این روزها دیگر همه می دانند کوکی چیست. شاید بشود آن را نوعی بیسکویت دانست یا نوعی شیرینی خشک که انواع مختلفی دارد. به نظر من به شیرینی هایی مثل شیرینی گردویی یا شیرینی نارگیلی خودمان شباهت بیشتری دارد تا بیسکویت. یکی از معروف ترین انواع آن هم کوکی شکلاتی است که به آن chocolate-chip cookie میگویند و ممکن است در فیلم های خارجی زیاد اسمش را شنیده باشید. مثلا در سریال فرندز قسمتی بود که مانیکا دنبال دستور کوکی شکلاتی مادربزرگ فیبی میگشت. چون فکر میکرد بهترین چاکلت چیپ کوکی دنیاست. من هم مدتها بعد از دیدن این سریال دنبال طرز تهیه خوشمزه ترین کوکی شکلاتی بودم و روش های مختلفی را امتحان کردم.

مطمئنا اگر سرچ کنید دستورهای مختلفی برای تهیه این نوع شیرینی پیدا میکنید ولی من به شما اطمینان میدهم دستوری که در اینجا برایتان توضیح میدهم یکی از بهترین هاست. نمیگویم بهترین، چون این جور چیزها به سلیقه هم بستگی دارد. ولی قول میدهم با رعایت نکات گفته شده از این تجربه پشیمان نشوید و بارها و بارها سراغ این دستور تهیه بیایید تا این بهترین کوکی با چیپس شکلات را دوباره درست کنید. علاوه بر خوشمزه بودن، مزیت دیگری که این کوکی شکلاتی دارد این است که درست کردنش بسیار ساده است. در ضمن حتی میتوانید خمیر کوکی را از قبل تهیه و تا سه ماه در فریزر نگهداری کنید. در مورد این موضوع در قسمت نکات انتهای دستور بیشتر توضیح میدهم.

خوشمزه ترین کوکی شکلاتی

طرز تهیه کوکی شکلاتی

مرحله اول:

فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتیگراد گرم کنید و کف سینی فر کاغذ روغنی بکشید. چند قطره روغن روی سینی و روی کاغذ بمالید. به این ترتیب کاغذ به سینی میچسبد و تکان نمیخورد. و شیرینی هم بعد از پخت به راحتی از کاغذ جدا میشود.

مرحله دوم:

در ابتدای تهیه کوکی شکلاتی باید مواد خشک با هم مخلوط شوند. پس آرد، جوش شیرین، نمک و بیکینگ پودر را در کاسه ای مخلوط کنید و کنار بگذارید.

مواد خشک کوکی شکلاتی

مرحله سوم:

سپس، شکر سفید، شکر قهوه ای و کره را در کاسه بزرگ دیگری بریزید. خوب با همزن بزنید. حدود دو تا سه دقیقه کافی است.

مخلوط کره و شکر

مرحله چهارم:

تخم مرغ ها و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط نرم و یکدست شود. (اگر تخم مرغ خیلی بزرگ داشتید میتوانید یک عدد استفاده کنید. من از دو تخم مرغ خیلی کوچک استفاده کردم)

افزودن تخم مرغ و وانیل

مرحله پنجم:

حال، مواد خشک را اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله همزن برقی را کنار بگذارید و مواد خشک را با لیسک یا قاشق مخلوط کنید تا به خورد مایه برود. بهتر است از لیسک استفاده کنید چون در این مرحله خمیر کوکی غلیظ و سفت میشود و هم زدن آن با قاشق کمی دشوار است.

خمیر کوکی شکلاتی

مرحله ششم:

یک پیمانه استاندارد پر شکلات اضافه کنید. میتوانید چند نوع شکلات مختلف استفاده کنید مثلا شکلات شیری یا شکلات تلخ. من در اینجا از شکلات چیپسی ساده و شکلات تلخ 78 درصد خرد شده استفاده کردم. سپس مایه کوکی را خوب زیر و رو کنید.

کوکی با چیپس شکلات

مرحله آخر تهیه کوکی با چیپس شکلات:

حالا مایه را با قاشق بزرگ یا اسکوپ ساز بردارید و به شکل دایره ای و با فاصله روی سینی فر بچینید.

