در این مطلب منتظر یه سورپرایز هیجان انگیز، خوشمزه و در عین حال مقوی، متشکل از گردو به نام لوز گردو باشین. لوز گردو از جمله شیرینی های خشک هست و یکی از انواع دسرهایی است که به راحتی تهیه میشه و دارای ماندگاری بالایی هم هست. از شیرینی های دیگه ای که با گردو می تونین درست کنین طرز تهیه شیرینی گردویی، طرز تهیه فرنچ تست گردویی، شیرینی گردویی حلالی و کوکی گردو و دارچین رو بهتون پیشنهاد می کنم. خب با من همراه شین و آماده سفر به دنیای پر از پیچ و خم گردوها باشین.

 

طرز تهیه لوز گردو

 

مرحله اول: آماده سازی پیش نیازها

برای درست کردن لوز گردو خوشمزه و مجلسی، پس از تهیه گردو های مرغوب و با کیفیت، به کمک یک آسیاب به خوبی آن ها را پودر کنید. از آن جا که کیفیت و سلامت گردو ها بسیار حائز اهمیت است، بهتر است خودتان گردو را خریداری کنید و سپس آن را پودر کنید. هر چه در این مرحله گردو ها را بهتر پودر کنید، لوز گردو با کیفیت تری خواهید داشت.

هل را نیز خودتان تهیه کنید و با استفاده از آسیاب آن را پودر کنید.

زعفران را هم دم کنید و کناری بگذارید.

 

مرحله دوم: درست کردن شهد لوز گردو

برای درست کردن شهد لوز گردو، ابتدا در یک قابلمه شکر، آب، گلاب، پودر هل و زعفران را با هم مخلوط کنید. سپس قابلمه را روی شعله زیاد گاز بگذارید تا آب جوش بیاید. حالا شعله گاز را متوسط کنید و شهد لوز گردو را مدام هم بزنید تا زمانی که شکر کاملاً در آب حل شود و شهد غلیظ و کشداری حاصل شود. سپس گاز را خاموش کنید.

 

مرحله سوم: افزودن پودر گردو به شهد

در این مرحله باید همزمان پودر گردو آسیاب شده و شهد را با هم مخلوط کنید، پس در زمانی که شهد هنوز داغ است گردوهایی که در مرحله اول آسیاب کردید را به آن اضافه کنید و سریع و پیوسته هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند به طوری که به دست تان نچسبد.

 

مرحله چهارم: ریختن لوز گردو در قالب

در این مرحله در کف یک ظرف سلفون یا کاغذ روغنی بگذارید. سپس برای تزیین لوز گردو، کف ظرف را با پودر گل سرخ بپوشانید. حالا خمیر لوز گردو را کف ظرف با دقت پهن کنید و به کمک یک قاشق یا وردنه به خوبی آن را صاف و یک دست کنید. حالا برای مدت 5 یا 6 ساعت، تا زمانی که لوز گردو به خوبی منسجم شود آن را داخل یخچال بگذارید.

 

مرحله پنجم: برش زدن لوز گردو

برای برش زدن لوز گردو، پس از گذشت مدت زمان گفته شده، ظرف را از یخچال خارج کنید. به کمک یک چاقوی مرطوب در تمام سطح لوز گردو برش های مورب، شبیه به لوزی بزنید. لوزهای گردوی برش زده را در یک ظرف درب دار بچینید تا مدت زمان بیشتری تازگی خود را حفظ کنند.

 

نوش جان

  مرحله نهایی لوز گردو  

نکات کلیدی تهیه لوز گردو

- برای اینکه لوز گردو حالت خمیری و چسبندگی بهتری داشته باشد می توانید مقدار یک قاشق مرباخوری گلوکز مایع22 نیز به آن اضافه کنید.

- در صورت تمایل می توانید بدون درست کردن شهد نیز لوز گردو را درست کنید. برای این کار لازم است به جای شکر که در دستور لوز گردو آمده است از پودر قند استفاده کنید. سپس در یک کاسه متوسط پودر گردو و پودر قند را با هم مخلوط کنید. سپس آب یا گلاب را کم کم به آن اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند. در مرحله بعد لوز گردو را در ظرف مناسب پهن کنید و برش بزنید. در این روش نیازی به گذاشتن لوز گردو در یخچال نیست. فقط کافی است روی آن ها را بپوشانید و در هوای آزاد بگذارید.

- عکس از اینستاگرام:

@mahtab7515

@sofrekhune