حلوا از دسرهای خوشمزه و پر طرفدار ایرانی هاست که در ایام خاص به ویژه ماه رمضان در اکثر سفره های ایرانی پیدا میشه. وجود گلاب، هل و زعفران در حلوا عطر و طعم اون رو فوق العاده می کنه و به سادگی نمیشه از خوردن اون گذشت. امروزه به جز حلوای سنتی انواع مختلف دیگه ای حلوا وجود داره که طعم سنتی اون رو خاص تر کرده. امروز قصد داریم طرز تهیه یه مدل جدید حلوا را به شما آموزش بدیم. اسم این حلوا، حلوای سه آرده و همون طور که از اسمش مشخصه در طرز تهیه ی اون از سه نوع آرد، یعنی آرد سفید، آرد برنج و آرد نخودچی استفاده میشه. طرز تهیه حلوا سه آرد خیلی ساده اس و شبیه حلوای سنتیه. تنها تفاوتش در نحوه ی تفت دادن این سه نوع آرده. از اونجایی که بافت انواع آرد با هم متفاوته خیلی مهمه که بدونید هر کدوم رو به چه میزانی تفت بدید. در نتیجه فوت کوزه گری این حلوا در ترتیب تفت دادن آردهاست که در این دستور به شما یاد میدیم. با یاد گرفتن طرز تهیه حلوا سه آرد می تونید از این به بعد این حلوای خاص و پر خاصیت رو جایگزین حلوای سنتی بکنید و از طعم فوق العادش لذت ببرید. از اون جایی که در دستور حلوای سه آرد از آردهای مقوی مثل آرد برنج و آرد نخودچی استفاده میشه، بهتون توصیه می کنیم در ماه رمضان هنگام افطار و سحر از خوردن این حلوای مقوی غافل نشید و حتما اون رو درست کنید.

 

طرز تهیه حلوا سه آرد

 

مرحله اول: طرز تهیه شهد حلوا

۱- برای درست کردن حلوا سه آرد ابتدا باید شهد حلوا را آماده کنید: آب و شکر را داخل قابلمه ای بریزید و با هم مخلوط کنید تا شکر در آب حل شود. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید.

۲- بعد از آن که ترکیب آب و شکر به جوش آمد و شکر کاملا در آب حل شد، گلاب و زعفران دم کرده را به آن ها اضافه کنید و بعد از ۱ دقیقه زیر شعله را خاموش کنید.

 

مرحله دوم: ترکیب آرد ها

۱- ابتدا آرد سفید را الک کنید. سپس آن را داخل قابلمه ریخته و بدون روغن روی حرارت ملایم تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و بوی خامی آن از بین برود.

۲- بعد از حدود ۱۰ دقیقه تفت دادن آرد سفید، آرد برنج را الک کنید، داخل قابلمه بریزید و به آرد سفید اضافه کنید.

۳- بعد از آن که آرد برنج هم کمی تفت داده شد و تغییر رنگ داد، آرد نخودچی را نیز الک کرده و به سایر آرد ها اضافه کنید و تفت دهید. دقت کنید که آرد نخودچی زودتر از دو آرد دگر می سوزد. لذا آرد نخودچی را زیاد روی حرارت قرار ندهید. همین که بوی خامی آن از بین برود کافی است.

۴- آردهای تفت داده شده را از قابلمه خارج کنید و یک بار همه ی آن ها را با هم الک کنید. سپس آردهای الک شده را مجددا داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

 

مرحله سوم: پختن حلوا سه آرد

۱- روغن مایع را کم کم به آردها اضافه کنید و آن ها را مدام هم بزنید تا رنگ آردها آرام آرام طلایی شود.

۲- کره را نیز به آردها اضافه کنید و حلوا را آن قدر هم بزنید و تفت دهید تا به رنگ قهوه ای روشن تبدیل شود.

۳- سرعت هم زدن حلوا را بیشتر کنید تا نسوزد. برای آن که از آماده شدن حلوا مطمئن شوید، داخل نعلبکی یا کاسه ای کوچک، کمی از شربت آماده شده را بریزید. به اندازه ی نوک قاشق چایخوری از حلوا را داخل شربت بریزید. اگر حلوا به رنگ دلخواه درآمد، آماده است.

۴- شربت آماده شده و ولرم را آرام آرام به آرد و روغن اضافه کنید. شربت را کم کم به حلوا اضافه کنید چون امکان دارد همه ی مقدار شربت مورد استفاده قرار نگیرد.

۵- همچنان حلوا را روی حرارت نگه دارید و هم بزنید تا زمانی که حلوا از دور ظرف جمع شود و به دیواره های قابلمه نچسبد. حلوا را زیاد روی حرارت قرار ندهید تا خشک و سفت نشود. همین که از روی کفگیر به حالت کشدار درآید کافی است.

۶- قابلمه را از روی حرارت بردارید، دو طرف آن را محکم بگیرید و حلوا را گهواره کنید تا به روغن بیفتد و نرم و یکدست شود.

۷- حلوا سه آرد آماده است. آن را داخل ظرف مورد نظر خود به شکل دلخواه سرو کرده و با پودر نارگیل خلال پسته و پرک بادام تزیین کنید.

  تزیین حلوا سه آرد  

  نکات کلیدی طرز تهیه حلوا سه آرد

- مهمترین نکته در طرز تهیه حلوا سه آرد، مرغوبیت آردهایی است که از آن ها استفاده می کنید.

- از آن جا که ری کردن آرد برنج ها با هم متفاوت است، در نتیجه امکان دارد میزان روغنی که برای درست کردن حلوا استفاده می کنید کمی کم و زیاد شود. در نتیجه هنگام ریختن روغن دقت کنید و آن را کم کم به حلوا اضافه کنید.

- به هیچ عنوان روغن را به یک باره به آردها اضافه نکنید. چون ممکن است این میزان روغن برای آرد شما زیاد باشد.

- آرد سفید و آرد برنج را ۱۰ الی ۱۵ دقیقه و آرد نخودچی را ۵ الی ۱۰ دقیقه تفت دهید.

- هنگام اضافه کردن شربت به آرد و روغن مراقب باشید حلوا به شما نپاشد و شما را نسوزاند.

- اگر میزان شربت نسبت به آرد و روغن بیشتر شد، آن را روی حرارت قرار دهید تا سفت شود.

- حلوا را می توانید با استفاده از انواع ماسوره و قیف داخل دیس تزیین کنید و با به صورت تک نفره داخل کپسول حلوا بریزید.

  حلوا سه آرد در کپسول حلوا  

- برای بهتر شدن طعم حلوا می توانید در انتهای درست کردن شربت حلوا، داخل آن کمی پودر هل آسیاب شده بریزید.

- استفاده از نان های تارت مخصوص حلوا نیز جلوه ی زیبایی به حلوا خواهد داد و خوردن آن را آسان تر خواهد کرد.

  حلوا سه آرد در نان تارت  

- تزیین حلوا بخش مهمی از درست کردن حلوا را شکل می دهد. در ایران کوک می توانید مدل های مختلف تزیین حلوا را ببینید و از آن ها ایده بگیرید.

تصاویر از : golemaryam_5252 ، @Minoojame ، @tazeen_art ،‌@ssoommaayyeeh@