خمیر کوکی در سینی فر

هشت تا ده دقیقه در فر گرم شده بگذارید. وقتی کوکی ها شروع به طلایی شدن کردند بلافاصله از فر خارج کنید و بگذارید کمی خنک شوند. اگر احساس کردید کوکی به کاغذ روغنی چسبیده به آرامی با یک کارد استیل آن را جدا کنید. (معمولا 8 دقیقه کافی هست و بعد از پخت کوکی کاملا پخته اما داخلش نرم است)

کوکی پخته

میتوانید کوکی شکلاتی را همراه شیر یا چای به عنوان عصرانه سرو کنید. نوش جان!

کوکی شکلاتی با شیر

دلیل پهن شدن و نازک شدن کوکی شکلاتی در فر

کوکی شکلاتی شما میتواند به چند دلیل بیش از حد در فر نازک شود:

۱- گذشتن تاریخ مصرف جوش شیرین یا بیکینگ پودر: بله، ممکن است تاریخ مصرف جوش شیرین یا بیکینگ پودر شما گذشته باشد و باعث شود شیرینی ناک شود. حتی اگر تاریخ روی بسته بندی نگذشته باشد باز هم ممکن است در اثر ماندگی کیفیتشان را از دست داده باشند. برای تست کردن میتوانید از این روش ها استفاده کنید:

- تست گذشتن تاریخ مصرف جوش شیرین: نصف پیمانه آب داغ را با یک چهارم قاشق چایخوری سرکه مخلوط کنید. حال یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید. اگر بلافاصله حباب ایجاد نشد، تاریخ مصرف جوش شیرین شما گذشته است.

- تست گذشتن تاریخ مصرف بیکینگ پودر: نصف پیمانه آب داغ را با نصف قاشق چایخوری سرکه مخلوط کنید. حال نصف قاشق چایخوری بیکینگ پودر به آن اضافه کنید. اگر بلافاصله حباب ایجاد نشد، تاریخ مصرف بیکینگ پودر شما گذشته است.

۲- هم زدن زیاد. گاهی هم زدن زیاد مایه کوکی شکلاتی باعث میشود در فر زیاد پهن شود. ۳- گرم شدن مواد. طولانی شدن مراحل تهیه گاهی باعث میشود مایه گرم و شل شود و در فر نازک بشود. اگر احساس کردید مایه کوکی بیش از حد گرم شده قبل از گذاشتن آن در فر، آن را نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود.  

نکات کلیدی تهیه کوکی شکلاتی:

- میتوانید خمیر کوکی شکلاتی را فریز و بعدا استفاده کنید. برای این کار خمیر را به صورت کوفته های کوچک در بیاورید. روی سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی چرب شده بچینید و حداقل 6 ساعت فریزر کنید. بعد در زیپ کیپ بگذارید. تا جای ممکن هوا را از آن خارج کنید. و دوباره در فریزر بگذارید. یکی دو ساعت قبل از زمانی که میخواهید کوکی درست کنید خمیر را از فریزر خارج کنید و روی آن یک دستمال تمیز بیاندازید تا در این مدت گرم شود. وقتی خمیر به دمای اتاق رسید آن را مطابق دستور در فر بگذارید.   خمیر کوکی شکلاتی فریز شده   - به هیچ وجه از مقدار شکلات کم نکنید. اما میتوانید مقداری از آن را با گردو، فندق یا بادام خرد شده جایگزین کنید. در ضمن میتوانید برای زیبایی قبل از پخت، تعدادی چیپس شکلات یا مقداری گردو روی کوکی ها بچینید. - اگر شکر قهوه ای نداشتید میتوانید آن را با شکر سفید جایگزین کنید. ولی شکر قهوه ای نقش مهمی در خوشمزه شدن کوکی شکلاتی دارد. برای خرید شکر قهوه ای، شکلات چیپسی و انواع لوازم قنادی میتوانید به فروشگاه اینترنتی ایران کوک مراجعه کنید. - به هیچ وجه کوکی ها را زیاد از حد نپزید. این نکته در خوشمزه شدن و بافت دندانگیر کوکی اهمیت زیادی دارد. وقتی کوکی را از فر خارج میکنید به نظر میرسد هنوز کامل پخته نشده. اما نگران نباشید بگذارید چند دقیقه دیگر در سینی داغ بماند و کم کم خنک شود. آن وقت خواهید دید خوشمزه ترین کوکی شکلاتی دنیا چه طعمی دارد.