امروز می خوایم یکی از معروف ترین شیرینی های عربی رو بهتون معرفی کنیم؛ بسبوسه از شیرینی های مصریه که معمولا به عنوان دسر یا میان وعده سرو میشه. بافت این شیرینی خیلی شبیه به بافت کیکه و در دسته ی شیرینی ها و کیک های خیس قرار می گیره. درست کردن بسبوسه چند مرحله داره: شیرینی بسبوسه، شربتی که با سایر مواد اولیه ترکیب میشه و شربتی که بعد از پخت بسبوسه بلافاصله روی اون ریخته میشه. یکی از اصلی ترین مواد اولیه در دستور بسبوسه، آرد سمولیناست. خواص آرد سمولینا بسیار زیاده و مصرف اون برای همه ی افراد به ویژه کودکان و سالمندان توصیه میشه. از اونجایی که این شیرینی بسیار مقویه، تو ماه رمضان طرفدارهای زیادی پیدا می کنه و میتونه بهترین افطاری یا سحری برای افراد روزه دار باشه. پس اگه شما هم به دنبال یه شیرینی خوشمزه و مقوی در ماه رمضان هستید، حتما طرز تهیه بسبوسه ، این شیرینی خوشمزه ی مصری، رو یاد بگیرید و در این ایام این شیرینی فوق العاده رو درست کنید.

 

طرز تهیه بسبوسه

  طرز تهیه بسبوسه مصری  

مرحله اول: طرز تهیه شربت بسبوسه

۱- قبل از طرز تهیه بسبوسه، ابتدا باید شربت آن را درست کنید تا بعد از درست کردن بسبوسه، کاملا خنک شود. برای درست کردن شربت بسبوسه، ابتدا در یک قابلمه ی متوسط، شکر، آب و افشره ی لیمو ترش را بریزید و با هم ترکیب کنید.

۲- قالبمه را روی حرارت متوسط شعله ی گاز قرار دهید و مخلوط داخل آن را به آرامی هم بزنید تا آرام آرام گرم شود. دقت کنید که هیچ شکری در هیچ قسمتی از قابلمه باقی نماند و کاملا داخل آب حل شود. مخلوط آب و شکر را تا زمانی که به جوش بیاید هم بزنید.

۳- بعد از به جوش آمدن شربت، بلافاصله آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کاملا خنک شود.

 

مرحله دوم: طرز تهیه شیرینی

۱- فر را در دمای متوسط ۲۱۰ درجه سانتی گراد (۴۱۰ درجه فارنهایت) گرم کنید.

۲- تابه یا قالب گرد (۳۴ سانتی متری) را کمی چرب کنید و کنار بگذارید.

۳- در یک کاسه ی متوسط، آرد سمولینا، و کره ی ذوب شده را بریزید و با هم مخلوط کنید. آن ها را آن قدر هم بزنید تا دانه های سمولینا کاملا با کره ترکیب شوند و مخلوطی یکدست به دست آید.

  مخلوط کردن سمولینا با کره ی ذوب شده  

۴- پودر نارگیل را به آرد سمولینا اضافه کنید و هم بزنید.

  اضافه کردن پودر نارگیل به آرد سمولینا  

۵- در کاسه یا فنجان مقاوم در ماکروفر، شیر، شربت قند (طرز تهیه در نکات کلیدی دستور) و شکر را با هم ترکیب کنید. آن ها را به مدت ۱ الی ۱.۵ دقیقه داخل ماکروفر بگذارید تا کاملا گرم شوند.

۶- مخلوط را خوب هم بزنید تا تمام مواد آن به خوبی با هم ترکیب شوند.

۷- مخلوط شیر گرم را روی مخلوط سمولینا بریزید و با استفاده از لیسک یا کفگیر پلاستیکی مواد را به آرامی زیر و رو کنید و هم بزنید تا تمام قسمت های سمولینا با شیر خیس شود.

