ماه رمضان برای مسلمان های سراسر دنیا ماه خاصیه. یکی از مهمترین نکته هایی که روزه دارها باید تو این ایام بهش توجه کنن، غذاها و به طور کلی خوراکی هاییه که تو افطار و یا سحر می خورن. باید مواد غذایی مقوی رو برای افطار یا سحری انتخاب کرد. غذاهایی که بتونن در طول روز انرژی لازم رو فراهم کنن. پس اگر شما هم در ماه رمضان روزه می گیرید، لازمه که بایدهای تغدیه ای در افطار و سحر رو بدونید تا آگاه باشید که چه مواد غذایی رو باید بخورید یا نخورید. ترکیه یکی از کشورهایی است که مسلمان های زیادی در آنجا در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند. در نتیجه این کشور هم مثل خیلی از کشورهای دیگه مجموعه غذاهای خاص و منحصر به فردی مخصوص ماه رمضان داره که در این ایام سرو میشن. از غذاهای کلاسیک گرفته تا انواع غذاهای مدرن ترکی همه در این ماه مبارک پخته و درست میشن. اما شاید هیچ کدوم از اون ها به اندازه ی پختن و خوردن یک نان خانگی داغ ترکیه ای برای افطار لذت بخش نباشه. امروز می خوایم یکی از انواع نان های ترکیه ای که اغلب در ماه رمضان در این کشور پخته میشه رو بهتون معرفی کنیم و طرز تهیه ی اون رو بهتون یاد بدیم. اسم این نان خوشمزه نان پیده اس. نان پیده نوعی نان با بافت نرمه که با دست شکل داده میشه. اغلب نانوایی های ترکیه حدود یک ساعت قبل از نماز عصر این نان خوشمزه رو می پزن و گرم و تازه برای افطار آماده می کنن. اما برای خوردن این نان خوشمزه نیازی نیست تا ترکیه برید! چون شما هم می توانید در ماه رمضان به راحتی در خانه نان پیده درست کنید. این نان ارزش غذایی بالایی داره و با شیر درست میشه. در نتیجه بهترین انتخاب برای افطار و سحره. جالبه بدونید که روغن زیتون نقش مهمی در طرز تهیه نان پیده داره و طعم اون رو فوق العاده می کنه. ما طرز تهیه نان پیده مخصوص رمضان رو بهتون یاد میدیم. البته با این که این نان در ماه رمضان محبوبیت زیادی داره ولی می تونید اون رو در هر زمان از سال که خواستید هم درست کنید. با ما همراه بشید تا در ادامه طرز تهیه نان پیده مخصوص رمضان رو بهتون یاد بدیم.

 

طرز تهیه نان پیده مخصوص رمضان

 

۱- آرد را داخل کاسه ای بزرگ الک کنید.

۲- مخمر را به آرد اضافه کنید و آن ها را با هم ترکیب کنید.

۳- داخل کاسه آب گرم بریزید و مواد داخل آن را با استفاده از چنگال یا همزن دستی داخل آب حل کنید.

۴- شیر را نیز به سایر مواد داخل کاسه اضافه کنید و هم بزنید.

۵- کره ی نرم شده و روغن زیتون را به مواد اضافه کرده و با هم مخلوط کنید.

۶- در آخر شکر و نمک را نیز اضافه کنید.

۷- حالا زمان ورز دادن خمیر است: خمیر داخل کاسه را با دست خود به مدت حدود ۱۵ دقیقه ورز دهید تا هم مواد خوب با هم مخلوط شوند و هم خمیر مایه عمل کند.

۸- سطح صافی را آرد پاشی کنید. خمیر را روی آن قرار دهید و مجددا حدود ۵ دقیقه ی دیگر ورز دهید.

۹- خمیر را در جای گرم قرار دهید. روی آن را با پارچه ای مرطوب بپوشانید و حدود ۲ ساعت به آن استراحت دهید تا خمیر مایه به خوبی عمل کرده و خمیر پف کند.

۱۰- بعد از ۲ ساعت، حجم خمیر دو برابر خواهد شد. حالا زمان آن است که پارچه ی روی آن را برداشته و آن را روی سطح آرد پاشی شده قرار دهید.

۱۱- خمیر را با دست گرد کنید و با استفاده از چاقو، روی سطح خمیر برش بزنید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید.

۱۲- با انگشتان دست به هر دو قسمت نان شکل دهید و آن ها را گرد کنید (می توانید نان را بیضی شکل و یا گرد درست کنید).

۱۳- روی سینی فر (ترجیحا فلزی) آرد بپاشید و هر یک از خمیرها را داخل آن قرار دهید. هر خمیر را با کف دست پهن کنید.

۱۴- چاقوی تیزی را به آرد آغشته کنید. با چاقو، با فاصله ی حدود ۲.۵ سانتی متر از لبه های خمیر، دایره ای روی سطح آن ایجاد کنید. سپس در داخل دایره، برش های مورب در جهت های مخالف بزنید تا شکل هایی شبیه به الماس روی سطح خمیر درست کنید.

  نحوه ی آماده سازی خمیر نان پیده  

۱۵- ماست و زرده ی تخم مرغ را داخل کاسه ای بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس آن را با استفاده از قلمو روی سطح خمیر بمالید.

۱۶- دانه های کنجد و سیاه دانه را روی سطح خمیر نان بپاشید.

۱۷- فر را در دمای ۲۲۵ درجه سانتی گراد (۴۳۰ درجه فارنهایت) گرم کنید.

۱۸- در قسمت زیر فر یک سینی کم عمق آب (یا یک کاسه آب) قرار دهید.

۱۹- سینی فر را داخل فر قرار دهید تا خمیرها به مدت ۳۰ دقیقه داخل آن بپزند و روی آن ها طلایی رنگ شود.

۲۰- بعد از ۳۰ دقیقه، سینی را از فر خارج کنید و نان پیده داغ و خوشمزه را هنگام سحری یا افطار نوش جان کنید.

  طرز تهیه نان پیده مخصوص رمضان

نکات کلیدی طرز تهیه نان پیده مخصوص ماه رمضان

- قبل از استفاده از زرده ی تخم مرغ اجازه دهید دمای آن به دمای مخیط برسد و بعد آن را به سایر مواد اضافه کنید.

- پیش از استفاده از ماست نیز از چند دقیقه قبل آن را از یخچال خارج کنید.

- می توانید به جای کره ی نرم شده از همان مقدار مارگارین استفاده کنید.

- برای ورز دادن خمیر می توانید از مخلوط کن (میکسر) هم استفاده کنید. اگر از میکسر استفاده می کنید، خمیر را به مدت حدود ۱۰ دقیقه با استفاده از قلاب مخصوص میکسر هم بزنید تا خوب ورز داده شود.

- خمیر نان پیده باید خیلی نرم باشد. اگر احساس کردید خمیر کمی سفت است، ۱ قاشق دیگر روغن زیتون به آن اضافه کنید و مجددا ورز دهید تا یکدست شود.

- هنگام برش زدن خمیر با چاقو دقت کنید که چاقو را روی سطح خمیر فشار ندهید. کافی است خیلی آرام روی سطح خمیر را به شکل مورد نظرتان خراش دهید.

تصاویر از: _reyhanbano_ ،‌ @lendo__cake@