در این مطلب می خوام طرز تهیه لوز پسته رو بهتون آموزش بدم که یه شیرینی خشک بسیار خوشمزه، آسون و مجلسی هست. لوز پسته همون طور که از اسمشون مشخصه شیرینی های جذاب و کوچولویی به شکل لوزی  هستن که ماده اصلی تشکیل دهنده اون ها پسته است. خوب از خواص پسته که دیگه نگم براتون اول اینکه برای پایین آوردن قند خونتون پسته بخورین، پسته موجب کاهش فقر آهن و تقویت مغز و معده میشه، سرشار از آنتی اکسیدانه و به سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن هم کمک میکنه. اگه دوست داشتین با دنیای متنوع تری از دسرها و کیک و شیرینی هایی که می تونین با پسته درست کنین آشنا بشین دسر پسته ای، طرز تهیه فرنی پسته، کیک پسته ای با سس شیر و دسر پاولووای انار و پسته ایران کوک رو بهتون معرفی می کنم. با من همراه باشین تا بریم سراغ درست کردن لوز پسته خوش رنگ و مقوی.

 

طرز تهیه لوز پسته

 

مرحله اول: آماده سازی پیش نیازها

برای درست کردن یک لوز پسته خانگی مقوی و خوشمزه، خیلی مهم است که از پسته های مرغوب استفاده کنید و برای اطمینان از تازگی و سلامت پسته بهتر است خودتان آن ها را آسیاب کنید. پس در این مرحله پسته ها را پس از پوست کندن به کمک یک آسیاب خوب ریز و پودر کنید. هر چه در این مرحله پسته ها را بهتر آسیاب کنید، به طوری که هیچ دانه درشتی در آن نباشد، لوز پسته حرفه ای تر و با کیفیت تری خواهید داشت. در صورت لزوم پس از آسیاب کردن پسته ها آن ها را از الک نیز رد کنید.

هل ها را نیز به خوبی پودر کنید.

 

مرحله دوم: درست کردن شهد لوز پسته

در این مرحله در یک ظرف مناسب شکر، آب، گلاب و پودر هل را کمی با هم مخلوط کنید. سپس ظرف را روی شعله گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا شکر به خوبی در آب حل شود و یک شهد غلیظ حاصل شود و عطر دل انگیز گلاب و هل در فضای خانه تان بپیچد.

 

مرحله سوم: ترکیب کردن پودر پسته و با شهد

حالا اجازه دهید شهدی که در مرحله قبل درست کردید کمی خنک شود. سپس در یک کاسه متوسط پسته آسیاب شده را بریزد. بعد کم کم شهد را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید تا زمانی که حالت خمیری پیدا کند و به چسبندگی مطلوب برسد.

 

مرحله چهارم: ریختن لوز پسته در قالب

کف یک ظرف مستطیل شکل را با سلفون یا کاغذ روغنی بپوشانید سپس مخلوط پسته ای که در مرحله قبل درست کردید را به ضخامت دلخواه در کف ظرف پهن کنید و با ته یک قاشق یا با کف دستان خود و یا به کمک یک وردنه، به خوبی فشار دهید تا پسته ها به خوبی صاف و منسجم شوند. در صورت تمایل قبل از اینکه مخلوط پسته را در ظرف بریزید، کمی پسته برای تزیین روی سلفون یا کاغذ روغنی بریزید. لوز پسته را تا زمانی که خوب سفت شود در یخچال بگذارید.

 

مرحله پنجم: برش زدن لوز پسته

برای برش زدن لوز پسته، پس از خارج کردن ظرف از یخچال، به کمک یک چاقوی خیس، به شکل لوزی برش بزنید. برای اینکه برش های لوزی شکل داشته باشید کافی است برش های اریب از سمت راست به سمت چپ و برعکس در کل لوز بزنید. همچنین میتوانید خمیر شیرینی را داخل قالب شکلات سیلیکونی بریزید. سپس لوزهای پسته را در یک ظرف در دار بگذارید تا هوا نخورند و خشک نشوند و ماندگاری بالاتری داشته باشند.

 

نوش جان

  لوز پسته طرح گل  

نکات کلیدی تهیه لوز پسته

- اندازه مواد اولیه که در دستور لوز پسته آمده است، تقریبی هستند. در صورت تمایل می توانید مقدار مواد اولیه را تغییر دهید.

- مواد اولیه ای که می توانید در تهیه لوز پسته به کار ببرید از تنوع بالایی برخورد دار است. در صورت تمایل می توانید از شیر عسلی و شکلات تخته ای سفید هم در تهیه لوز پسته استفاده کنید.

- روش دیگری که می توانید لوز پسته را درست کنید، به این صورت است که به جای درست کردن شهد، کافی است ابتدا پسته و شکر را با هم آسیاب کنبد تا به خوبی پودر شوند. سپس گلاب را کم کم و مرحله به مرحله به آن اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند.

- شما میتوانید لوز پسته را به هر شکلی که دوست داشتید برش بزنید و یا از قالب سیلیکونی برای شکل دادن به آن ها استفاده کنید.

  لوز پسته با قالب  

- عکس از اینستاگرام:

@fatemeh_1397_ali_akbari

@soghati_shirinbanoo

@parisa.babri