حتما شما هم مثل خیلی های دیگه بعضی ساعت ها از روز مخصوصا عصرها رو به دنبال یه خوراکی خوشمزه هستید، اما نمیدونید چی دلتون میخواد. درسته که این خوراکی ها جزو غذاهای اصلی محسوب نمیشن ولی اهمیتشون کمتر از اون ها نیست. درست کردن یه میان وعده یا عصرانه ی خوشمزه چیزیه که خیلی ها بهش اهمیت میدن. اگه اهل درست کردن کیک و شیرینی و کلوچه باشید، حتما شما هم همیشه دنبال دستورهای خاص می گردید که چیزهای جدید درست کنید و طعم خاصشون رو امتحان کنید. انواع کیک و شیرینی و کلوچه وجود داره که میشه بسته به سلیقه و ذائقه اون ها را انتخاب و درست کرد. کیک و شیرینی که طرفدارهای خاص خودش رو داره و حتما شما هم بارها و بارها انواع مختلف اون رو درست کرده اید. اما شاید کمتر به انواع کلوچه توجه بشه. شاید بعضی ها فکر می کنن درست کردن کلوچه سخته یا مثلا مواد اولیه ی اون رو ندارن. در صورتی که اصلا این طور نیست. از کلوچه های معروف مثل کلوچه فومن گرفته تا کلوچه خرمایی پر طرفدار، همه طرز تهیه ی خیلی آسونی دارن که می تونید اون ها رو به سادگی در خانه درست کنید. تنوع کلوچه ها هم انقدر زیاده که مطمئنم خیلی هاشون را تا به حال امتحان نکردید. مثل کلوچه ی زردآلو که طعم بی نظیری داره. خوبی کلوچه ها اینه که سالم هستن و نه فقط به عنوان میان وعده و عصرانه، بلکه به عنوان یه صبحانه ی لذیذ هم میشه اون ها رو سرو کرد. اگه تجربه ی درست کردن کلوچه رو ندارید، حتما بهتون پیشنهاد می کنیم طرز تهیه چند مدل از اون ها رو یاد بگیرید و تو خونه درست کنید. امروز می خوایم به لیست کلوچه هامون یه کلوچه ی خوشمزه ی دیگه به اسم کلوچه اهری اضافه کنیم. کلوچه اهری یکی از کلوچه های سنتی ایرانیه که در خیلی از شهرها درست میشه. البته در اغلب شهرها این کلوچه رو به شیوه ی سنتی و داخل تنورهای مخصوص درست می کنن که البته اگر تنور ندارید نگران نباشید چون داخل فر هم میشه این کلوچه ی خوشمزه رو درست کرد! از ویژگی های بازر کلوچه اهری خط های موازیه که به شکل علامت مثبت هم رو قطع کردن. کلوچه ی اهری تو دسته ی کلوچه های زنجبیلی قرار می گیره و طعم فوق العاده ای داره. اگه شما هم از طرفدارهای طعم زنجبیل هستید حتما کلوچه اهری رو امتحان کنید. مطمئن باشید همه ی مواد اولیه ی این کلوچه رو دارید و همین الان می تونید دست به کار بشید و اون رو درست کنید. اگر هم بعضی از اون ها رو ندارید، می تونید از فروشگاه ما سفارش بدید تا در کمترین زمان براتون ارسال کنن. طرز تهیه کلوچه اهری هم خیلی آسونه و در مدت زمان خیلی کم می تونید اون رو بپزید. اگر به پخت کلوچه زنجبیلی علاقه مند هستید، با ما همراه بشید تا در ادامه طرز تهیه کلوچه اهری رو بهتون آموزش بدیم.

 

طرز تهیه کلوچه اهری

 

۱- شکر را به همراه کره ی ذوب شده داخل کاسه ای بریزید و حدود ۳ دقیقه هم بزنید و تا کاملا با هم مخلوط شوند.

۲- بعد از ۳ دقیقه هم زدن، تخم مرغ ها را اضافه کنید و آن را با سایر مواد به مدت حدود ۵ دقیقه دیگر هم بزنید و مخلوط کنید تا ترکیب کرم رنگی به دست آید.

۳- حالا ماست را به مواد اضافه کنید و در حدی که ماست به خورد مواد برود، هم بزنید.

۴- آرد الک شده را به همراه بیکینگ پودر، زنجبیل و هل کم کم داخل کاسه بریزید و به سایر مواد اضافه کنید تا خمیر شود.

۵- روی کاسه را با سلفون بپوشانید و حدود ۱ ساعت در یخچال استراحت دهید. بعد از استراحت دادن خمیر می توان آن را به راحتی شکل داد.

۶- روی سطحی صاف را آردپاشی کنید. خمیر را بعد از استراحت روی آن قرار دهید و با استفاده از وردنه آن را به ضخامت ۱ سانتی متر باز و پهن کنید.

۷- با استفاده از کاتر دایره ای و یا پیاله ای کوچک، خمیر را به اندازه های مساوی برش بزنید.

۸- روی سینی فر را کمی چرب و آرد پاشی کنید.

۹- خمیر های برش زده شده را با فاصله از هم داخل سینی بچینید.

۱۰- با استفاده از چنگال یا نوک چاقو چند خط به شکل علامت مثبت روی خمیر ایجاد کنید.

  پخت کلوچه اهری  

۱۱- ۱ عدد تخم مرغ را به همراه شیره ی انگور، شیره ی خرما، عسل و یا پودر قند داخل کاسه ای بریزید و خوب بزنید. سپس این مخلوط را با استفاده از قلمو روی خمیرها بمالید.

۱۲- فر را در دمای ۱۸۰ درجه ی سانتی گراد گرم کنید. سینی فر را داخل آن قرار دید تا شیرینی ها به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزند و طلایی رنگ شوند.

  طرز تهیه کلوچه اهری  

کلوچه های اهری آماده هستند. می توانید آن ها را به همراه چای یه عنوان عصرانه، صبحانه و یک میان وعده ی سالم نوش جان کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه کلوچه اهری

- قبل از استفاده از آرد حتما آن را دو بار الک کنید تا صاف و نرم شود.

- اگر مایع خیلی شل بود، حدود ۵۰ تا ۱۰۰ گرم دیگر آرد به آن اضافه کنید تا کمی سفت شود.

- در این دستور از روغن مایع به هیچ عنوان استفاده نمی شود. استفاده از کره برای پوک شدن کلوچه کافی خواهد بود.

- می توانید قبل از قرار دادن کلوچه ها در فر، روی آن ها کمی کنجد و یا خرفه بپاشید تا هم ظاهری زیبا داشته باشد و هم طعم آن بهتر شود.

- برای آن که از نچسبیدن کلوچه ها به سینی فر مطمئن شوید، می توانید روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید، روی آن را کمی چرب کنید و کلوچه ها را روی آن قرار دهید . بعد داخل فر بگذارید تا بپزند.

- به دلیل وجود زنجبیل و هل در این کلوچه، کلوچه اهری طبع گرمی دارد.

- می توانید به جای شکر ریز از پودر قند استفاده کنید. قبل از استفاده از پودر قند آن را الک کنید تا نرم شود و به بافت کلوچه آسیب نزند.

تصاویر از : fateme.d67 ، @h0me_cooking@