ببرید.

مواد اولیه شاورما گوشت

طرز تهیه شاورما گوشت

مرحله اول:

برای تهیه شاورما بهتر است ابتدا سس آن را تهیه کنید. یک کاسه ی متوسط بردارید و پنیر خامه ای را در آن بریزید. مریم گلی را خرد کرده و به پنیر اضافه کنید.

تهیه سس

مرحله دوم:

نمک و فلفل را به میزانی که تمایل دارید و با ذائقه تان تناسب دارد، اضافه کنید و به خوبی سس را بهم بزنید.

مخلوط کردن سس

مرحله سوم:

گوشت را به قطعات ریز برش بزنید و به همراه کمی روغن در ماهیتابه بریزید. به مدت 3 تا 4 دقیقه گوشت را تفت دهید. حالا ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و در کناری قرار دهید.

تفت گوشت

مرحله چهارم:

سبزیجات ساندویچ شاورما گوشت را آماده کنید. کلم را به صورت رشته ای خرد کرده و هویج را رنده درشت بزنید. گوجه فرنگی را به صورت ورقه ای خرد نمایید. میتوانید از هر نوع سبزیجاتی مثل خیار، حلقه های پیاز، خیارشور، کاهو، برگ جعفری و ... نیز استفاده کنید.

خرد کردن کلم

خرد کردن هویج

مرحله پنجم:

برای درست کردن ساندویچ شاورما گوشت عربی می بایست نان پیتا را روی یک سطح تمیز قرار دهید. سپس به وسیله ی یک چاقو سس پنیری را روی نان بمالید. برای این که موقع سرو ساندویچ دستانتان به سس آغشته نشود؛ بهتر است سس را روی لبه های نان نزنید.

زدن سس به نان

مرحله ششم:

کلم های خرد شده را روی سس و نان پیتا بریزید و سطح آن را به طور یک نواخت پر کنید.

افزودن کلم

مرحله هفتم:

هویج رنده شده را روی کلم ها بریزید.

افزودن هویج

مرحله هشتم:

حالا گوجه فرنگی های خرد شده را روی هویج ها قرار دهید.

افزودن گوجه

مرحله نهم:

سپس گوشت را به ساندویچ اضافه کنید.

افزودن گوشت

مرحله آخر:

ساندویچ شاورما گوشت را رول کنید و به کمک یک یا چند خلال دندان نان پیتای آن را محکم کنید. نوش جان.

سرو شاورما گوشت

نکات کلیدی تهیه شاورما گوشت

- اگر دوست دارید شاورما گوشت عربی شما کمی تند تر باشد میتوانید پودر فلفل یا فلفل تازه ی بیشتری به این ساندویچ اضافه کنید.

- وجود مریم گلی در سس این دستور، تندی و عطر خوبی به آن میدهد. اما شما میتوانید با هر سبزیجات دلخواهی آن را جایگزین کنید.

- روش دیگری که برای تهیه شاورما گوشت وجود دارد، به این صورت است که گوشت را با سرکه، آب لیمو، روغن زیتون و سیر به مدت 6 الی 8 ساعت در یخچال گذاشته و طعم دار می کنند. سپس با پیاز و چند برش لیموی تازه به مدت 15 دقیقه می پزند و بعد در ساندویچ قرار می دهند. این روش کالری بیشتری دارد و معمولا با سس ارده مخصوص شاورما (تاهینی) سرو می شود. در این طرز تهیه برای 900 گرم گوشت، حدودا 1/4 پیمانه روغن زیتون، 1/4 پیمانه سرکه، دو عدد لیموی تازه، 4 بوته سیر و یک عدد پیاز کافی است.

- روش سرخ کردن گوشت که در دستور اصلی به کار رفته، مناسب تر از پختن آن با مواد دیگر است. چون در این روش دیگر گوشت آب پس نمیدهد و ساندویچ شاورما گوشت عربي شما را مرطوب نخواهد کرد. اما باز هم انتخاب روش تهیه به سلیقه و ذائقه ی شما بستگی دارد.

- ادویه شاورما لبنانی معمولا شامل تمام ادویه ها مثل سماق، فلفل سیاه، پودر گشنیز، دارچین و جوز هندی است.

- این مطلب از دو منبع foodfornet و feelgoodfoodie جمع آوری شده است.

- یک نوع شاورمای دوست داشتنی دیگر شاورما گوشت و قارچ است که برای تهیه کردنش فقط یک مرحله تفت دادن قارچ به مراحل دستور بالا اضافه می شود.

-برای تهیه سس ارده شاورما میتوانید یک دوم پیمانه ارده را به همراه آب دو عدد لیموی تازه، یک چهارم قاشق چایخوری نمک، دو بوته سیر خرد شده و یک چهارم پیمانه آب مخلوط کنید.