پنکیک یکی از پر طرفدارترین صبحانه ها تو کل دنیاست. به طوری که تو منوی صبحانه ی همه ی رستوران ها و کافی شاپ ها حداقل یک نوع پنکیک وجود داره. شاید به نظر برسه که پنکیک صبحانه ی خیلی ساده ایه اما جالبه بدونید که هر کشوری پنکیک رو به روش خاص خودش درست می کنه و پنکیک آلمانی با پنکیک مراکشی کاملا متفاوته. از نظر طعم و شکل ظاهری هم انواع مختلف پنکیک وجود داره که حتما خیلی از اون ها رو امتحان کرده اید. از پنکیک پر طرفدار نوتلا گرفته تا پنکیک های کمتر شناخته شده مثل پنکیک بانوک که نوعی پنکیک اسکاتلندیه، همه و همه طعم بی نظیری دارن که نمیشه ازشون گذشت. امروز می خوایم یه مدل جدید پنکیک به اسم پنکیک ژاپنی پفکی رو بهتون معرفی کنیم. در ادامه طرز تهیه پنکیک ژاپنی رو به دو روش بهتون آموزش میدیم. تو یکی از این روش ها پنکیک بدون استفاده از بیکینگ پودر درست میشه. این پنکیک بیشتر شبیه سوفل ژاپنیه که نوعی چیز کیکه. البته عطر و طعم پنکیک در این روش ممکنه برای همه ایده آل نباشه چون نسبت به روش دوم یه کم مزه ی تخم مرغش بیشتره. اما وانیل موجود در اون و البته شربت و خامه ای که در نهایت روی پنکیک ریخته میشه این بو رو پوشش میده. ولی باز هم توصیه می کنیم اگه به بوی تخم مرغ حساس هستید روش دوم رو امتحان کنید. در روش دوم که توش از بیکینگ پودر استفاده میشه، شما مطمئن میشید که پنکیک ژاپنی کاملا پف می کنه. طعمش هم که فوق العادس. پس اگه به دنبال درست کردن یه پنکیک فوق العاده و البته جدید برای صبحانه یا عصرانه تون هستید، حتما طرز تهیه پنکیک ژاپنی پفکی رو یاد بگیرید و تو خونه درست کنید.

  تزیین پنکیک با بستنی  

طرز تهیه پنکیک ژاپنی پفکی

 

روش اول: طرز تهیه پنکیک ژاپنی پفکی بدون بیکینگ پودر

۱- شیر بدون چربی را داخل کاسه ای بریزید. سپس کره، وانیل، زرده های تخم مرغ را به آن اضافه کنید.

۲- آرد را الک کنید و داخل کاسه بریزید. سپس با استفاده از همزدن دستی، همه ی مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید.

  مواد اولیه پنکیک پفکی  

۳- داخل کاسه ای دیگر، سفیده های تخم مرغ، شکر دانه ریز و کرم تارتار را ریخته و با استفاده از مخلوط کن آن قدر بزنید تا سفید شود و رد پره های همزن روی آن بماند.

۴- با استفاده از لیسک، سفیده ی زده شده را کم کم به مخلوط زرده ی تخم مرغ اضافه کنید و به صورت دورانی هم بزنید.

۵- تابه ای چدنی و نچسب را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. قالب گرد را داخل آن گذاشته و داخل قالب را با اسپری روغن کمی چرب کنید. اجازه دهید تا قالب و روغن داخل آن کاملا داغ داغ شوند.

۷- حدود ۳ قاشق از مایه ی پنکیک ژاپنی را داخل قالب گرد بریزید و با پشت قاشق مواد را صاف کنید تا در تمام قسمت های قالب به صورت یکسان پخش شود.

  درست کردن پنکیک ژاپنی  

۸- اطراف قالب، داخل تابه ۲ تا ۳ قاشق آب بریزید. در تابه را ببندید و اجازه دهید پنکیک ژاپنی پفکی به مدت ۲ تا ۳ دقیقه داخل تابه بپزد.

