سس ها چاشنی های فوق العاده ای هستن که بسته به طعم و مواد اولیه شون انواع مختلف و تنوع خیلی زیادی دارن. مثلا بعضی از سس ها مخصوص ساندویچه و بعضی دیگه مخصوص سالاد. بعضی از سس ها رقیقه و بعضی دیگه غلیظ. خلاصه میشه گفت بیش از ۱۰۰۰ نوع سس تو دنیا وجود داره که هر کسی با توجه به ‌سلیقه اش می تونه سس مورد علاقه اش رو انتخاب کنه. درسته که میشه خیلی از این سس ها رو به صورت آماده خرید و تهیه کرد، ولی درست کردن خیلی از اون ها اصلا کار سختی نیست و می تونید با تهیه مواد اولیه ی سس مورد نظرتون، به راحتی یه سس خانگی خوشمزه درست کنید. از سس های غلیظ مثل سس هلندی گرفته تا سس های همه پسند و پر کاربرد مثل سس کچاپ خانگی، طرز تهیه آسونی دارن که می تونید در کمترین زمان اون ها رو درست کنید. جالبه بدونید که با میوه ها هم می تونید سس خانگی درست کنید. مثلا سس انبه سس غذاها و ساندویچ های گرمه که طعم خاص و جدیدی داره. سس پنیر تند ناچو یکی از محبوب ترین سس های دنیاست. این سس غلیظ و البته کمی تنده که معمولا به همراه غذا یا سبزیجات سرو میشه. اگر هم از طرفدارهای سس های شیرین هستید می تونید سس شیرین تایلندی یا سس گوجه و ریحان رو امتحان کنید. امروز می خوایم یکی از انواع سس های غلیظ و پر طرفدار به اسن سس پنیر رو بهتون معرفی کنیم. درست کردن سس پنیر ناچو در خانه اصلا کار سختی نیست و تنها با تهیه مواد اولیه ی سس و ترکیب کردن اون ها با هم می تونید این سس بی نظیر رو درست کنید. پس هیچ عذر و بهانه ای برای خرید سس پنیر آماده وجود نداره و بعد یاد گرفتن طرز تهیه سس پنیر ناچو از این به بعد باید خودتون این سس فوق العاده رو درست کنید. موارد استفاده از سس پنیر ناچو هم خیلی زیاده. می تونید اون رو روی ساندویچ ها و برگرهای مختلف بریزید، سیب زمینی سرخ کرده یا سیب زمینی تنوری درست کنید و اون رو به همراه این سس خوشمزه سرو کنید و یا سبزیجات مختلف مثل هویج و کلم بروکلی و کرفش رو حلال کنید، داخل سس پنیر بزنید و از طعم فوق العاده اش لذت ببرید. از ترتیلا غافل نشید! در خانه ترتیلا یا همان چیپس ذرت درست کنید و آن را به همراه سس پنیر ناچو سرو کنید. اگر شما هم از طرفدارهای سس های پنیری و غلیظ هستید، طرز تهیه سس پنیر را یاد بگیرید و به سادگی آن را در خانه درست کنید.

 

طرز تهیه سس پنیر

  سس پنیری  

۱- کره را داخل قابلمه ای کوچک بریزید و روی حرارت متوسط شعله ی گاز قرار دهید تا آرام آرام ذوب شود.

۲- آرد را الک کنید. سپس آن کم کم به کره اضافه کنید و مرتب و به سرعت هم بزنید تا خمیر غلیظی به دست آید.

۳- ۲ دقیقه بعد از اضافه کردن آرد، شیر را کم کم به خمیر اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا همه ی مواد با هم به خوبی ترکیب شوند.

۴- مخلوط را به مدت ۵ دقیقه خوب هم بزنید تا مایع غلیظ و یکدستی به دست آید.

۵- حالا پنیر رنده شده را به مخلوط اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا کاملا ذوب شود.

  پنیر چدار  

۶- سس تند و فلفل کاین را به مواد اضافه کنید. داخل سس نمک و فلفل بریزید تا مزه دار شود.

27 سس پنیر ناچو  

۷- سس پنیری آماده است. آن را گرم سرو کنید.

  غلیظ شدن سس پنیر

نکات کلیدی طرز تهیه سس پنیر

- در صورت تمایل می توانید کمی از سبزیجات معطر داخل سس پنیر استفاده کنید. آویشن و رزماری می تواند طعم سس پنیر را فوق العاده کند.

- پس از خنک شدن سس پنیری غلیظ و سفت خواهد شد. می توانید باقی مانده ی آن را داخل ظرف در بسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید. قبل از سرو مجدد سس پنیر، آن را روی شعله ملایم گاز یا داخل ماکروفر گرم کنید.

- فلفل کاین نوعی فلفل تند است. در صورت دسترسی نداشتن به این فلفل می توانید انواع دیگر فلفل تند مثل پاپریکا یا فلفل قرمز را جایگزین کاین کنید. اگر هم از طرفدارهای طعم تند نیستید، می توانید سس تند و فلفل را از دستور حذف کنید.

- اگر این مقدار سس برای شما زیاد است می توانید مقدار مواد اولیه ی دستور را به راحتی نصف کنید.

- حتما پنیر چدار را قبل از اضافه کردن به سس رنده کنید تا راحت تر و سریع تر داخل قابلمه آب شود.