نمیدونم تا حالا اسم نان بالن بازلاما به گوش تون خورده یا نه ولی اگه شما هم مث من اولین باره اسم این نان رو مشنوین بهتون مژده بدم که در این مطلب می خوام طرز تهیه نان بالن بازلاما رو بهتون آموزش بدم. این نان یه نان صبحانه مخصوص کشور زیبای ترکیه هست و از اون جایی که مخصوص صبحانه هست پس خیلی سریع و راحت درست میشه. این نان یه حالت پفکی داره و داخلش خالیه و می تونین به عنوان یک صبحانه مقوی با انواع پنیر مث پنیر خانگی (پنیر کاتیج)، پنیر ریکوتا و یا حتی املت پنیری نوش جان کنین. این نان خوشمزه و خوش عطر رو واسه صبحانه تون درست کنین و از خوردن اون در کنار عزیزانتون لذت ببرین.

 

طرز تهیه نان بالن بازلاما

مرحله اول : فعال کردن خمیر مایه

برای درست کردن نان بالن بازلاما تازه و خوش عطر، ابتدا باید مشخص کنید که می خواهید از خمیر مایه تازه و یا خمیر مایه خشک فوری استفاده کنید. اگر از خمیر مایه خشک استفاده می کنید حتماً در این مرحله باید آن را فعال کنید. برای فعال کردن خمیر مایه خشک فوری، در یک کاسه خمیر را به همراه مقداری شیر ولرم، یعنی به اندازه ای گرم باشد که دست را نسوزاند، و شکر کمی مخلوط کنید. سپس در کاسه را بپوشانید و برای 5 یا 10 دقیقه زمان دهید تا خمیر فعال شود یعنی حباب هایی روی آن تشکیل شود. اگر تصمیم گرفتید از خمیر مایه تازه استفاده کنید نیازی به فعال کردن آن ندارید.

 

مرحله دوم: درست کردن خمیر نان بالن بازلاما

پس از آماده سازی خمیر مایه، شیر، شکر، نمک، روغن مایع و آرد را نیز به آن اضافه کنید و به خوبی ورز دهید تا همیر نرم و لطیفی به دست آورید. این خمیر کمی به دست می چسبد. سپس در ظرف را بپوشانید و خمیر را برای حدود یک ساعت در یک جای گرم بگذارید تا رشد کند و حجم آن دو برابر شود.

  خمیر نان بالن بازلاما  

مرحله سوم: چانه کردن خمیر

پس از گذشت مدت زمان گفته شده، ابتدا سطح پیشخوان آشپزخانه خود را کمی آرد پاشی کنید، سپس خمیر نان بالن بازلاما را کمی روی آن ورز دهید. به کمک یک کاردک خمیر را به 11 یا 12 چانه تقسیم کنید. سپس با ورز دادن چانه ها را گرد کنید.

حالا به کمک یک وردنه و روی میز کار آرد پاشی شده چانه ها را به اندازه یک بشقاب میوه خوری باز کنید.

  چانه گرفتن نان  

سپس خمیرهای باز شده را روی کاغذ روغنی بچینید.

  خمیر باز شده نان  

مرحله چهارم: پخت نان بالن بازلاما

برای چختن نان بالن بازلاما، یک ماهیتابه تفلون را روی حرارت متوسط گاز بگذارید تا گرم شود. سپس یکی یکی نان ها را در آن بپزد. برای اینکه نان پف داری داشته باشید، هر 8 یا 10 ثانیه یک بار، نان را برگردانید تا زمانی که لکه های قهوه ای روی نان ظاهر شود.

  پخت نان بالن  

نوش جان

  مرحله نهایی نان  

نکات کلیدی تهیه نان بالن بازلاما

- در مرحله سوم از تهیه نان بالن بازلاما، دقت داشته باشید که با وردنه فشار زیادی روی خمیر وارد نکنید.

- هنگام پخت نان در مرحله چهارم بهتر است پخت را از اولین خمیری که باز کردید آغاز کنید.

- در صورت تمایل می توانید نان بالن بازلاما را همراه با کره یا پنیر خانگی سرو کنید.

- عکس از اینستاگرام:

@mis.kokulu_tarifler

@benimmistariflerim

@nerminyazilitas