  اضافه کردن شیر به آرد سمولینا   آماده سازی خمیر بسبوسه  

۸- خمیر به دست آمده را داخل تابه یا قالبی که از قبل چرب کرده اید بریزید. سپس دو طرفه قالب را بگیرید و چند بار آن را به زمین ضربه بزنید تا مواد داخل آن یکدست شود.

  ضربه زدن به بسبوسه  

۹- آجیل های خشک را روی خمیر بپاشید و قالب را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند و غلیظ شود. دقت کنید که در این مدت قالب اصلا تکان نخورد.

  ریختن آجیل روی شیرینی بسبوسه  

۱۰- قالب را از یخچال بیرون بیاورید و داخل فر که از قبل آن را گرم کرده اید به مدت ۲۲ تا ۲۷ دقیقه قرار دهید تا زمانی که روس آن طلایی رنگ شود.

۱۱- بعد از آن که بسبوسه پخت، آن را از فر بیرون بیاورید و بلافاصیه شربت را که از قبل آماده کرده اید و حالا خنک شده، روی آن بریزید تا بسبوسه خیس شود.

  ریختن شربت روی بسبوسه  

۱۲- در صورت تمایل می توانید با قلمو روی بسبوسه کمی روغن بمالید. ۲ قاشق غذاخوری روغن برای سطح بسبوسه کافی است.

۱۳- اجازه دهید بسبوسه به مدت حداقل ۳۰ دقیقه داخل قالب بماند و کاملا خنک شود. سپس آن را به آرامی از قالب خارج کنید، به شکل مربع برش بزنید و سرو کنید.

  طرز تهیه شیرینی بسبوسه

نکات کلیدی طرز تهیه بسبوسه

- برای درست کردن شربت به ۷۰ گرم شکر و حدود ۴۰ گرم آب و چند قطره آب لیمو نیاز دارید. همه ی مواد را داخل قابلمه ای کوچک بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس قابلمه را روی حرارت زیاد شعله ی گاز قرار دهید تا زمانی که حباب های جوشیدن آن ظاهر شود. حرارت را کم کنید و اجازه دهید شربت به مدت ۵ دقیقه با شعله ی کم بجوشد و غلیظ شود و به وزن ۱۰۰ گرم برسد (حدود یک سوم پیمانه).

- بهتر است از آرد سمولینا با آسیاب متوسط استفاده کنید.

- اضافه کردن پودر نارگیل به مواد اولیه ی بسبوسه اختیاری است و می توانید آن را از دستور حذف یا مقدار آن را کمتر کنید.

- اگر ماکروفر ندارید می توانید شیر، شربت و شکر را داخل قابلمه ای کوچک ریخته و روی شعله ی گاز گرم کنید. دقت کنید که مواد را مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

- برای آن که از حل شدن شکر در شیر مطمئن شوید، انگشت خود را در آن فرو کنید و بین انگشتانتان مالش دهید. اگر شکر را احساس نکردید، می توانید از حل شدن آن مطمئن شوید.

- هنگام ریختن آجیل ها روی خمیر، آن ها را کمی با دست به آرامی فشار دهید تا مطمئن شوید به خمیر چسبیده اند.

- بسبوسه را می توانید داخل ظرف در بسته به مدت یک هفته در دمای اتاق نگهداری کنید.

- به هیچ عنوان بسبوسه را بیشتر از زمان ذکر شده داخل یخچال قرار ندهید چون بافت شیرینی را سفت خواهد کرد.

- گلوتن آرد سمولینا بسیار زیاد است و اگر از غوطه ور شدن دانه های آن در کره ی ذوب شده مطمئن نشوید، امکان دارد به بافت بسبوسه آسیب بزند و کیفیت آن را پایین بیاورد.

- در بعضی دستورها مقدار مواد اولیه را با مقیاس پیمانه اندازه گیری کرده اند. اما از آن جایی که طرز تهیه بسبوسه نیاز به اندازه گیری های دقیق دارد، ما از واحد گرم برای وزن مواد اولیه استفاده کرده ایم تا به دستور ایده آل این شیرینی خوشمزه برسید.

- به جای کره میتوانید از روغن کرمانشاهی استفاده کنید.   طرز تهیه بسبوسه