برای ما ایرانی ها درست کردن و خوردن غذاهای سنتی مثل قیمه، قرمه، فسنجون، انواع آش و آبگوشت و ... شاید از هر غذایی لذت بخش تر باشه و معتقدیم هیچ غذایی توی دنیا مزه غذاهای خودمون رو نداره و در اصل این غذاهای سنتی جزیی از وجود ما شدن و دل کندن ازشون واقعا سخته. اما شاید بد نباشه برای تنوع، گاهی این غذاها رو به سبک و روش دیگه طبخ کنیم تا تنوعی وارد وعده های غداییمون کنیم. برای مثال درست کردن خورش قیمه با مرغ یا قیمه با قارچ هم میتونه تنوع خوبی بهمون بده و هم اینکه با خوردن گوشت سفید یا سبزیجاتی مثل قارچ که فواید بی شمار داره ارزش غذایی قیمه رو بالاتر ببریم و پلو خورشی سالم تر تهیه کنیم.

تهیه قیمه مرغ

درست کردن قیمه با هر گوشت و ماده  دیگه تفاوت چندانی با قیمه با گوشت قرمز نداره و در هر صورت به راحتی درست می شه اما تصمیم دارم در این نوشته تهیه خورش قیمه با مرغ رو مرحله به مرحله آموزش بدم تا لذت درست کردن این خورش خوشمزه رو با هم تجربه کنیم.

طرز تهیه قیمه با مرغ

 

مرحله اول:

مرغ را به اندازه دلخواه خرد کنید.

مرحله دوم:

پیاز را به صورت نگینی و ریز خرد کنید و با مقداری کره و روغن، سرخ کنید.

خورش قیمه

مرحله سوم:

لپه را به مدت دوساعت قبل از تهیه خورش با آب ولرم خیس کنید.

لپه خیس خورده را در صافی بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود و بعد آن را به پیاز سرخ شده اضافه کنید .

خورش قیمه خانگی

نیمی از رب را به لپه اضافه کنید و تفت دهید و بعد روی مواد آب جوش بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم مواد اولیه خورش قیمه با مرغ بپزد.

مرحله چهارم:

تکه های مرغ را در تابه ای جداگانه همراه زردچوبه، فلفل، نیمی از دارچین و باقی مانده رب و روغن تفت دهید.

مرحله پنجم:

پس از نیم پز شدن لپه مرغ تفت داده شده را به خورش بیافزایید.

خورشت قیمه

مرحله ششم:

گرد لیمو عمانی و آب غوره را همراه نمک در نیم ساعت پایانی زمان پخت به خورش اضافه کنید.(می توان لیمو عمانی را به صورت درسته در خورش انداخت اما ریختن گرد لیمو طعم بهتری به خورش می دهد و از تلخ شدن خورش جلوگیری میکند. هسته لیمو عمانی گاهی باعث تلخ شدن خورش ها می شود)

مرحله هفتم:

پس از خاموش کردن خورش، زعفران دم شده و باقی پودر دارچین را به خورش اضافه کنید.

پلو خورش قیمه

نکات کلیدی تهیه خورش قیمه با مرغ

-برای خوش عطر تر شدن خورشت قیمه با مرغ می توان پس از پخت نوک قاشق چایخوری هل و یک یا دو قطره گلاب به خورش اضافه کرد.

-قیمه مرغ را هم می توان به همراه بادمجان، سیب زمینی سرخ شده یا بامیه سرخ شده سرو کرد.

-برای ترش تر شدن خورش می توان همراه گرد لیمو عمانی یک قاشق غذاخوری زرشک داخل خورش ریخت.

-اگر از لیموی درسته استفاده می کنید بهتر است لیمو را با چنگال سوراخ کنید و آن را در آب گرم به مدت یک یا دوساعت خیس کنید و بعد به خورش بیافزایید. خیس کردن لیمو عمانی از طعم تلخ احتمالی لیمو و خورش می کاهد.

-دقت کنید زمان پخت خورش قیمه به دیر پز و زود پز بودن لپه بستگی دارد.سعی کنید لپه مرغوب انتخاب کنید تا هنگام سرو لپه خورش سفت باقی نمانده باشد.

قیمه مرغ

  همراهان عزیز خوشحال می شویم  قیمه با مرغ را با دستور ایران کوک تهیه کنید و عکس آن را در صفحه اجتماعی اینستاگرام با هشتگ آشپزی_ایران_کوک به اشتراک بگذارید.