فالوده از دسرهای سنتی ما ایرانی هاست که به یخ در بهشت شباهت زیادی داره. حتما می دونید که فالوده در اصل پالوده بوده و بعد از حمله ی اعراب به اسم فالوده تبدیل شده.

این دسر یخی از رشته های باریک نشاسته به همراه شربت خوشمزه درست میشه و معمولا با یه چاشنی اضافه مثل آب لیمو یا انواع عرقیات مثل گلاب و عرق بیدمشک سرو میشه.

تو فصل تابستون فالوده از دسرهاییه که نمیشه ازش گذشت و اون رو به عنوان عصرونه امتحان نکرد. در زمان های گذشته فالوده رو به شیوه ی سنتی درست می کردن اما جدیدا رشته های فالوده رو با دستگاه ها و ماشین های مخصوص آماده می کنن.

درسته که کار با این دستگاه ها هم راحت تره و هم سریع تر، اما مسلما طعم و مزه ی سنتی فالوده ای که به روش سنتی درست میشه یه چیز دیگه اس! نکته ای که باید در مورد این دسر سنتی بدونید اینه که یه مدل فالوده در ایران وجود نداره.

درسته که اغلب همه فالوده رو به اسم فالوده شیرازی میشناسن ولی شهرهای دیگه ی ایران مثل یزد و کرمان هم فالوده رو به روش خودشون درست می کنن. حتما طرز تهیه فالوده شیرازی رو بارها شنیدید و حتی شاید درست کرده باشید.

ما امروز طرز تهیه فالوده کرمانی رو بهتون یاد می دیم که با فالوده شیرازی متفاوته و به روش دیگه ای درست میشه.

شاید برای شما هم جالب باشه که فالوده رو به یه شکل جدید درست کنید و بخورید. اصلا نگران نباشید! طرز تهیه فالوده کرمانی حتی از طرز تهیه فالوده شیرازی هم آسون تره و هر وقت اراده کنید می تونید از دسر یخی خوشمزه رو درست کنید.

کافیه مواد اولیه ی اون رو داشته باشید. ظاهر فالوده کرمانی بر خلاف فالوده شیرازی رشته ای نیست، بلکه شبیه دونه های مرواریده و با عرق نعنا سرو میشه. البته نشاسته ی خمیری رو میشه با هر ابزاری به شکل دلخواهتون در بیارید ولی عموما برای تهیه فالوده کرمانی از آبکش استفاده می کنن.

کم کم داریم به تابستون و فصل گرما نزدیک میشیم. اگه به دنبال طرز تهیه یه دسر سنتی خنک و خوشمزه هستید، در ادامه ی این مطلب طرز تهیه فالوده کرمانی رو از دست ندید!

  درست کردن فالوده کرمان  

طرز تهیه فالوده کرمانی ساده

 

مرحله اول: درست کردن فالوده

۱- نشاسته گل را به همراه آب سرد داخل کاسه ای بریزید و خوب هم بزنید تا کاملا حل شود.

۲- ۵ پیمانه آب را داخل قابلمه بریزید و روی شعله ی گاز قرار دهید تا به جوش آید.

۳- نشاسته ی حل شده را به یک باره داخل آب جوش بریزید و با ملاقه به سرعت و به صورت مداوم هم بزنید.

۴- بعد از ۱۵ دقیقه نشاسته پخته شده و مایع غلیظ می شود. بعد از ۳۰ دقیقه مدام هم زدن، مایه فالوده آماده است.

۵- داخل کاسه ای بزرگ، مقدار زیادی یخ بریزید. روی کاسه ی آب و یخ یک آبکش قرار دهید. مایه فالوده را داخل آبکش بریزید و با کمک ملاقه از آن رد کنید.

۶- مایه را حدودا به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه داخل آب یخ نگه دارید.

۷- سپس فالوده را داخل سبد بریزید و آن را از یخ ها جدا کنید. فالوده را به کاسه منتقل کنید.

 

مرحله دوم: درست کردن شربت فالوده کرمانی

۱- شکر را به همراه آب جوش داخل ظرفی بریزید و آن را آن قدر هم بزنید تا کاملا حل شود. سپس عرق نعنا، عرق بیدمشک و گلاب را به آن اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

۲- بعد از آن که شربت کاملا خنک شد، آن را روی فالوده بریزید و نوش جان کنید.

  فالوده کرمانی خانگی

نکات کلیدی طرز تهیه فالوده کرمانی

- می توانید مایه فالوده را داخل چرخ گوشت بریزید و زیر آن کاسه ی یخ را قرار دهید تا مایه داخل آن بریزد.

- برای تهیه شربت فالوده کرمانی، همین که شکر روی حرارت داخل آب حل شود کافی است. لذا نیازی به غلیظ شدن آن نیست.

- مقدار شیرینی این شربت کمی زیاد در نظر گرفته شده است. می توانید با توجه به ذائقه تان میزان شیرینی آن را کم و زیاد کنید.

- فالوده های آماده را به صورت مجزا از شربت، داخل ظرف در بسته بریزید، ۱ لیوان آب به آن اضافه کنید و در یخچال نگهداری کنید.

- مایه فالوده را به صورت داغ داخل آبکش بریزید تا به راحتی از سوراخ آبکش رد شود و بلافاصله به شکل گلوله های ریز داخل کاسه ی یخ سفت گردد.

- بهتر است فالوده ی آماده شده ۳۰ دقیقه در یخچال بماند و بعد به همراه شربت سرو شود.

- می توانید از تخم شربتی و یا خاکشیر نیز در فالوده کرمانی استفاده کنید.

تصاویر از : ecolodge_juybar ، @foodam.ir ، @kerman98@