۹- در تابه را بردارید. با کمک کفگیر، زیر قالب بزنید و پنکیک و قالب را برگردانید و مجددا در تابه را بگذارید تا طرف دیگر پنکیک هم پخته شود.

۱۰- پنکیک ژاپنی پفکی آماده است. آن را از تابه بیرون بیاورید و از قالب گرد خارج کنید.

۱۱- روی پنکیک های پفکی شیره یا عسل بریزید و نوش جان کنید.

روش دوم: طرز تهیه پنکیک ژاپنی با بیکینگ پودر

آرد کیک ۶ قاشق غذاخوری شیر بدون چربی ۲ و ۱/۲ قاشق غذاخوری بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری عصاره وانیل ۱/۴ قاشق غذاخوری سس مایونز ۱/۲ قاشق غذاخوری شکر دانه ریز ۳ قاشق غذاخوری سفیده و زرده ی تخم مرغ ۲ عدد  

۱- در یک کاسه ی متوسط، شیر، بیکینگ پودر، وانیل، مایونز و زرده ی تخم مرغ را اضافه کنید.

۲- آرد کیک را الک کرده و داخل کاسه بریزید. با استفاده از همزن دستی تمام مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدست شود. خمیر شما زرد رنگ خواهد بود.

۳- سفیده ی تخم مرغ و شکر را داخل کاسه ای دیگر ریخته و با همزن با بالاترین سرعت کاملا بزنید تا جایی که رد پره های همزن روی سفیده بماند و شکل خود را حفظ کند.

۴- با استفاده از لیسک، کمی از سفیده های تخم مرغ زده شده را به مخلوط زرده ی تخم مرغ اضافه کنید و به صورت دورانی آرام هم بزنید. سفیده ی تخم مرغ را کم کم به مواد اضافه کنید.

۵- قالب گرد را داخل تابه قرار دهید، داخل قالب کمی روغن اسپری کنید و اجازه دهید تا کاملا داغ شود.

۶- چند قاشق از مایه پنکیک را داخل قالب بریزید، در قسمت های دیگر تبه ۲ قاشق آب بریزید و در تابه را بگذارید تا پنکیک به مدت ۳-۴ دقیقه بپزد.

۷- هنگام پخته شدن پنکیک می توانید آن را به راحتی داخل تابه جا به جا کنید. پنکیک را به همراه قالب برگردانید، درب تابه را بگذارید تا طرف دیگر پنکیک هم بپزد.

۸- زمانی که هر دو طرف پنکیک ژاپنی طلایی رنگ شد، آن را از تابه بیرون بیاورید و به آرامی از قالب جدا کنید.

۹- روی پنکیک را می توانید با پودر قند، مربا، شهد و عسل، سس شکلات، خامه ی زده شده و یا میوه های اسلایس شده تزیین کنید.

  پنکیک ژاپنی پفکی  

نکات کلیدی طرز تهیه پنکیک ژاپنی پفکی

- بعد از زدن سفیده ها حتما آن ها را کم کم به زرده اضافه کنید. بعد از هر قاشق اضافه کردن سفیده، آن را به صورت دورانی هم بزنید و سپس قاشق بعدی را اضافه کنید.

- سفیده های تخم مرغ را سرد استفاده کنید.

- برای درست کردن این پنکیک حتما از اسپری روغن استفاده کنید. پنکیک نیاز به روغن زیاد ندارد. استفاده از اسپری، روغن فقط داخل قالب ریخته می شود و بقیه ی قسمت های تابه چرب نمی شود.

- دقت کنید که جداکثر ۲/۳ قالب را از مایه ی پنکیک پر کنید. قالب را از مایه لبریز نکنید. چون پنکیک پف می کند.

- برای زدن سفیده های تخم مرغ دقت کنید که کاسه و همزن کاملا خشک باشند. در غیر این صورت سفیده به خوبی پف نمی کند و فرم نمی گیرد.

- حتما قبل از استفاده از آرد اون رو الک کنید تا پنکیک بافت نرم و پفکی داشته باشد.