دنبال دستور باقلوای ماه رمضان میگردید؟ یا شاید فر ندارید و دنبال نوعی باقلوای بدون فر هستید. کیک باقلوا رو که میشناسید. میخوام یه شیرینی جدید بهتون معرفی کنم که ماه رمضون امسال درست کنید و ازش لذت ببرید. به این شیرنی ترکیه ای در اصل Yassı Kadayıf گفته میشه، یعنی «کادایف تخت»! داشتم دنبال دستور شیرینی هایی میگشتم که با رشته کادایف تهیه میشن که اتفاقی تو یه سایت ترکیه ای به این دستور برخوردم. البته برخلاف تصور توی این نوع باقلوا از کادایف استفاده نمیشه. حتی از خمیرهای  آماده مثل یوفکا هم استفاده نمیشه. بلکه مایه ش رو خودتون خیلی راحت با مواد ساده درست میکنید. بعد هم مثل پنکیک به شکل دایره های کوچک سرخ میکنید (البته فقط یک طرفش رو). بعد هم وسط این پنکیک های کوچک گردوی خرد شده یا هر مغزی که دوست دارید میریزید و توی روغن سرخش میکنید. پس این باقلوا بدون فر تهیه میشه. در آخر هم مثل هر باقلوای دیگه ای اون رو توی شربت میندازید تا شیرین و خوشمزه بشه.

یه نکته که باید حتما توجه کنید اینه که خمیر این باقلوا از پنکیک های معلولی شل تره و موادش یه مقدار فرق داره. پس نمیشه از مایه پنکیک ساده استفاده کرد. به نظرم پنکیک باقلوا میتونه یه شیرینی خوشمزه برای ماه رمضان باشه. پس بدون معطلی بریم سراغ طرز تهیه مرحله به مرحله باقلوای ماه رمضون.

 

طرز تهیه پنکیک باقلوا مخصوص ماه رمضان

 

مرحله اول: تهیه شربت پنکیک باقلوا

اول از همه شربت را تهیه کنید. آب و شکر را در قابلمه یا شیرجوشی بریزید و روی شعله قرار دهید. هم بزنید تا شکر در آب حل شود. بعد از این که به جوش آمد شعله را کم کنید و صبر کنید به غلظت مناسب برسد. (حدود 15 دقیقه)

خمیر باقلوا

 

مرحله دوم:

برای تهیه مایه باقلوا پنکیک، همه مواد پنکیک را در کاسه شیشه ای بریزید و مخلوط کنید. (کاسه نباید فلزی باشد) سپس روی ظرف را بپوشانید و حدود ده دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل بیاید. به این ترتیب روی خمیر حباب ایجاد میشود. تابه نچسبی را روی شعله داغ کنید. در صورت نیاز مقدار خیلی کمی روغن هم به کف تابه بمالید. حال با یک ملاقه کوچک از مایه بردارید و با فاصله به شکل پنکیک روی آن بریزید. وقتی روی پنکیک ها پر از حباب و طرف دیگرشان سرخ شد آنها را از تابه خارج کنید.

  پنکیک باقلوا  

مرحله سوم:

وسط سمت سرخ نشده هر کدام از پنکیک ها مقداری گردوی خرد شده بریزید. سپس پنکیک را از وسط تا کنید و دو لبه را با انگشتان دست به هم فشار دهید تا به هم بچسبند (شبیه پیراشکی).

پنکیک باقلوا گردویی  

مرحله چهارم:

روی پنکیک های باقلوا از تخم مرغ زده شده بمالید و آنها را در روغن داغ سرخ کنید. بعد از سرخ شدن آنها را از روغن خارج کنید و روی دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی شان گرفته شود.

سرخ کردن باقلوا  

مرحله پنجم:

حال آنها را داخل شربت که کمی خنک شده بریزید و دو دقیقه صبر کنید. سپس با یک کفگیر سوراخ دار پنکیک باقلوا را خارج کنید. این باقلوا را همراه چای نوش جان کنید.

شربت باقلوا  

نکات تهیه باقلوای ماه رمضان:

- پنکیک باقلوا روز اولی که درستش میکنید ترد هست ولی وقتی بماند نرم میشود. - در غلظت شربت دقت کنید. اگر شربت رقیق باشد شیرینی شما نرم میشود. اگر بیش از حد غلیظ باشد درست به خورد باقلوا نمیرود. - به جای مغز گردو میتوانید از بادام، پسته، فندق، بادام زمینی یا حتی پودر نارگیل یا ترکیب آنها استفاده کنید. - در صورت تمایل میتوانید برای خوش عطر شدن پنکیک باقلوا نصف قاشق چایخوری دارچین یا هل به مایه آن اضافه کنید.   باقلوای بدون فر خوشمزه